شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 7 تير 1396  


  نسخه چاپی


مقام ولایت فاطمه سلام الله علیها

مقام ولایت فاطمه سلام الله علیها

 

در قرآن ولایت به معنای صاحب اختیاربودن ابتدا برای خدا وَ اللَّهُ‏ وَلِیُ‏ الْمُؤْمِنینَ (1) و بعد از خدا برای رسول خدا و حضرت علی علیه السلام إِنَّما وَلِیُّكُمُ‏ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (2) ثابت شده است. و با توجه به تفاسیر آیات ولایت و روایات برای بقیه معصومین نیز این مقام وجود دارد.

 ابن نباته گفت: خدمت حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام نشسته بودم ابن كوّاء وارد شده گفت: یا امیر المؤمنین معنى این آیه چیست‏:لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها.(آیه 189 سوره بقره) امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ما آن خانه‏هایى هستیم كه خداوند دستور داده از در آنها وارد شوند. ما باب اللَّه و بیوت او هستیم كه باید از در این‏ها بجانب خدا رفت؛ هر كه با ما بیعت كند و اقرار به ولایت ما نماید وارد خانه شده از درب آن و هر كه با ما مخالفت ورزد و دیگرى را بر ما مقدم دارد از پشت وارد خانه شده‏ است.(3)

فاطمه سلام الله علیها کسی است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی و حسنین علیهم السلام هم شأن شده است. بگونه ای که در وقایع متعدد هم ردیف نام ایشان قرار گرفته است. به تعبیر علامه امینی رحمة الله این نشان از دارا بودن مقامات ویژه معصومین از جمله ولایت داشتن حضرت زهرا می باشد.

علامه بعد از بیان روایات وارده درباره آیه تطهیر إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (4) می فرماید: و اگر جز آیه تطهیر منقبت دیگری در شأن زهرای اطهر علیهاالسلام نبود همین یک آیه برهانی است کافی و نشانگر این که حضرت صدیقه سلام الله علیها معصومه است و عصمت از جمله شئون و مناصب ولایت است و ما غیر ولی که معصوم باشد سراغ نداریم؛ از ابتدای خلقت از آدم تا آخر هر کسی که معصوم است ولیّ است و معصوم یا پیامبر است یا امام است و یا صدیق می باشد که صدیقه سلام الله علیها نیز یکی از آنان است. (5)

ایشان ذیل آیه شریفه فتلقی آدم من ربه کلماتٍ ... (6) بیانی دارند: «درباره این آیه احادیثی نقل شده که بسیار فوق العاده است و با توجه به آیه مذکور و این روایات انسان می تواند بخوبی درک نماید که حضرت صدیقه سلام الله علیها یکی از علل خلقت است و یکی از اسباب آفرینش جهان می باشد؛ یعنی همانطور که رسول اکرم و امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السلام سبب خلقتند؛ حضرت صدیقه سلام الله علیها نیز یکی از علل آفرینش است و معقول نیست کسی علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.» (7)

علامه امینی(ره) می نویسد: آن بشری که محبتش محبت خدا، اطاعتش اطاعت خدا، رضایتش رضایت خدا، مخالفتش مخالفت خدا، سخطش سخط خدا، غضبش غضب خداست؛ لازمه اش این است که باید صاحب مقام شامخ ولایت مطلقه باشد، و در نتیجه هر کس به صاحب ولایت ایمان نیاورد و محبتش را در دل نداشته باشد کافر است. (8)

ایشان بعد از اینکه روایات بسیاری در موضوع همانندی ولایت پیامبر و زهرا و ائمه می آورد، می نویسد: این فرمایشات پیامبر اکرم در منقبت حضرت زهرا سلام الله علیها عینا با همین مضامین در کتب معتبر شیعه و سنّی نقل شده است که نشان می دهد آن حضرت در جمیع احکام و شئون ولایت با رسول خدا و امیرالمؤمنین شریک است. (9)

با توجه به کلام علامه امینی رحمة الله علیه روایات مربوطه برای اثبات این مدعی آورده می شود:

محبت فاطمه محبت خدا

قال له رسول الله صلی الله علیه وآله من أحب شطراتی هذه فقد أحبنی و من أحبنی فقد أحب الله فقیل له و ما شطراتك قال علی و الحسن و الحسین و فاطمة ... (10)؛ پیامبر گرامی اسلام فرمودند: هر کس اطرافیان مرا دوست بدارد مرا دوست داشته و هر کس که مرا دوست داشته باشد خدا را دوست داشته است. از حضرت سؤال شد: اطرافیان شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: علی و حسن و حسین و فاطمه.

رضایت فاطمه رضایت خدا و غضبش غضب خداست:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِی النَّارِ ... فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَیْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ .

از سلمان فارسی روایت شده که رسول خدا فرمودند: ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد با من در بهشت است و کسی که در دل کینه او را داشته باشد در آتش جهنم است... هر کس دخترم فاطمه از او راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی خواهد بود. (11)

عن ابن عباس عن النبی ص أنه قال إن فاطمة شجنة منی یؤذینی ما آذاها و یسرنی ما یسرها و إن الله تبارك و تعالى لیغضب لغضب فاطمة و یرضى لرضاها (12)؛ در روایت دیگر از حضرت رسول صلی الله علیه وآله نقل شده است: إنّ الله یغضبُ لغضبک و یرضی لرضاک. (13) خداوند به غضب فاطمه غضبناک می شود و به رضایتش راضی می شود یعنی ملاک رضایت خداوند رضایت فاطمه زهراست. بالاترین مرتبه کمال انسانیت مقام عصمت است که رضا و غضب، دائر مدار رضا و غضب خدا باشد. اگر عصمت کبری به آن است که انسان کامل به جایی برسد که به رضای خدا راضی شود، فاطمه زهرا کسی است که خداوند متعال به رضای او راضی می شود و این مقامی است که منشأ حیرة الکُمل است. (14)

 

پی نوشت ها:

1. سوره بقره آیه 257 و آل عمران آیه 68

2. 55 سوره مائده

3. بخش امامت-ترجمه جلد هفتم بحار الانوار، ج‏1، ص 241   

4. احزاب/ آیه 32

5. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 63 تا 65، انتشارات استقلال تهران

6. سوره بقره، آیه 37

7. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 73 و 74 

8. همان، ص  300

9. فاطمه زهرا علیهاالسلام، علامه امینی، ص 311

10. الاحتجاج، ج 1، ص 139  

11. بحارالأنوار، ج 27، 116، باب 4- ثواب حبهم و نصرهم و ولایتهم

12. معانی‏الأخبار، ص 302

13. زندگانى حضرت زهرا علیهاالسلام(روحانى)، ص 314

14. در آستانه مصیبت عظمی، آیت الله وحید خراسانی، ص11، انتشارات مدرسه باقرالعلوم قم



برچسب هازهرا, فاطمه, زهرای فاطمه, بانوی دو عالم, ولایت
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
گوشه اى از فضائل حضرت زهرا(س) گوشه اى از فضائل حضرت زهرا(س)
«فاطمه، پاره ى تن من است، كسى كه او را شاد كند مرا شاد نموده است.
بهانه‌ی هستی بهانه‌ی هستی
فاطمه ای طلیعه عشق! ای بهانه هستی! ای عصاره وجود رسول(ص)!
معنای نام معنای نام "فاطمه" چیست؟
«فطمتِ الامُ طفلها» و یا «فطمت الحبل» به این معناست که مادر، کودک خویش را از شیر برگرفت و یا ریسمان بریده شد.
نگاهى به علم و كمال فضّه نگاهى به علم و كمال فضّه
این زن، مادر ما «فضّه» است كه كنیز حضرت زهرا (س) بود، كه بیست سال است به غیر از قرآن، سخنى نگفته است!!

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما