شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


سه شنبه 28 شهريور 1396  


  نسخه چاپی


حج سفر معنوی به سوی خدا

در ندای حضرت ابراهیم(ع) آمده است: «ربنا تقبل منّا إنك أنت السمیع العلیم ? ربنا واجعلنا مسلمین لك و من ذریتنا أمة مسلمة لك و أرنا مناسكنا و تب علینا إنك أنت التواب الرحیم ? ربنا و ابعث فیهم رسولاً منهم یتلو علیهم آیاتك و یعلمهم الكتاب والحكمة و یزكیهم إنك أنت العزیز الحكیم»(بقره/127-129).

شاید این خط دینی انسان را وادارد كه نفس خود را از موانع مادی رهایی بخشد و به سوی عبادت خداوند و اطاعت او رهسپار گردد. خصوصاً در این جایگاه، بین طواف خانه خدا و صدقه دادن به فقرا و خدای خود را با قلبی آسوده و فارغ عبادت نماید.

داشتن تجربه و آگاهی‌ها از واقعیت‌ها می‌تواند به عمق یافتن معانی حج بیفزاید. انسان می‌تواند از این سفر توشهای سرشار از آگاهی‌ و ادب و تهذیب برای خویش فراهم سازد. سفری كه خداوند بدان دستور داده و آن را بر غنی و فقیر به صورت یكسان واجب كرده و هرگونه تفاوتی را از بین فرزندان بشر برداشته است و غفلت‌زدگان را به راه راست هدایت می‌نماید.

حاجی می‌تواند با فعالیت‌ و ایجاد ارتباط با حجاج سایر كشورهای دنیا بر تجربیات خود بیفزاید. حاجیان كشورهای گوناگون سنت‌ها و عادات گوناگونی دارند. از این رو حاجی احساس غربت و دوری از خانواده و میهن می‌كند. این سفر نمودی از سفر آخرت نیز هست. انسان از طریق حج حیات پس از مرگ را به یاد می‌آورد.

برای این كه این سفر یك سفر مبارك و خجسته‌ای باشد، خداوند ما را از انجام بعضی‌كارها در حج نهی كرده است. در آیه كریمه آمده است: «الحج اشهر معلومات فمن فرض فیهنّ الحج فلا رفث ولافسوق و لاجدال فی الحج و ما تفعلوا من خیر یعلمه الله و تزودوا فإن خیر الزاد التقوی واتقون یا اولی الالباب»(بقره/197).

در این آیه از انجام بعضی كارهایی كه در زمان جاهلیت مرسوم بود نهی شده است. در زمان جاهلیت حج برای آنان به جای اینكه عبادت خداوند یكتا باشد مثل یك جشنواره قومی بود. از این رو خداوند دستور داد كه بساط مشغول شدن به امور شهوانی برچیده شود و معصیت خدا نگردد و بین مردم دشمنی ایجاد نشود. این مسأله سه بعد داد و رابطه انسان با خودش، با خدایش و دیگران را مد نظر دارد.

این مسائل در شرایط عادی ممنوع هستند ولی به صورت خاص در زمان حج حرام می‌باشند. چرا كه فرصت افتادن در این محرمات در سفر و جایی كه مردم جمع شده‌اند بسیار فراهم‌تر از جاهای دیگر است. از این رو باید از این كارها دوری گزینیم و به تقوا پای‌بند باشیم. انسان مؤمن با تقوا محك زده می‌شود؛ زیرا هر كسی كه تقوا داشته باشد و از ویژگی‌های آن برخوردار باشد، محال است كه به گناه بیفتد.

برای این كه حج به صورت مطلوب به اهداف خود برسد، از انسان خواسته شده است، نوعی پرهیز درونی در خود ایجاد كند كه بتواند به واسطه‌ی آن در برابر تحریكات دنیوی ایستادگی كند. پس حج، جایی برای جدایی از محیط دنیاگرایی و دعوتی برای بازخوانی پیشینه تاریخی است. این یادكرد تاریخی دو ویژگی اساسی دارد كه یكی كعبه و تقدس آن و دیگری سرازیر شدن نعمت‌های الهی بر بندگان صالح است. آن هم در فضایی كه آكنده از زندگی پیامبران دیگر می‌باشد.

خداوند متعال هشدار می‌دهد كه حاجی نباید كلماتی را بر زبان آورد كه مردم را اذیت كرده و عواطف آنان را خدشه‌دار سازد. خداوند حج را فرصت مناسبی برای تربیت مسلمانان قرار داده است تا آنان پرهیز از سخن گفتن و پرهیز از خشونت را یاد بگیرند. به همین دلیل صید كردن پرندگان و حیوانات خشكی بعد از احرام، حرام می‌باشد. حتی زخمی كردن پرندگان یا كمك كردن به دیگران در صید كردن یا دادن چاقو برای بریدن سر حیوان صید شده نیز بر او حرام است.

اگر خداوند ما از روا داشتن خشونت بر حیوان منع كرده است، پس انسان دیگر چه وضعیتی می‌تواند داشته باشد كه باید در امنیت و سلامت در خانه خدا به سر برد. خدا توصیه كرده است كه انسان خود را فراموش كند و از اشیاء زینتی و لذتهای مادی – حتی در مورد چیزهای ظاهری كه به نظر گامهای بسیار ابتدایی به شمار می‌آید – استفاده نكند. حاجی حج را با احرام شروع می‌كند و لباسی بسیار ساده می‌پوشد. بر حاجی یا عمره گزار واجب است كه در محدوده حرم این لباس ساده را بپوشد. خداوند به وسیله این امور كه بسیار ساده به نظر می‌آیند، می‌خواهد بر همه بندگان خود تأكید بورزد كه تمام انسانها مساوی هستند و چیزهای ظاهری كه مردم به آنها فخر می‌فروشند، نزد خداوند جزو امور زایل شدنی و باطل به شمار می‌آیند. پس احرام بستن بخشی از حركت تساوی است كه خداوند متعال به سوی آن فرا می‌خواند.



OWMTo
OWMYour Name
OWMYour Email address
OWMDescription
مطالب پیشنهادی
در مورد حج در مورد حج
هر کس که وارد خانه خدا می‌شود وارد حرم الهی شده است
حج انفسی حج انفسی
تمام اعمال انسان، غیر از پوسته ظاهری، دارای عمق و باطن اند
سیر تاریخى حج در قرآن سیر تاریخى حج در قرآن
از نظر آیات مبارك قرآن، كعبه خانه اى كهن و منسوب به حضرت ابراهیم است
حج اکبر، کدام است؟ حج اکبر، کدام است؟
در بین محدثان و مفسران در اینکه حج اکبر کدام است؟ اختلاف نظر وجود دارد
دیدار خانه كعبه دیدار خانه كعبه
اینجا سراى كیست بدین فرّ و عزّ و شأن *** خَم در برابرش، همه پشت جهانیان
حج و ابراهیم(علیه السلام) در قرآن حج و ابراهیم(علیه السلام) در قرآن
كعبه و فلسفه برخى از اعمال حج، با حضرت ابراهیم(علیه السلام) گره خورده
حجّ پاک حجّ پاک
یکی از قوانین و اصول حاکم بر هستی، قانون و اصل پاکی و پاک کنندگی است
كعبه مركز برادرى و مساوات كعبه مركز برادرى و مساوات
خداوند متعال كعبه و مسجدالحرام را نمونه بارز مساوات مى داند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما