نسخه چاپی


حكم ذبح در حج



آیا تعیین کردن قربانی ها کفایت می‏کند یا این که ذبح آن شرط است؟
 

 آیا تعیین کردن قربانی ها کفایت می‏کند یا این که ذبح آن شرط است؟ و اگر قربانی را در وطن حج گزار و نه در منی ذبح کنند یا در محل کنونی ذبح، مجزی است؟

تعیین ولو اجمالی قربانی برای جواز محل شدن از احرام حج توسط حلق یا تقصیر، کفایت می‏کند. و ذبح قربانی در وطن حاجی مجزی نیست، بلکه باید در منی یا جاهای دیگری از محل مناسک حج، در صورت میسر نبودن در منی، صورت گیرد.

بعضی علما گفته اند که ذبح کردن در خارج از منی، یعنی در کشورهایی که در آن فقر و گرسنگی شایع است، به‎جای این که این گوشت ها نابود گردد، جایز است، نظر جنابعالی چیست؟

ما معتقدیم که ذبح باید در حج باشد و ضرورت ندارد که در منی باشد. چنانچه ممکن است ذبح در منی نباشد و امکان دارد، مثلا در «وادی محسر» یا در کشتارگاه جدید، ذبح کنند، زیرا قربانی کردن در هرحال واجب است. اما قربانی کردن در کشور حج گزار، دلیلی ندارد. و کسی که به این مسأله فتوا داده است، با توجه به شرایط کنونی که قربانی هدر می‎رود، قربانی از مکلف برداشته شده است و این فتوا از باب احتیاط است. و اگر بشود این مسأله را با برخی شرکت ها برای دست یابی به بعضی شروط شرعی، مطرح و بررسی کرد، امکان دارد که بتوان پول قربانی را به آنان داد، تا آنان این کار را انجام دهند.

بر اساس نظر مشهور فقهاء، حاجیان قربانی هایشان را در منی ذبح می کنند و در روایات آمده است که قربانی باید به فقرا و مساکین داده شود؛ بر عکس بیشتر این گوشت ها به هدر می‎رود؛ زیرا آنها را دور می اندازند و نابود می‏‏گردد. با این وضعیت آیا جایز است که افراد مورد اطمینان، ذبح را در وطن مکلف به‎جا آورند؛ بدین صورت که با این افراد تماس بگیرند و اطلاع دهند که حاجیان، تکالیفی چون رمی جمره عقبه را که باید به‎جا می آوردند، به‎جا آورده اند. سپس آنان ذبح را انجام دهند. و این اشخاص، به حاجی هایی که آنان را نایب گرفته اند خبر دهند تا تقصیر یا حلق کنند و از احرامشان بیرون آیند. این در حالی است که قربانی در همان زمان به‎جای خودش و به دست نیازمند واقعی رسیده است؟

این کار حج گزار را از قربانی کردن در منطقة حج، گرچه از قربانی کردن در منطقة منی معذور باشد، بی نیاز نمی سازد. همکاری با انجمن های مورد اطمینانی که به ذبح و توزیع گوشت در میان فقرای مسلمان می پردازد، مانعی ندارد؛ حتی اگر ذبح در روز دیگر باشد یا در در مناطق دیگر حج غیر از منی باشد.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, احكام حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
بررسی برخی احکام مربوط به حج بررسی برخی احکام مربوط به حج
آیا وضو گرفتن با آب زمزم موجود در داخل حرم مکی جایز است؟
حكمت احرام حكمت احرام
نخستین گام حج یا عمره، «احرام» است. چرا احرام؟و چرا از میقاتى معیّن؟
حكمت طواف حكمت طواف
هدف،الزام كامل و انضباط دقیق و هماهنگى بااراده تشریع خداونداست
احرام، در مسجد شجره احرام، در مسجد شجره
در كاروان ها، نشانه هاى كوچ و زمزمه هاى رفتن آشكار مى شود
حج استجابی 7 حج استجابی 7
كسانى كه از هند و پاكستان به عربستان مى آیندو در مكه معظمه مقیم مى شوند
احكام استجابی 6 احكام استجابی 6
آیا طواف در عمره مفرده استحبابى، حكمِ طواف واجب را دارد كه باید نماز آن خلف مقام باشد
حج استجابی 5 حج استجابی 5
اگر فاصله بین دو عمره كمتر از یك ماه باشد،
حج استجابی 4 حج استجابی 4
ماندن به منى، شب یازدهم و شب دوازدهم، و شب سیزدهم براى بعضى از اشخاص.
حج استجابی 3 حج استجابی 3
یكى «عمره تمتّع»، و دیگرى «حجّ تمتّع» و عمره تمتع مقدم است بر حج.
حج استجابی 2 حج استجابی 2
كیفیت افعال حجّ اِفراد; از احرام و وقوفین و اعمال منى و اعمال مكه، عین كیفیّت حجّ تمتع است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما