شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 24 مرداد 1397   


کد خبر : 14044 تاریخ انتشار : 1397/05/14 نسخه چاپی


اسرار هفت شهر عشقی که حجاج به دور آن می گردند‏



حجاج باید در طواف هفت دور (شوط) گرد كعبه بچرخند. عدد هفت رمز و رازى دارد؛ هفت آسمان، سبع المثانى قرآن، هفت دریا، هفت روز هفته، هفت بطن قرآن و هفت شوط طواف. براى هفت دور طواف وجوهى از لطایف عرفانى بیان شده است.

وجه اول: سر هفت دور طواف این است كه آدمى داراى هفت اخلاق رذیله است كه گاهى از آن تعبیر به «هفت شوط حجاب» مى‏ شود. اخلاق رذیله عبارتند از؛ عجب، كبر، حسد، حرص، بخل، غضب و شهوت. سالک باید این‏ها را زائل و به جاى آن هفت اخلاق حمیده را جایگزین كند كه عبارتند از: علم، حكمت، عفت، شجاعت، عدالت، كرم و تواضع.

وجه دوم: خداوند اقلیم‏ هاى هفت گانه دارد كه گاهى از آن تعبیر به افلاك سبعه مى‏ شود. این آیه كه فرمود: «خَلَقَكُمْ أَطْواراً» ناظر به طورهاى هفت گانه افلاك و اقالیم است. احتمال دارد كه هفت شوط طواف، اشاره به سیر در اطوار خلقت و افلاك سبعه داشته باشد.

وجه سوم: هفت دور طواف شاید اشاره به هفت مرحله نماز داشته باشد. مراحل نماز عبارتند از؛ قیام اول، ركوع، قیام دوم، سجده اول، نشستن میان دو سجده، سجده دوم و نشستن براى تشهد. این حركات هفت گانه كه‏ در نماز حضور، سالك به جاى مى‏ آورد، آثار روحانى و معنوى دارد؛ انسان را به عالم ارواح و نشئه نماز واقعى وارد مى‏ كند. شاید به همین دلیل باشد كه در برخى از روایات طواف را نماز دانسته‏ اند.

وجه چهارم: هفت هزار حجاب. ابوحمزه ثمالى از امام زین العابدین(ع) درباره علت هفت شوط طواف سؤال مى‏ كند، امام(ع) پاسخ مى‏ دهند: «خداوند به ملائكه فرمود: مى‏ خواهم در زمین براى خود خلیفه‏ اى قرار دهم. ملائكه هم با فساد آدم آن را رد كردند. خداوند ملائكه را در هفت هزار حجاب نور قرار داد. آنها به عرش الهى هفت هزار سال پناه بردند تا این‏كه رحمت خداوند شامل حال آنها شد و توبه آنها را پذیرفت و براى آنها بیت معمور قرار داد. از این رو هفت شوط را در طواف واجب كرد تا بندگان به ازاى هر یك هزار سال، یك دور طواف انجام دهند».

وجه پنجم: قرآن داراى هفت بطن است. «انَّ لِلْقُرآنِ ظَهْراً وَ بَطْنَاً وَ لِبَطْنِهِ بَطْنَاً الى سَبْعَةِ أبْطُن». زائر، با هر دورى گرد كعبه، به رمزى از رموز قرآن واقف مى‏ شود. انسان حج و عمره‏ گزار با هر شوطى از طواف به بطنى و تأویلى از قرآن كریم نائل مى‏ شود؛ لذا هفت شوط طواف مى‏ تواند اشاره به هفت بطن قرآن باشد. طواف به جز اسرار، آدابى هم دارد؛ آدابى نظیر: غسل، تواضع، سكینه و این‏كه با پاى برهنه به مطاف برود، كه هر یك از آنها سرى دارد.

یكى از مهم‏ترین مستحبات و آداب به هنگام طواف دعاست. این دعاها مضامین بلندى دارند؛ طواف كننده به خدا عرض مى‏ كند ما بندگان تو هستیم، پیشانى ما در قبضه قدرت توست، اگر ما را عذاب كنى به سبب گناهان ماست و اگر ما را ببخشى به سبب رحمت توست ... زائر در طواف مى‏ گوید: خدایا به تو نیازمندم و بیمناک و پناهنده‏ ام، نامم را عوض مكن و جسمم را تغییر مده» و چون در دور هفتم به آخر كعبه رسید دستانش را مى‏ گستراند و صورت و شكم خود را به كعبه مى‏ چسباند و مى‏گوید: «خدایا! خانه خانه توست و بنده، بنده تو و اینجا جایگاه پناه‏ آورنده به تو از آتش است.»

وجه ششم: انسان داراى هفت لطیفه و مرتبه است. عارفان براى مدارج انسانى تعابیرى دارند. در رابطه با منازل، مراحل و اطوار روح آدمى بیان‏ هاى متنوعى دارند.

وجه هفتم: هفت شهر عشق‏؛ باید هفت مرتبه به گرد كویش چرخید و این هفت شهر عشق را به پایان رساند. در این هنگام زائر با حالت سكر و حیرت در برابر نور اشراق الهى كه از قلبش تلألؤ مى‏ كند زانو مى‏ زند، از سرّ خویش حكمت مى‏ طلبد و در كهكشان حقیقت به پرواز درمى‏ آید. زائر سالک تا حضرت بى نشان بالا م ى‏رود و به میهمانى ملائک درمى‏ آید. او در اوج گمنامى، خود را در دریاى اسرار احساس مى‏ كند و در زیر سایه او قرار مى‏ گیرد.
منبع: ایکنا


نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما