نسخه چاپی


هفت سین قرآن


** هفت سین قرآن 
یکی از سنت های ایرانیان برای آغاز سال نو، چیدن سفره‌ی هفت سین است. ایرانیان مسلمان همواره برای تبرک قرآن را بر بالای این سفره می‌نهند ، اما نکته‌ای بس جالب در میان است و آن‌که در قرآن نیز هفت سینی پربرکت قرار دارد.

هفت آیه‌ی قرآن ، دقیقا با "سلام" آغاز می‌شوند و کلامی پیش از آن ها نیست. 
درباره‌ی واژه‌ی "سلام" آمده است که: "سلام" نامی از نام‌های خداوند باری‌تعالی است و پیامبراکرم (ص) نیز فرموده‌اند:
"هرکاری که با نام خدا آغاز نشود ، ابتر است ."

پس چه خوب است ، نوروز خود را با این هفت "سلام" قرآنی آغاز کنیم تا در پرتوی قرآن سالی پرنشاط و پربرکت و با سرانجامی نیکو در پی داشته‌باشیم. 

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس-58)
" از جانب پروردگار(ی) مهربان(به آنان) سلام گفته می شود."
این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق می‌کند و به او لذت ، شادی و معنویت می‌بخشد ، که با هیچ نعمتی برابر نیست .
 آری شنیدن ندای محبوب ، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف ، سرتا‌پای بهشتیان را غرق سرور می‌کند ، که یک لحظه‌ی آن بر تمام دنیا و آن‌چه در آن است برتری دارد.
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده : " در همان حال که بهشتیان غرق در نعمت‌های بهشتی هستند، نوری بر بالای سر ایشان آشکار می‌شود ؛ نور لطف خداوند که بر آن‌ها پرتو افکنده است.

پس ندایی بر می‌خیزد که "سلام بر شما ای بهشتیان" ، نظر لطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می‌کند که از همه چیز جز او غافل می‌شوند ، و همه‌ی نعمت‌های بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می‌سپارند.

2- سلامٌ علی نوح فی العالمین . ( صافات-79)
" درود بر نوح در میان جهانیان."
چه افتخاری از این برتر و بالاتر که خداوند بر حضرت نوح (ع) ، سلام می‌فرستد ، سلامی که در میان جهان و جهانیان باقی می‌ماند و تا دامنه‌ی قیامت گسترده می‌شود .
 سلام خدا توام با ثناء جمیل و ذکر خیر بندگانش در قرآن کریم است ؛ کمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره‌ی کسی دیده می‌شود ، به خصوص این‌که لفظ " العالمین" معنی وسیعی دارد که نه تنها همه‌ی انسان‌ها ، بلکه عوالم فرشتگان و ملکوتیان را نیز در برمی‌گیرد.

3- سلامٌ علی اِبراهیم . ( صافات-109)
" درود بر ابراهیم."
در آیات پیش از این آیه ، به چگونگی بشارت دادن فرزندی بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهیم(ع) و جریان دستور ذبح اسماعیل و تسلیم بودن هر دوی آن‌ها بر این امر به میان آمده است که پس از یاد آوری این قضایا ، خداوند می فرماید: سلام بر ابراهیم (ع).

4- سلامُ عـَلی موُسی و هارون . (صافات-120)
" درود بر موسی و هارون."
درآیات پیش از این آیه ، خداوند ضمن آیاتی ، از مواهب خود به  حضرت موسی و هارون (ع) یاد می‌کند:
- ما این دو برادر و قوم آن‌ها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدیم . ( صافات- 115)
- ما آن‌ها را یاری کردیم تا آن‌ها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند . ( صافات-116)
- ما به آن دو ، کتاب آشکار دادیم . ( صافات-117)
- ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم . ( صافات-118)
- ما ذکر و یاد خیر آن‌ها را در اقوام بعد باقی وبرقرار ساختیم.(صافات - 119)
و بعد از یادآوری موارد فوق خداوند برآن دو سلام می‌رساند.
سلامی از ناحیه‌ی پرودگار بزرگ و مهربان.سلامی که رمز سلامت در دین و ایمان در اعتقاد و مکتب، و در خط و مذهب است.
سلامی که بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است.

5- سلامُ علی آلِ یاسین . ( صافات-130)
" درود بر پیروان الیاس" 
خداوند می فرماید: ما نام نیک الیاس را در میان امت‌های بعد جاودان کردیم.( صافات -129)امت‌های دیگر ، زحمات این انبیاء بزرگ ( الیاس وسلاله‌ی او ) را که در پاسداری خط توحید، و آبیاری بذر ایمان منتهای تلاش و کوشش را به عمل آوردند ، هرگز فراموش نخواهند کرد ، و تا دنیا برقرار است یاد و مکتب این بزرگ مردان فداکار زنده و جاویدان است.

تعبیر به "ال یاسین" به جای" الیاس" یا به خاطر این است که ال یاسین لغتی در واژه‌ی " الیاس" بوده و هر دو به یک معنی است ، و یا اشاره به الیاس و پیروان او است که به صورت جمعی آمده است.

لازم به ذکر است که کتاب معانی ، حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که ایشان به واسطه‌ی اجداد شریفشان از امام علی(ع) روایت کرده‌اند، که ایشان فرمودند:
" یس رسول خدا ( ص ) است و آل یس ما هستیم."

و البته این روایت بر این مبنی صحیح است كه ما آیه را به صورت "آل یس" بخوانیم ، همچنان كه در قرائت "نافع" و "ابن عامر" و "یعقوب" و "زید" این طور قرائت شده است .

6- سلامٌ عـَلیکُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین . ( زمر-73)
" ... سلام برشما ، خوش آمدید ، در آن درآیید (و)جاودانه (بمانید)
در این آیه ، خداوند می‌فرماید که بهشتیان وقتی به بهشت می‌رسند ، در حالی که درهای آن گشوده شده است ، در این هنگام نگهبانان بهشت ، آن ملائک رحمت به آن‌ها می‌گویند : سلام بر شما ، گوارا باد این نعمت‌ها بر شما ، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید.

7- سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر- 5)
" (آن شب)تا دم صبح ، صلح و سلام است ."
این آیه ، در توصیف شب قدر است . آن شبی است که قرآن درآن نازل شده و عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است ، خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می شود و رحمت خاص الهی شامل بندگان می‌گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل می‌گردند.





نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما