نسخه چاپی


چهل حدیث از امام سجاد (ع)- قسمت 7



هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
 












الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام  ـ مِن مَواعِظِهِ ـ  : اِعلَمْ یَابنَ آدَمَ أنَّ مِن وَراءِ هذا أعظَمَ وأفظَعَ وأوجَعَ لِلقُلوبِ یَومَ القِیامَةِ ، ذلكَ یَومٌ مَجموعٌ لَهُ النّاسُ وذلكَ یَومٌ مَشهودٌ ، یَجمَعُ اللّه فیهِ الأوَّلینَ والآخِرینَ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در موعظه هاى خود ـ  فرمود : بدان اى پسر آدم كه در پس امروز روزى بزرگتر و ترسناكتر و درد آورتر براى دلهاست و آن روز قیامت است. در آن روز مردم گرد آورده مى شوند و در آن روز همگان حاضر گردیده مى شوند. در آن روز خداوند اولین و آخرین خلایق را جمع مى كند.
الكافی : 8/73/29.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام  ـ مِن دُعائهِ فی مَكارِمِ الأخلاقِ ـ  : وعَمِّرْنی ما كانَ عُمری بِذْلَةً فی طاعَتِكَ ، فإذا كانَ عُمری مَرتَعا لِلشَّیطانِ فَاقبِضْنی إلَیكَ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعاى مكارم الاخلاق ـ گفت : عمر مرا تا زمانى كه صرف طاعت تو شود، دراز گردان و هر گاه عمرم چراگاه شیطان شود، جانم را بستان و به سوى خود بِبَر.
الصحیفة السجّادیّة : الدعاء 20.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : حَقُّ سائسِكَ بِالعِلمِ : التَّعظیمُ لَهُ ، والتَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ ، وحُسنُ الاستِماعِ إلَیهِ ، والإقبالُ عَلَیهِ ، وأن لا تَرفَعَ عَلَیهِ صَوتَكَ ، وأن لا تُجیبَ أحَدا یَسألُهُ عَن شَیءٍ حَتّى یَكونَ هُوَ الّذی یُجیبُ ، ولا تُحَدِّثَ فی مَجلسِهِ أحَدا ، ولا تَغتابَ عِندَهُ أحَدا ، وأن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُكِرَ عِندَكَ بِسُوءٍ ، وأن تَستُرَ عُیوبَهُ ، وتُظهِرَ مَناقِبَهُ ، ولا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّا ، ولا تُعادِیَ لَهُ وَلِیّا ، فإذا فَعَلتَ ذلكَ شَهِدَ لَكَ مَلائكَةُ اللّه بِأنَّكَ قَصَدتَهُ وتَعَلَّمتَ عِلْمَهُ للّه جَلَّ اسمُهُ لا لِلنّاسِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : حق استاد تو این است كه به او احترام گذارى، محضرش را موقّر دارى، با دقت به سخنانش گوش بسپارى، رویت به او باشد و به او توجّه نمایى، صدایت را بر صداى او بلندتر نكنى، هرگاه كسى از او سؤالى كند تو جواب ندهى، بلكه بگذارى خودش جواب دهد. در محضر او با كسى سخن نگویى، در حضور او از كسى غیبت نكنى، اگر پیش تو از او بدگویى شود، از وى دفاع كنى. عیبهایش را بپوشانى، خوبیها و صفات نیكش را آشكار سازى، با دشمن او همنشینى نكنى و با دوستش دشمنى نورزى. هر گاه این كارها را كردى فرشتگان خدا درباره ات گواهى دهند كه تو براى رضاى خداى بلند نام، نه براى مردم، نزد آن استاد رفته اى و دانش او را فرا گرفته اى.
الخصال : 567/1.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : أمّا حَقُّ رَعِیَّتِكَ بِالعِلمِ:فأن تَعلَمَ أنَّ اللّه عَزَّوجلَّ إنَّما جَعَلَكَ قَیِّما لَهُم فیما آتاكَ مِنَ العِلمِ ، وفَتَحَ لَكَ مِن خَزائنِهِ ، فإذا أحسَنتَ فی تَعلیمِ النّاسِ ولَم تَخرُقْ بِهِم ولَم تَضجَرْ عَلَیهِم زادَكَ اللّه مِن فَضلِهِ ، وإن أنتَ مَنَعتَ النّاسَ عِلمَكَ أو خَرَقتَ بِهِم عِندَ طَلَبِهِمِ العِلمَ كانَ حَقّا عَلَى اللّه عَزَّوجلَّ أن یَسلُبَكَ العِلمَ وبَهاءَهُ ، ویُسقِطَ مِنَ القُلوبِ مَحَلَّكَ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : حق شاگرد تو این است كه بدانى خداوند عز و جل، به واسطه علم و دانشى كه به تو داده و از خزانه هاى [دانش ]خود براى تو گشوده، تو را سرپرست شاگردانت ساخته است. بنابراین، اگر مردم را خوب آموزش دهى و با آنان درشتى و بدرفتارى نكنى و از تعلیمشان به ستوه نیایى، خداوند از فضل خود بر دانش تو بیفزاید. اما اگر دانش خود را از مردم مضایقه كنى یا وقتى براى آموختن دانش نزد تو آمدند با ایشان درشتى و بدرفتارى كنى، بر خداوند عز و جل سزاوار است كه علم و شكوه آن را از تو بگیرد و جایگاه تو را از دل مردم بیندازد.
عوالی اللآلی : 4/74/54.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام  ـ لَمّا ضَرَبَ عَلى كَتِفِ رَجُلٍ یَطوفُ بِالكَعبَةِ ویَقولُ : اللّهُمَّ إنّی أسألُكَ الصَّبرَ ـ  : سَألتَ البَلاءَ ! قُلِ : اللّهُمَّ إنّی أسألُكَ العافِیَةَ ، والشُّكرَ عَلَى العافِیَةِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ آنگاه كه مردى را در حال طواف دید كه مى گوید : بار خدایا! به من صبر عطا فرما! دستى به شانه او زد و فرمود : بلا مى طلبى؟ بگو: بار خدایا! به من عافیت و شكر بر عافیت عطا فرما.
الدعوات : 114/261.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام  ـ لَمّا سُئلَ عَنِ العَصَبِیَّةِ ـ  : العَصَبِیَّةُ الّتی یَأثَمُ عَلَیها صاحِبُها أن یَرَى الرَّجُلُ شِرارَ قَومِهِ خَیرا مِن خِیارِ قَومٍ آخَرینَ ، ولَیسَ مِنَ العَصَبِیَّةِ أن یُحِبَّ الرَّجُلُ قَومَهُ، ولكِن مِنَ العَصَبِیَّةِ أن یُعینَ قَومَهُ عَلَى الظُّلمِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در پاسخ به پرسش از تعصّب ورزى ـ  فرمود : تعصّبى كه صاحبش به سبب آن گنهكار مى باشد، این است كه آدمى بَدانِ قوم خود را از نیكانِ قومى دیگر بهتر بداند . این از عصبیّت نیست كه كسى قوم و مردم خود را دوست داشته باشد، بلكه كمك كردن قوم خود بر ستم از عصبیت است.
الكافی : 2/308/7.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام : أیُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَیناهُ لِقَتلِ الحُسَینِ علیه السلام حَتّى تَسیلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه بِها فی الجَنَّةِ غُرَفا یَسكُنُها أحقابا . 
 امام زین العابدین علیه السلام : هر مؤمنى كه چشمانش براى كشته شدن حسین علیه السلام گریان شود به طورى كه اشك بر گونه هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن او را در غرفه هاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد.
ثواب الأعمال : 108/1.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام : طاعَةُ وُلاةِ الأمرِ تَمامُ العِزِّ . 
امام زین العابدین علیه السلام : فرمان بردن از فرمانروایان [الهى ]كمال عزّت است.
تحف العقول : 283.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام  ـ فی دُعائهِ یَومَ الأضحى والجُمعَةِ ـ : وقَد عَلِمتُ أ نَّهُ لَیسَ فی حُكمِكَ ظُلمٌ ، ولا فی نَقمَتِكَ عَجَلَةٌ ، وإنّما یَعجَلُ مَن یَخافُ الفَوتَ ، وإنَّما یَحتاجُ إلَى الظُّلمِ الضَّعیفُ ، وقَد تَعالَیتَ یا إلهی عَن ذلكَ عُلُوّا كَبیرا . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعاى روز قربان و جمعه ـ  گفت : هر آینه مى دانم كه نه در حكم و داورى تو ستمى روا مى شود و نه در خشم و كیفر رسانیت شتابى است؛ زیرا كسى شتاب مى كند كه مى ترسد [فرصت ]از دستش برود و كسى احتیاج به ستم كردن دارد كه ناتوان است، و تو اى خداى من! بسى برتر و والاتر از این امور هستى.
الصحیفة السجّادیّة : ص 207 الدعاء 48.

....................................................

الإمام زینُ العابدینَ علیه السلام ـ فی الدّعاءِ ـ : عَجَزَتِ العُقولُ عَن إدراكِ كُنهِ جَمالِكَ ، وانحَسَرَتِ الأبصارُ دونَ النَّظَرِ إلى سُبُحاتِ وَجهِكَ، ولَم تَجعَلْ لِلخَلقِ طَریقا إلى مَعرِفَتِكَ إلّا بِالعَجزِ عَن مَعرِفَتِكَ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعا ـ  گفت : خردها از رسیدن به كنه جمال تو در ماندند و دیدگان، تاب دیدن انوار و عظمت وجه تو را نیاوردند و براى خلایق راهى به سوى شناخت (ذات) خودت قرار ندادى، مگر همان درماندگى از شناختت .
بحار الأنوار : 94/150/21.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام ـ فی الدُّعاءِ ـ : واجعَلنامِنَ الّذین عَرَفوا أنفُسَهُم ،وأیقَنوا بِمُستَقَرِّهِم ، فكانَت أعمارُهُم فی طاعَتِكَ تَفنى .
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعا ـ  گفت : ما را از كسانى قرار ده كه خود را شناختند و به قرارگاه خویش یقین یافتند و از این رو عمرشان در راه طاعت تو مى گذشت.
بحار الأنوار : 94/128/19.

....................................................

الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام : مَن كَفَّ عَن أعراضِ المُسلِمینَ أقالَهُ اللّه ُ عَزَّوجلَّ عَثرَتَهُ یَومَ القِیامَةِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : هركه از لطمه زدن به آبروى مسلمانان خوددارى كند، خداوند عز و جل روز قیامت از لغزش او در گذرد.
صحیفة الإمام الرِّضا علیه السلام : 85/195.

....................................................

الإمام زین العابدین علیه السلام : إن شَتَمَكَ رَجُلٌ عَن یَمینِكَ ثُمّ تَحَوَّلَ إلى یَسارِكَ واعتَذَرَ إلَیكَ فَاقبَلْ عُذرَهُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : اگر مردى از طرف راستت به تو ناسزا گفت و سپس به طرف چپت آمد و عذر خواست، عذرش را بپذیر.
بحار الأنوار : 78/141/34.

....................................................

بحار الأنوار عن الإمامِ زینِ العابدینَ علیه السلام : مِسكینٌ ابنُ آدَمَ ! لَهُ فی كُلِّ یَومٍ ثَلاثُ مَصائبَ لا یَعتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ، ولَوِ اعتَبَرَ لَهانَت عَلَیهِ المَصائبُ وأمرُ الدُّنیا: فَأمّا المُصیبَةُ الاُولى : فالیَومُ الَّذی یَنقُصُ مِن عُمرِهِ، وإنْ نالَهُ نُقصانٌ فی مالِهِ اغتَمَّ بِهِ، والدِّرهَمُ یَخلُفُ عَنهُ وَالعُمرُ لا یَرُدُّهُ شیء.
 والثانِیةُ : أنَّهُ یَستَوفی رِزقَهُ، فإن كانَ حَلالاً حُوسِبَ عَلَیهِ، وإن كانَ حَراما عُوقِبَ عَلَیهِ.
 والثّالِثَةُ أعظَمُ مِن ذلِكَ ـ قیلَ : وما هِیَ؟ قالَ ـ : ما مِن یَومٍ یُمسی إلّا وقَد دَنا مِنَ الآخِرَةِ مَرحَلَةً، لا یَدری عَلَى الجَنَّةِ أم عَلَى النّارِ ؟! 
 بحار الأنوار به نقل از امام زین العابدین علیه السلام : بینوا آدمى! هر روز سه مصیبت به او مى رسد و حتى از یكى از آنها پند نمى گیرد كه اگر پند مى گرفت، سختیها و كار دنیا بر او آسان مى شد: مصیبت نخست روزى است كه از عمر او كم مى شود. در صورتى كه اگر از مال او چیزى كم گردد، اندوهگین مى شود حال آن كه درهم (مال) جایگزین دارد اما عمر از دست رفته جبران نمى شود.
مصیبت دوم این است كه روزیش را به طور كامل دریافت مى كند كه اگر از راه حلال باشد باید حساب پس دهد و اگر از راه حرام باشد كیفر مى بیند.
مصیبت سوم از اینها بزرگتر است. عرض شد: آن چیست؟ فرمود: هیچ روزى را به شب نمى رساند مگر این كه یك منزل به آخرت نزدیك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت یا به سوى آتش ؟!
بحار الأنوار : 78/160/20.

....................................................

  الإمامُ زینَ العابدینُ علیه السلام : لا عِبادَةَ إلّا بالتَفَقُّهِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : هیچ عبادتى جز با شناخت ارزش ندارد.
تحف العقول : 280.

....................................................

عنه علیه السلام  ـ أیضا ـ : فإنّما أسألُكَ لِقَدیمِ الرَّجاءِ فیكَ، وعَظیمِ الطَّمَعِ منكَ؛ الذی أوجَبتَهُ على نفسِكَ مِن الرَّأفَةِ والرَّحمَةِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعا ـ  گفت : خدایا! به سبب امید دیرینى كه به تو دارم و چشمداشت بزرگى كه از تو دارم و به سبب رأفت و رحمتى كه بر خود فرض كرده اى ، از تو مسألت مى كنم .
الإقبال : 1/168.

....................................................

قرآن:
 (تَتَجافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفا وَطَمَعا وَمِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ).  السجدة : 16
 (وَما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللّه وَما جاءَنا مِنَ الحَقِّ وَنَطْمَعُ أَن یُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ القَوْمِ الصَّالِحِینَ).  المائدة : 84
 «پهلوهایشان از بسترها دور مى شود و پروردگارشان را از روى ترس و امید مى خوانند و از آنچه روزیشان كرده ایم انفاق مى كنند» .
 «چرا به خدا و آنچه از حق كه سوى ما آمده ایمان نیاوریم و حال آن كه امید داریم پروردگارمان ما را با گروه شایستگان [به بهشت] در آورد» .
 الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام  ـ فی الدعاءِ ـ  : إذا رَأیتُ مَولایَ ذُنُوبی فَزِعتُ، وإذا رَأیتُ عَفوَكَ طَمِعتُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در دعا ـ  گفت : سرورم! چون به گناهان خود مى نگرم بیمناك مى شوم و چون به بخشش تو مى نگرم ، [امید ]مى بندم .
بحار الأنوار : 98/83/2

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام  ـ وقد سُئلَ عن سَبَبِ قَبولِ الصَّلاةِ ـ : وَلایَتُنا والبَراءةُ مِن أعدائنا . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در پاسخ به سؤال از آنچه موجب قبولى نماز مى شود ـ  فرمود : دوستى و ولایت ما و بیزارى از دشمنان ما.
المناقب لابن شهر آشوب : 4/131.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : أمّا حَقُّ الصاحِبِ :فَأن تَصحَبَهُ بِالتَفَضُّلِ والإنصافِ ، وتُكرِمَهُ كما یُكرِمُكَ ، ولا تَدَعَهُ یَسبِقُ إلى مَكرُمةٍ ، فإن سَبَقَ كافَأتَهُ ، وتَوَدُّهُ كما یَوَدُّكَ ، وتَزجُرُهُ عمّایَهُمُّ بهِ مِن مَعصیَةٍ ، وكُن علَیهِ رَحمَةً ، ولا تَكُن علَیهِ عَذابا . 
 امام زین العابدین علیه السلام : حقّ همنشین این است كه با او به فضل و انصاف رفتار كنى و به اندازه اى كه احترامت مى كند، احترامش كنى . اجازه ندهى در هیچ بخششى پیشدستى كند واگر پیشدستى كرد جبران كنى، همانقدر كه دوست دارد دوستش بدارى، اگر تصمیم به گناهى گرفت او را از آن بازدارى، براى او مایه رحمت و مهر باش و باعث عذاب او مباش .
بحار الأنوار : 74/7/1.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام ـ فی وصیَّتِهِ لابنِهِ الباقِرِ علیه السلام ـ : إیّاكَ ومصاحَبَةَ القاطِعِ لِرَحِمِهِ؛ فإنّی وَجَدتُهُ مَلعونا فی كتابِ اللّه عَزَّوجلَّ فی ثلاثِ مَواضِعَ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در سفارش به فرزند بزرگوارش حضرت باقر علیه السلام ـ  فرمود : زنهار از مصاحبت با كسى كه از خویشان خود مى برد؛ زیرا من چنین كسى را در سه جاى كتاب خداوند عز و جل لعنت شده یافتم .
الكافی : 2/377/7.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : حَقُّ المُستَشیرِ إنْ عَلِمتَ أنَّ لَهُ رَأیا أشَرتَ علَیهِ ، وإن لَم تَعلَمْ أرشَدتَهُ إلى مَن یَعلَمُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : حق مشورت كننده این است ، كه اگر براى راهنمایى او نظرى دارى، راهنماییش كنى و اگر اطلاعى نداشته باشى او را به كسى كه [در آن زمینه ]آگاهى دارد ، راهنمایى كنى .
الخصال : 570/1.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : مَن ماتَ على مُوالاتِنافی غَیبةِ قائمِنا أعطاهُ اللّه أجرَ ألفِ شَهیدٍ مِثلِ شُهَداءِ بَدرٍ واُحُدٍ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : هركه در زمان غیبت قائم ما بر موالات و دوستى ما بمیرد ، خداوند پاداش هزار شهید ، مانند شهیدان بدر و اُحد، به او عطا كند .
بحار الأنوار : 82/173/6.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : یقولُ اللّه تباركَ وتعالى لِعبدٍ مِن عَبِیدِهِ یَومَ القِیامَةِ : أشَكَرتَ فُلانا ؟ فیقولُ : بَل شَكَرتُكَ یا ربِّ ، فیقولُ : لَم تَشكُرْنی إذ لَم تَشكُرْهُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام :  خداوند تبارك و تعالى در روز قیامت به یكى از بندگان خود مى فرماید : آیا از فلانى سپاسگزارى كردى؟ عرض مى كند : [نه]، بلكه از تو سپاسگزارى كردم اى پروردگار من . خداوند مى فرماید : چون از او تشكّر نكرده اى از من هم نیز تشكّر نكرده اى .
الكافی : 2/99/30.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : أشكَرُكُم للّه أشكَرُكُم للناسِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : سپاسگزارترین شما از خدا ، سپاسگزارترین شما از مردم است.
الكافی : 2/99/30.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : أمّا حَقُّ ذِی المَعروفِ علَیكَ فأن تَشكُرَهُ وتَذكُرَ مَعروفَهُ ، وتُكسِبَهُ المَقالَةَ الحَسَنَةَ ، وتُخلِصَ لَهُ الدعاءَ فیما بینَكَ وبینَ اللّه عَزَّوجلَّ ، فإذا فَعَلتَ ذلكَ كنتَ قد شَكَرتَهُ سِرّا وعَلانِیَةً ، ثُمّ إن قَدَرْتَ على مُكافَأتِهِ یَوما كافَیتَهُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : حقّ كسى كه به تو نیكى مى كند این است كه از او تشكر كنى و نیكیش را به زبان آورى و از وى به خوبى یاد كنى و میان خود و خداوند عز و جل برایش خالصانه دعا كنى . اگر چنین كنى بیگمان پنهانى و آشكارا از او تشكر كرده باشى . وانگهى اگر روزى توانستى نیكى او را جبران كنى ، جبران كن .
الخصال : 568/1.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام  ـ فی المناجاةِ ـ : فكیفَ لی بتَحصیلِ الشُّكرِ ، وشُكرِی إیّاكَ یَفتَقِرُ إلى شُكرٍ؟! فَكُلَّما قُلتُ : لكَ الحَمدُ ، وَجَبَ عَلَیَّ لذلكَ أن أقولَ : لكَ الحَمدُ . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در مناجات با خدا ـ  گفت : چگونه شكر تو توانم كرد وقتى شكرگزارى من از تو خود نیازمند شكرگزارى است؟ هر بار كه بگویم : تو را سپاس . به خاطر همین سپاس گویى بر من واجب مى آید كه [بار دیگر ]بگویم : تو را سپاس .
بحار الأنوار : 94/146/21.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام ـ فی دعائهِ ـ  : فلَولا أنَّ الشَّیطانَ یَختَدِعُهُم عَن طاعَتِكَ ما عَصاكَ عاصٍ ، ولَولا أ نّهُ صَوَّرَ لَهُمُ الباطِلَ فی مِثالِ الحَقِّ ما ضَلَّ عَن طَرِیقِكَ ضالٌّ . 
 امام زین العابدین علیه السلام ـ در دعاى خود ـ  گفت : اگر شیطان با فریبكارى آنان را از طاعت تو باز نمى داشت ، هیچ معصیت كارى معصیت تو نمى كرد، و اگر او باطل را در لباس حق براى آنان در نمى آورد ، هیچ ره گم كرده اى راه تو را گم نمى كرد.
الصحیفة السجّادیّة : الدعاء 37.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : مَرَّ رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله بقَومٍیرفَعونَ حَجَرا ، فقالَ : ما هذا؟ قالوا : نعرِفُ بذلكَ أشَدَّنا وأقوانا، فقالَ صلى الله علیه و آله : ألا اُخبِرُكُم بأشَدِّكُم وأقواكُم ؟ قالوا : بلى یا رسولَ اللّه. قالَ : أشَدُّكُم وأقواكُمُ الذی إذا رَضِیَ لَم یُدخِلْهُ رِضاهُ فی إثمٍ ولا باطِلٍ ، وإذا سَخِطَ لَم یُخرِجْهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ ، وإذا قَدَرَ لَم یَتَعاطَ ما لَیسَ لَهُ بِحَقٍّ. 
 امام زین العابدین علیه السلام : رسول خدا به قومى كه سنگى را بلند مى كردند رسید و فرمود چه كار مى كنید؟ گفتند: با این كار قوى ترین و زورمندترینمان را مى شناسیم. حضرت فرمود : آیا زورمندترین و قویترین شما را معرفى نكنم؟ عرض كردند : بفرمایید ، اى رسول خدا! فرمود : زورمندترین و قویترین شما كسى است كه هرگاه خشنود باشد خشنودى اش او را به گناه و نادرستى نكشاند و هرگاه ناخشنود باشد از جاده حقگویى خارج نشود و هرگاه قدرت یابد آنچه را كه حق او نیست نستاند.
معانی الأخبار : 366/1.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام ـ فی مُناجاتِهِ ـ: وأعِنّی بِالبُكاءِ عَلى نَفسی ، فقد أفنَیتُ بِالتَّسویفِ والآمالِ عُمرِی ، وقَد نَزَلتُ مَنزِلَةَ الآیِسِینَ مِن خَیرِی . 
 امام زین العابدین علیه السلام  ـ در مناجات با خدا ـ  گفت : مرا در گریستن بر خودم یارى رسان ؛ زیرا كه با امروز و فردا كردن و آمال و آرزوها عمر خویش را بر باد فنا داده و از آنها شده ام كه به خیر و نجات خود امیدى ندارند .
بحار الأنوار : 98/88/2.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : إنَّ أفضَلَ الأعمالِ عندَ اللّه ما عُمِلَ بِالسُّنَّةِ وإن قَلَّ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : برترین كارها نزد خداوند ،كارى است كه طبق سنّت (پیامبر) عمل شود، گر چه اندك باشد .
الكافی : 1/70/7.

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : مَن سَقى مُؤمنا مِن ظَمَأٍ سَقاهُ اللّه مِنَ الرَّحیقِ المَختومِ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : هركه مؤمن تشنه اى را آب دهد، خداوند او را از شراب سر به مُهر بهشتى بنوشاند .
الكافی : 2/201/5.

....................................................
الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام ـ فی الدعاءِ ـ : وامنَعْنیمِنَ السَّرَفِ ، وحَصِّنْ رِزقی مِن التَّلَفِ ، ووَفِّرْ مَلَكَتِی بالبَرَكَةِ فیهِ ، وأصِبْ بِی سَبیلَ الهِدایَةِ لِلبِرِّ فیما اُنفِقُ مِنهُ . 
 امام زین العابدین
 علیه السلام  ـ در دعا ـ  گفت : و مرا از زیاده روى باز دار و روزى ام را از تلف شدن نگاه دار و دارایى ام را با بركت دادن به آن افزون گردان و راه مصرف آن را در كارهاى خیر به من بنمایان .
الصحیفة السجّادیّة : الدعاء 20 .

....................................................

الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : ضَمِنتُ على رَبّی أن لایَسألَ أحَدٌ أحَدا مِن غَیرِ حاجَةٍ إلّا اضطَرَّتْهُ حاجَةٌ بالمَسألةِ یَوما إلى أن یَسألَ مِن حاجَةٍ . 
 امام زین العابدین علیه السلام : من پروردگارم را ضامن مى گیرم كه هیچ كس بدون داشتن نیاز از كسى چیزى نخواهد مگر آن كه روزى ، نیاز واقعى او را مجبور كند كه دست نیاز [به سوى مردم] دراز كند .
بحار الأنوار : 96/158/37.

....................................................

وأمّا حَقُّ بَصَرِكَ فَغَضُّهُ عَمّا لایَحِلُّ لَكَ وتَركُ ابتِذالِهِ إلاّ لِمَوضعِ عِبَرَةٍ تَستَقبِلُ بِها بَصَرا أو تَستَفیدَ بِها عِلماً ، فَإنَّ البَصَرَ بابُ الاِعتِبارِ؛
 حقّ چشمت این است كه آن را از آنچه بر تو حلال نیست ، فروبندى و مبتذلش نسازى [و به كارش نبرى] ، مگر براى جاى عبرت آموزى كه دیده ات را با آن بینا كنى یا به وسیله آن از دانشى بهره مند شوى ؛ زیرا چشم ، دروازه عبرت آموزى است.
گزیده تحف العقول

....................................................

وأمّا حَقُّ بَطنِكَ فَأن لاتَجعَلَهُ وِعاءً لِقَلیلٍ مِنَ الحَرامِ ولالِكَثیرٍ وأن تَقتَصِدَ لَهُ فِی الحَلالِ ولاتُخرِجَهُ مِن حَدِّ التَّقوِیَةِ إلى حَدِّ التَّهوینِ وذِهابِ المُرُوَّةِ؛
 حقّ شكمت این است كه آن را ظرف حرام ، كم باشد یا بسیار ، نسازى واز حلال هم به اندازه بدو دهى ، و از حدّ نیرو بخشى به مرز شكم خوارگى   و فقدان مرادنگى اش نكشانى.
گزیده تحف العقول

....................................................

فَأمّا حَقُّ الصَّلاةِ فَأن تَعلَمَ أنَّها وِفادَةٌ إلَى اللّه وأنَّكَ قائِمٌ بَینَ یَدَىِ اللّه؛
 حقّ نماز این است كه بدانى نماز ، روى آوردن به درگاه خداست و تو در نماز در برابر خداوند ایستاده اى .
گزیده تحف العقول.

....................................................

وأمّا حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ فَالتَّعظیمُ لَهُ والتَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ وحُسنُ الاِستِماعِ إلَیهِ؛
 حقّ آن كه به علم آموزى اداره ات مى كند (یعنى حق استادت) ، بزرگداشت اوست ، و حفظ احترام مجلس او و نیك گوش دادن به گفتارش .
گزیده تحف العقول.

....................................................

فَحَقُّ اُمِّكَ أن تَعلَمَ أنَّها حَمَلَتكَ حَیثُ لایَحمِلُ أحَدٌ أحَدا وأطعَمَتكَ مِن ثَمَرَةِ قَلبِها ما لایُطعِمُ أحَدٌ أحَدا ؛
 حقّ مادرت این است كه بدانى او تو را در جایى حمل كرده كه كسى دیگرى را حمل نمى كند ، و از میوه دل خود ، تو را چیزى خورانده كه هیچ كس ، دیگرى را نمى خورانَد.
گزیده تحف العقول

....................................................

أمّا حقُّ وَلَدِك فَتَعلَمَ . . . أنَّكَ مَسئولٌ عَمّا وَلَّیتَهُ مِن حُسنِ الأدَبِ والدَّلالَهِ عَلى رَبِّهِ والمَعونَةِ لَهُ عَلى طاعَتِهِ فیكَ وفی نَفسِهِ؛
 حقّ فرزندت [این است كه] بدانى . . . تو نسبت به كسى كه سرپرستى او را بر عهده دارى در پرورش خوب و راهنمایى وى به سوى پروردگار و كمك به او در فرمانبردارى از پروردگارش ، هم درباره خودت و هم درباره او ، مسئول هستى .
گزیده تحف العقول

....................................................

أمّا حَقُّ ذِی المَعروفِ عَلَیكَ فَأن تَشكُرَهُ وتَذكُرَ مَعروفَهُ وتَنشُرَ لَهُ المَقالَهَ الحَسَنَةَ وتُخلِصَ لَهُ الدُّعاءَ فیما بَینَكَ وبَینَ اللّه ِ سُبحانَهُ؛
 حقّ كسى كه به تو احسان كرده ، این است كه او را سپاس دارى واحسانش را یاد كنى و گفتارى نیكو درباره او بپراكنى و میان خود و خداى سبحان ، خالصانه دعایش كنى.
گزیده تحف العقول.

 



برچسب هااحادیث, امام سجاد (ع), چهل حدیث
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
احادیثی در باب قرآن احادیثی در باب قرآن
زنهار که جز به قرآن به چیز دیگری شفاء و بهبودی نجویید
احادیثی در باب دعا و مناجات احادیثی در باب دعا و مناجات
ناتوان ترین افراد كسى است كه از دعا و مناجات با خداوند ناتوان و محروم باشد
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 3 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 2 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 2
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 1 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 1
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 4 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 4
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 3 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 2 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 2
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 1 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 1
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام هادی (ع) - قسمت 3 چهل حدیث از امام هادی (ع) - قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما