شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 24 مرداد 1397   


کد خبر : 14043 تاریخ انتشار : 1397/05/14 نسخه چاپی


روح حج؛ بیعت با كعبه‏/ حجاج و پاسداری از حریم دین




مدرسه‏‌اى است حج، كه كتاب و دفترش، عمل و تزكیه، سازنده‌‌اش ابراهیم و اسماعیل و جبرئیل و بنیانش تقوا است و آنكه در این مدرسه نام نویسد، باید مشق بندگى را خوب بنویسد و خط خلوص را زیبا بنگارد و تكلیف طاعت را در كلاس مناسک، به دقت و كمال و تمام، انجام دهد. امتحانش توبه و قبولى آن، غفران است.

شهرى است حج، كه كعبه، كانون و مركز آن است. پس باید با كعبه، بیعت ‏كنیم كه پاسدار حریم دین باشیم، به آرمان‌هاى پیامبر(ص) وفادار بمانیم، در مسیر پاكى و تقوا، گام برداریم، عزت و كرامت امت اسلام را نگهبان باشیم، بر شكوه و عظمت قبله بیافزاییم، ولایت را محور همه حركت‌هاى اجتماعى و سیاسى خویش قرار دهیم، دین‌مدار و خدامحور باشیم و از دنیامدارى و خودمحورى بپرهیزیم.

اگر این سرزمین مقدس را وداع مى‏‌كنیم، همراه با آرزوى پذیرفته شدن حج و قبولى طاعات و دعا براى توفیق زیارتى مجدد، با معرفتى بیشتر و تعبدى ارزنده‏‌تر باشد. بیعت با كعبه و حجرالاسود، بیعت با خداست و بیعت با خدا یعنى میثاق با دین خدا، آن هم نه تنها در زبان و لفظ و نگارش، بلكه در متن عمل فردى و تعهد اجتماعى.

حجاج باید خدا را شاكر باشند كه این موهبت را به آنان ارزانى داشت تا زائر خانه‌‌اش باشند و قدم در مكان و شهرى بگذارند كه محل نزول قرآن، خاستگاه نهضت اسلام، مقاومت مسلمانان موحد، بعثت و هجرت است. در مسجدى نماز مى‌‌خوانند كه برترین پرستشگاه روى زمین است. گرد كعبه‌‌اى طواف مى‌كنند كه مطاف فرشتگان است و هزاران پیامبر و وصى و ولى خدا،‌ بیت الله را دیدار كرده و كنارش عبادت كرده‏‌اند.

این زیارت و عبادت، تعهداتى را بر دوش انسان مى‌‌گذارد. زیارت كردن خانه‌اى كه ابراهیم، بنیادش را بر افراشته است، رسالت دفاع از توحید و مبارزه با شرک را بر عهده ما مى‌نهد. دیدار سرزمینى كه مخلصان و پاكان عالم، عاشقانه زیارتش كرده‏‌اند، خلوص و طهارت را از زائر، توقع دارد. فروتنى و خاكسارى و كبرزدایى، از درس‌هاى عظیم این سفر و فریضه است. این درس، از همان آغاز پوشیدن جامه احرام، در گوش دل و جان خوانده مى‏ شود، تا طواف و سعى و هروله و حضور در عرفات و منا و مشعر و رمى جمرات و حلق موى سر و .... اگر لباس‌هاى عادى نشان تشخص است، اینجا دو جامه احرام، آن را از انسان مى‏‌گیرد و همه مثل هم مى‌شوند. اگر خودمحورى نشانه تكبر و خودبزرگ بینى است، اینجا خود را در جمع فانى ساختن و قطره وار به دریا پیوستن و خود را ندیدن و مطرح نكردن در كار است و خاكى بودن و خاكى زیستن. سعى بین صفا و مروه گامى دیگر در این راه است و هروله تكاندن خود از غرورها و كبرهاست.

وقتى حج حاجى تمام است كه توانسته باشد نفسانیات را در مذبح ایمان، ذبح كند و خود را در قربانگاه منا، زیر پا بنهد و تیغ بر حلق نفس اماره بگذارد. راستى، چه تعداد از این انبوه زائران خانه خدا، به عمق معارف حج و درس‌هاى این سفر شگفت، پى برده‏‌اند و در عالم روحى آن به سر مى‏ برند؟ و چه تعداد، برخوردى سطحى و نگاه هاى بى‏ عمق و بى‏ نفوذ دارند و شكل گرایانى هستند، گریزان یا بى‏ خبر از محتوا؟ ...

اگر جان‌هاى ما كاه باشد، كعبه كهرباست. اگر دل‌هاى ما رمیده باشد، قبله، عامل انس است، حرم ایمان است و صحن عبودیت و آستانه بندگى و سقف یقین و پنجره‏اى رو به بهشت و روزنه‏ اى گشوده رو به خدا و سكویى براى پرواز تا به ابدیت. اینهاست راز و رمز قداست و جاذبه كعبه، اینهاست سر جذبه قبله که حجاج باید دریابند.


منبع: ایکنا


نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما