کد خبر : 13431 تاریخ انتشار : 1396/05/12 نسخه چاپی


حج؛ مظهر وحدت و افزودن سرمایه انسانی


حج، پایگاه روشنگری و حامل پیام معرفت و آگاهی در جهان اسلام است. رهبر معظم انقلاب این دوران را فرصتی برای بازیابی خویشتن دانستند و حجاج را به دوری از دلبستگی های مادی و معنوی سفارش كردند.
حج؛ حامل پیام معرفت و آگاهی و پایگاه روشنگری
موسم حج بار دیگر نمایش عظیم خود را در پایگاه وحی و نبوت بر پا كرده و صحنه‌ شگفت‌آور و شورانگیزی پدید آورده است. سرزمین حج، میزبان مردمی از كشورهای اسلامی است كه با قلب های پراشتیاق، می‌توانند ترجمان سخن امت اسلامی در سراسر جهان باشند.

هر مسلمانی در هر بخشی از عالم اسلام، در موسم حج، یك بار دیگر باید این حقیقت را بشناسد كه شكوفایی و سربلندی همه جانبه‌ كشورهای اسلامی تنها در سایه‌ توحید با همه ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی و وحدت با مفهوم درست و قابل تحقق آن در دنیای امروز به دست خواهد آمد.

پژوهشگر اطلاع رسانی ایرنا همزمان با سفر معنوی زایران بیت الله الحرام در بخش دوم این گزارش به محوربندی سخنان مقام معظم رهبری از بازه زمانی 1380 تا 1388خورشیدی اقدام كرده است.

** حج؛ پایگاه روشنگری
-هر بخش از اعمال و مناسك حج، علاوه بر تأثیر شگرف در تربیت روحی انسان، از قابلیت زیادی برای تبلیغ و روشنگری برخوردار است. كشف ظرفیت‌های ناپیدای حج، نیاز به یك اطاق فكر متشكل از مجموعه‌ای از متفكران دارد كه وظیفه و كار خود را كشف این ظرفیت‌ها قرار دهند. ضمن آن‌كه می‌توان كیفیت و اثرگذاری برنامه‌ها و همایش‌های برگزار شده را ارتقا بخشید. توسل، پشتوانه‌ اقدامات شماست و باید این عروةالوثقی را حفظ كرد و امروز حج با تلاش‌های صورت‌گرفته به پایگاه روشنگری تبدیل شده است كه باید این اقدامات باقوّت ادامه یابد. (در دیدار كارگزاران حج 30آذر1388)

** حج؛ مظهر وحدت و افزودن سرمایه انسانی
-حج باید مظهر عزم راسخ امت اسلامی در مقابل هر اقدام تفرقه ‌افكنانه و مخالف وحدت و پیشرفت دنیای اسلام باشد. از فرصت حضور در كنار مسجدالحرام و مسجدالنّبی و مراقد ائمه هُدی و بزرگان صحابه، باید در جهت افزودن سرمایه ایمان، معنویت و خشوع در مقابل پروردگار استفاده كرد. در حج باید نسبت به كارهای خلاف وحدت اسلامی و یا تلاش‌هایی كه برای ضربه‌زدن به پرچم برافراشته‌ی دنیای اسلام كه در ایران به اهتزاز درآمده است، حساس بود. (در دیدار كارگزاران حج4آبان 1388)

-حج فرصتی مناسب برای تبیین واقعیت‌ها و حقایق شیوا و زیبای جمهوری اسلامی برای مسلمانان است. همه باید هوشیار و مراقب باشند تا از این فرصت وحدت، زمینه‌ای برای اختلاف و تفرقه ایجاد نشود. این مظلومیت به دلیل انواع اتهام‌ها و دروغ‌های فرقه‌ای، فكری، سیاسی و اجرایی به جمهوری اسلامی است كه باید در ایام حج، معارف نظام اسلامی و واقعیت‌های آن برای مسلمانان تبیین شود. (در دیدار كارگزاران حج15آبان1387)

-من توصیه مؤكد می كنم در همه‌ مراسم حج، مساله‌ انسجام اسلامی و باطل كردن كید دشمن را مورد توجه قرار بدهید. البته دولتها باید احساس مسئولیت كنند. دولت میزبان در كشور عربستان باید احساس مسئولیت كند. البته مسئولین آن دولت، حرفشان، اظهارشان شبیه همین چیزی است كه ما از آنها توقع داریم، لكن باید عملی شود و در میدان عمل، در صحنه‌ی عمل، باید معلوم شود كه به دنبال انگیزه‌های اختلاف نیستند و صاحبان این انگیزه‌ها را هم تقویت نمی كنند، بلكه جلوگیری می كنند. این باید در عمل اثبات بشود. این یك نكته است كه نكته‌ ایجاد الفت و اتحاد است.( در دیدار كارگزاران حج 23آبان1386)

-امروز مهم‌ترین نیاز دنیای اسلام، وحدت و همدلی است و همه، اعم از كشور میزبان و حجاج كشورهای مختلف به‌ویژه حجاج ایرانی باید در جهت انسجام اسلامی و جلوگیری از بروز هرگونه زمینه‌ی اختلاف تلاش كنند. حج فرصتی كم‌نظیر برای مسلمانان به منظور شناخت آراء و افكار یكدیگر و بررسی مشكلات دنیای اسلام و تبادل نظر در این خصوص است. (در دیدار كارگزاران حج 23آبان 1386)

-مسلمانان باید با بهره گیری صحیح از این فرصت كم نظیر، قدرت و عظمت خود را به رخ معاندان و بدخواهان جهان اسلام بكشانند. در حالی كه مراكز استكبار جهانی تمام تلاش خود را برای مقابله با ایمان، حركت و وحدت اسلامی متمركز كرده اند، موسم حج فرصت بزرگی برای مسلمانان است تا با استفاده از این نعمت الهی، نیروی عظیم و معنوی خود را به میدان بیاورند و نشان دهند كه قدرت امت اسلامی باید در معادلات جهانی مورد محاسبه قرار گیرد. (در دیدار كارگزاران حج6دی1382)

** حج؛ جلوه ای عمومی و بین المللی
-امتیاز حج بر سایر واجبات و فرائض اسلامی، جهانی بودن آن است، بین المللی بودن آن است. این تضرعی كه هر مسلمانی در دل خود به آن نیاز دارد كه در مقابل پروردگار خضوع كند، خشوع كند، تضرع كند، این در حج یك جلوه‌ عمومی و بین‌المللی پیدا می كند. همه‌ مسلمانان با هم، با اختلاف لغات شان، با اختلاف نژادهای شان، با اختلاف عادات شان، آداب شان، آنجا كه می رسند، همه خاشعند، همه متضرعند. این خیلی پدیده‌ عجیبی است كه ما به آن عادت كرده‌ایم و اهمیت و عظمت آن را درست متوجه نمی شویم. همه‌ مسلمانان جمع بشوند، متوجه به یك مركز، به یك نقطه، خاشع در مقابل این نقطه؛ با این چشم به حج نگاه كنیم؛ به عنوان یك فرصت. (در دیدار كارگزاران حج 4 آبان1388)

-«حج» یك فریضه‌ پُرظرفیتی است كه اگر درست عمل شود و آنچنان كه شارع مقدس خواسته است در هر دوره و زمانی، متناسب با آن زمان به شكل شایسته‌ای انجام بگیرد، تأثیرات آن علاوه بر تأثیرات فردی و ملی، تأثیرات بین‌المللی خواهد بود. ما دیگر كدام واجب را داریم كه این‌طور باشد. این عمل و فریضه، هم دل و روح و باطن خود انسانِ حج‌گزار را تصفیه میكند، نورانی میكند و به خدا نزدیك میكند؛ با استغفار و با تضرع و مناجات الهی آشنا و معنوی می كند؛ هم بر روی مسائل یك ملت اثر می گذارد؛ چون بخشی از مردم یك ملت وقتی در یك جهت خاصی، در یك سفری و با یك هدفی رفتند و برگشتند، همگرایی آنها قهراً بیشتر می شود و سطح معنویت و اخلاق ملی بالا میرود. و هم علاوه‌ی بر اینها بین ‌المللی است؛ چون ملت ها با اشتراكاتی كه دارند، فارق ها و تفاوت هایی هم با هم دارند كه آنها را از هم جدا میكند و احیاناً انگیزه‌های خصمانه‌ای نسبت به یكدیگر در آنها به وجود می آورد.» (در دیدار كارگزاران حج یكم آذر1385)

** حج؛ ورود انسان به معنویت
-برای فردِ انسان، فرصت حج، فرصت ورود یك انسان در فضای بیكرانه‌ معنویت است؛ از لابه‌لای زندگی معمولی خودمان با همه‌ آلودگی هایش، با همه‌ اشكالاتش، خودمان را بیرون می كشیم و به فضای صفا و معنویت و تقرب الی اللَّه و ریاضت اختیاری می رویم. از اولی كه وارد این مراسم می شوید، چیزهائی را كه در زندگی متعارف معمولی مباح است، بر خودتان حرام می كنید؛ احرام. احرام، حرام كردن چیزهائی است بر خود كه در زندگی متعارفِ معمولی رائج و مباح است، جائز است؛ و بسیاری از آن ‌ها هم مایه‌ غفلت است، بعضی هم مایه‌ انحطاط است. همه‌ وسائل تفاخر ظاهری و مادی از ما گرفته می شود؛ اولش لباس. درجه و مقام و رتبه و لباس و لباس فاخر و همه‌ این‌ها كنار می رود و همه در یك لباس قرار می گیرند. به آینه نگاه نكنید كه یك جلوه ‌ای از خودخواهی و خودشیفتگی است. بوی خوش استعمال نكنید كه وسیله‌ای برای جلوه‌گری است. (در دیدار كارگزاران حج ‌15آبان 1387)

-فرصت حج، استثنایی است. همه عبادات، فرصت بازیابی خویشتنِ انسان هستند. انسانها بر اثر غفلت از خدای متعال كه روح هستی و حقیقت هستی است. حج از این جهت برترین عبادتهاست؛ چون از لحاظ زمان، از لحاظ مكان، از لحاظ توالی حركاتی كه در حج در اختیار حاجی و ناسك گذاشته شده است، یك عبادت استثنایی است. لذا شهر مكه و مراسم حج، وسیله ای برای امنیت انسان است. انسان، با خضوع، با توجه، با تضرع و با غرق شدن در یاد الهی، در آن مراسمِ عجیب و عظیم، در دل خود احساس امنیت می كند؛ این بزرگترین نیاز انسان است.( در دیدار كارگزاران حج‌ 30آذر 1383)

-مسأله حج از این جهت یك مسأله حسّاس و مهم و باعظمت است كه كمك میكند تا مردم بتوانند از این واجب عظیم الهی به معنای حقیقی كلمه استفاده كنند. از ظرفیّت عظیمی كه حج برای مردم دارد - كه خدای متعال میفرماید: «لیشهدوا منافع لهم» آنها را برخوردار كنید. خدمت در این راه، حقیقتاً باارزش است. اگر حج، به‌گونه‌ای كه طبیعتِ این واجب اقتضا می كند، تحقّق پیدا كند، بسیاری از مشكلات مسلمانها حل خواهد شد. حج، حامل معنویت و وحدت و آگاهی و معرفت است. اینها برای ملتهای اسلامی چیز كمی نیست. (در دیدار كارگزاران حج3بهمن1380)

** حج؛ دوری از دلبستگی های مادی و دنیوی
-باید با فراهم‌كردن مناسب مقدمات و لوازم این سفر از ایام حج بیشترین استفاده برای اثربخشی معنوی و فرهنگی بر زائران انجام گیرد. عمق عقبه‌ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در میان ملت‌های مسلمان، واقعیتی است كه نباید در محاسبات سیاسی فراموش شود. (در دیدار كارگزاران حج8بهمن1384)

-یكی از این آفت‌ ها، سرگرمی زائران به زرق و برق ‌های مادی و منحرف‌شدن از جاذبه‌ عظیم معنوی خانه‌ خدا و اماكن شریف و متبرك مكه و مدینه است كه دست ‌اندركاران حج باید برای علاج این آفت و حفظ سادگی سفر حج، برنامه ریزی بلندمدت و تلاش جدی انجام دهند. (در دیدار كارگزاران حج16آذر1384)