شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


پنج شنبه 30 شهريور 1396  


  نسخه چاپی


بررسی توحید در وهابیت


** كفر، شرك و بدعت از نظر وهابیت

* توحید از نظر وهابیت
از آنچه گذشت، درمی‌یابیم كه صرف خضوع، خاكساری، تكریم و احترام به انبیا و اولیای الهی، عبادت نیست تا وهابیان، انجام‌دهنده آن را مشرك بدانند. حال آنكه خود، به شرك بالاتری دچارند و عقیده به جسمانیت خدا دارند؛ زیرا یكی از مسائل اصلی كه "ابن تیمیه"، بنیان‌گذار فكری وهابیت به نشر آن پرداخت، جسمانیت خداوند متعال و اثبات لوازم جسمانیت، مانند قرار گرفتن بر كرسی و خندیدن و راه رفتن و مانند اینها بود. وی می‌گوید:

"از هیچ یك از انبیا و از اصحاب و تابعین، همچنین در گفتار سلف امت و پیشوایان دینی نیامده است كه خداوند جسم نیست، بلكه نفی جسمیت و اثبات آن هر دو در شریعت بدعت است."( مجموع الفتاوی)

از ظاهر این كلام، تعطیل صفات فهمیده می‌شود، ولی در كتاب دیگرش، كلام "معمر بن ‌احمد اصفهانی" را موید عقیده‌ی خود نقل می‌كند كه از آن، تشبیه خداوند به مخلوقات فهمیده می‌شود؛ زیرا در آن آمده است:

خداوند می‌شنود. آگاه است. سخن می‌گوید. خشنود و غضبناك می‌شود. می‌خندد و روز قیامت در حال خنده بر بندگان خود تجلی می‌كند و هر شب هر طور كه بخواهد، به آسمان دنیا فرود می‌آید و می‌گوید: آیا كسی هست كه مرا بخواند و من اجابتش كنم؟ آیا آمرزش‌خواهی هست كه او را ببخشم؟ آیا توبه‌كننده‌ای هست كه توبه او را بپذیرم؟ خداوند این كار را تا طلوع فجر انجام می‌دهد. هر كس فرود آمدن خدا را بر آسمان دنیا انكار یا تاویل كند، بدعت‌گذار و گمراه است.( بیان تلبیس الجهمیه)

"ابن بطوطه" از عالمان هم‌عصر ابن تیمیه هم می‌نویسد:
من، روز جمعه‌ای در دمشق بودم. ابن تیمیه در مسجد جامع این شهر برای مردم موعظه می‌كرد و من نیز در مسجد حضور داشتم. وی در بین سخنانش گفت: خداوند همچنان كه من از پله این منبر فرود می‌آیم، به آسمان دنیا فرود می‌آید. این بگفت و یك پله از منبر فرود آمد، چون این سخن بر زبان جاری كرد، فقیهی مالكی به نام "ابن‌الزهرا" به او اعتراض و سخنش را انكار كرد. سخنان ابن تیمیه را در نوشته‌ای به اطلاع "ملك ناصر" رساندند. ملك ناصر فرمان داد ابن تیمیه را به زندان انداختند و او در زندان از دنیا رفت.( ابن بطوطه، رحلة)

وهابیان در پیروی از ابن تیمیه و با استدلال به ظاهر بعضی آیات و روایات، وجود اعضا و جوارح را برای خداوند اثبات می‌كنند.

"محمد بن عبدالوهاب" در كتاب التوحید، بر اساس دیدگاه اسلاف خود به‌ویژه ابن تیمیه، با تمسك به روایتی، داشتن دست و انگشتان را برای خدا اثبات می‌كند و می‌نویسد:
دانشمندی یهودی به حضور پیامبر عرض كرد: ای محمد! ما (در كتاب‌های خویش) دریافتیم كه (روز قیامت) خداوند تمام آسمان‌ها را بر یك انگشت، زمین‌ها را بر یك انگشت و درخت‌ها را بر یك انگشت، آب را بر یك انگشت، خاك را بر یك انگشت و دیگر آفریده‌ها را بر یك انگشت قرار می‌دهد و می‌فرماید: تنها من پادشاهم. 

پیامبر با تصدیق این گفته، خندید، به گونه‌ای كه دندان مباركشان نمایان گشت، سپس این دو آیه مباركه را تلاوت فرمود: " و خدا را آنچنان كه باید، به بزرگی نشناخته‌اند و حال آنكه روز قیامت زمین یكسره در قبضه‌ی (قدرت) اوست". (زمر- 67)

وی پس از نقل روایت‌های متعدد برای اثبات اعضا و جهت برای خداوند، از مجموع آن نتیجه می‌گیرد كه رسول خدا 
(ص) گفته‌های دانشمند یهودی را با تبسم تایید كرده است و این حدیث، بر اثبات دست برای خداوند صراحت دارد.

* نقد دیدگاه سلفیان
آنچه "ابن تیمیه" و "ابن عبدالوهاب" درباره‌ی توحید بیان كردند، با كلام صریح الهی مخالف است كه می‌فرماید: "لَیسَ كَمِثْلِهِ شَیء" (شورا - 11) همچنین با برداشت دیگر علمای جهان اسلام نیز مخالف است. "ابن نجیم" (درگذشته 970 هـ .ق) از فقیهان بزرگ حنفی می‌نویسد:
"مشبهه (آنان كه خداوند را به بندگان تشبیه می‌كنند) اگر بگویند كه خداوند همانند بندگان دست و پا دارد، كافر هستند و اگر بگویند خداوند جسم دارد، ولی نه مانند اجسام، بدعت‌گذارند."( البحر الرائق، ج1، ص611)
فخر رازی می‌نویسد:
"دل‌های بنی‌اسراییل به تشبیه و جسمانیت خدا تمایل داشت. به همین دلیل به عبادت "عجل" (گوساله سامری) به گمان اینكه خدا در آن عجل نزول و حلول كرده، پرداختند. به همین دلیل وقتی فرعون گفت ایمان آوردم به اینكه الهی نیست، به جز الهی كه بنی‌اسراییل به آن ایمان آورد، چنین می‌نماید كه وی ایمان به خدایی آورد كه موصوف به نزول و حلول و جسمیت بود و هر كسی كه چنین اعتقادی داشته باشد، كافر است."( مفاتیح الغیب، ج‏17، ص296)
بر این اساس، آنچه ابن تیمیه و پیرو او محمد بن عبدالوهاب بدان معتقدند، به گفته‌ی فخر رازی و ابن نجیم، عین كفر است و ابن تیمیه به دلیل همین عقاید باطل و قول به تجسیم، به زندان افتاد و در زندان جان سپرد.
"ابوالفدا"در تاریخ خود در‌این‌باره می‌نویسد:
"ابن تیمیه از دمشق به مصر احضار شد و پس از محاكمه، وی را دستگیر و به سبب عقیده‌اش زندانی كردند؛ زیرا معتقد بود خداوند متعال جسم دارد."( تاریخ ابی الفداء، ج2، ص392)
همچنین "ابن حجر عسقلانی" از علمای شاخص اهل سنت، كلام قاضی مالكی را در كفر ابن تیمیه نقل می‌كند كه اعلام كرد: "ه؛ كفر ابن تیمیه ثابت است".( الدرر الکامنه، ج1، ص171)
باید از وهابیان پرسید: چگونه عقیده‌ی كسی كه علمای اهل سنت به تكفیر وی فتوا داده‌اند، معیار تشخیص توحید و شرك یا تعیین بدعت است؟
 چگونه دیگر مسلمانان را با برداشت‌های ناصواب خود به شرك متهم می‌كنید، درحالی‌كه خود به تجسیم باور دارید؟
 چگونه می‌توانید مسلمانانی را كه هر صبح و شام در نمازهای پنج‌گانه خود ندای توحید را سر می‌دهند: "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ"، به بهانه‌های پوشالی، مانند گرایش آنان به توسل، برپایی عزاداری، زیارت، استغاثه و مانند آن، كافر، مشرك و بدعت‌گزار بدانید؟
بر اساس آرای وهابیان، آنچه علمای اهل سنت می‌گویند، خارج از سنت رسول اكرم (ص) است. 
از وهابیان باید پرسید: وقتی در اصول عقاید اسلامی، بین شما و اهل سنت چنین فاصله‌ای وجود دارد، چگونه خود را مسلمان واقعی و دیگران را مشرك می‌خوانید؟
 آیا سزاوار نیست كه ابتدا كاستی‌های خود را برطرف كنید و عقاید خود را دست‌كم با آموزه‌های اهل سنت تطبیق دهید؟ به یقین، در این صورت، به راحتی پیروان دیگر فرقه‌های اسلامی را تكفیر نخواهید كرد.



منبع: کتاب پاسخ به پرسش‌ها و شبهه‌های وهابیت، نویسنده :علی باقر شیخانی





نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
تاریخ وهابیان تاریخ وهابیان
آغاز دعوت وهابیان در دیار نجد، به سال 1157 ق برمى‏گردد
اولین کتاب عالم شیعه علیه وهابیت اولین کتاب عالم شیعه علیه وهابیت
بهبهانی آغازگر مبارزه با تفکر اخباری‌گری در فقه شیعی بود
محاصره مكه توسط وهابی ها محاصره مكه توسط وهابی ها
در سال 1219وهابی ها از هر طرف مکه را در محاصره گرفتند
پدرمعنوی ‌آل‌ سعود و حکومت‌ سلفی ‌ها پدرمعنوی ‌آل‌ سعود و حکومت‌ سلفی ‌ها
کوشید تا وهابیّت را به ایدئولوژی نظام حاکم تبدیل کند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما