شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 24 مرداد 1397   


کد خبر : 13939 تاریخ انتشار : 1397/04/24 نسخه چاپی


چند توصیه مهم درباره گرمازدگی در سفرهای زیارتی


با رسیدن فصل گرما بسیاری افراد روش‌ها و تلاش‌های بسیاری را برای فرار از افزایش دما به كار می‌گیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینكه مناسك حج امسال در فصل گرما انجام می شود، گفت: احتمال گرمازدگی برخی زائران از نگرانی های هیئت پزشكی است و علاوه بر دستورالعمل های وزارت حج عربستان ، مركز پزشكی حج و زیارت در این خصوص تدابیری پیش بینی كرده است.

در این مقاله برخی از نكاتی كه برای پایین نگه داشتن دمای بدن در گرمای تابستان به ویژه در مكه و مدینه لازم است، یادآوری شود:

آب كافی بنوشید

تعریق، مكانیسم طبیعی بدن برای خنك نگه داشتن آن است اما حفظ درست این عملكرد نیاز به نوشیدن آب كافی دارد. توصیه‌های متفاوتی وجود دارد مبنی بر اینكه در گرمای شدید در هر ساعت بین دو تا چهار لیوان آب نوشیده شود. توجه كنید برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر كنید. حجاج باید توجه داشته باشند در برنامه های زیارت دوره، هنگام عزیمت به مشاعر و اساسا هرگاه از هتل های محل استقرار خود خارج می شوند، چند بطری آب معدنی همراه داشته باشند. گفتنی است، آب معدنی در تمامی هتل ها، اتاق های و چادرهای زایران ایرانی در عرفات و منا فراهم است.

به آنچه كه می‌خورید و می‌نوشید توجه كنید

رژیم غذایی بر چگونگی پاسخ بدن به درجه حرارت بالا تاثیر می گذارد. در این مواقع خوردن غذای كم نمك و با پروتئین كمتر توصیه می شود. چرا كه نمك و پروتئین باعث ایجاد حرارت متابولیكی و از دست رفتن آب بدن می شوند. در روزهای گرم میوه ها و سبزیجات بیشتر مصرف كنید. همچنین وعده‌های غذایی را كم‌ حجم‌تر و دفعات آن را بیشتر كنید.

نوشیدنی هایی با طبع سرد مثل آبلیمو، خاكشیر، تخم شربتی، آب هندوانه، به لیمو كاسنی می‌توانند حرارت بدن شما را به میزان چشمگیری پایین بكشند. اگر مدت زیادی در گرما ایستاده‌اید می‌توانید داخل آب نوشیدنی كمی نمك یا آبلیمو بریزید.

فرد گرمازده آب بدنش را از دست داده و دادن نوشیدنی‌های خیلی شیرین ممكن است آب بیشتری از بدنش كم كند. پس از خوردن خوراكی‌های خیلی شیرین پرهیز كنید.

در ساعات اوج گرما بیرون نروید

ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور كلی از ?? صبح تا ? بعد از ظهر ادامه می یابد. سعی كنید در این ساعات بیرون نروید. اما زمان هایی وجود دارد كه مجبورید در معرض گرما و آفتاب قرار بگیرید. بنابراین بهتر است در این زمان ها تا اندازه ممكن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب كنید.

لباس‌های گشاد، سبك و روشن بپوشید و دوش آب سرد بگیرید

جاری شدن آب روی بدنی كه در معرض آفتاب قرار گرفته می تواند به كاهش دمای آن كمك كند. همچنین استفاده از كمپرس آب سرد و حوله های سرد و مرطوب در نواحی گردن، مچ دست، كشاله ران و زیر بغل به كاهش درجه حرارت بدن می انجامد. پوشیدن كلاه لبه‌دار در آفتاب نیز می تواند شما را از آفتاب سوختگی محافظت كند. آفتاب سوختگی توانایی بدن برای خنك شدن را تحت تاثیر قرار داده و بدن را بی آب می كند. همچنین استفاده از كولر به جای پنكه توصیه می‌شود.

استفاده معتدل از كولر اتاق

سعی كنید محیط اتاق هتل را آنقدر سرد نكنید كه بدن شما در مواجهه با گرمای بیرون شوكه شود. هرچه بدن خود را با محیط تطبیق بدهید برایتان بهتر است.
همچنین در صورت امكان، صبح‌ها از قسمت غربی خیابان‌های شمالی -جنوبی و قسمت جنوبی خیابان‌های شرقی-غربی حركت كنید. بعد از ظهرها نیز از قسمت شرقی خیابان‌های شمالی-جنوبی و قسمت شمالی خیابان‌های شرقی-غربی حركت كنید تا آفتاب كمتری به سرتان بخورد.

علائم گرمازدگی را بشناسید

برخی از علائم گرمازدگی عبارتند از سرگیجه، تپش قلب، حالت تهوع، سردرد و غش كردن اما علائم آن می تواند طیف مختلفی داشته باشد. برخی از انواع گرما زدگی می توانند به طور بالقوه كشنده باشند و ریتیم سریع و قوی دارند. اما برخی از انواع دیگر سریع و ضعیف هستند. راه حل های فوری مقابله با گرما زدگی انتقال فرد به محیطی خنك و استفاده از پارچه های خیس و خنك است. در صورتی كه علائم تشدید شوند یا بسیار سریع و قوی رخ دهند یا با استفراغ همراه شوند لازم است سریعا با پزشكان مستقر در هتل و یا مركز هیات پزشكی جمهوری اسلامی ایران در مكه و مدینه تماس بگیرید.



نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما