شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


سه شنبه 2 خرداد 1396  


  نسخه چاپی


حج و جهاد; رهبانیت در اسلام



مرحله نظر انداختن به اسرار و رموز و حقایق حج از دشوارترین مسائل این مبحث است.
 

مرحله نظر انداختن به اسرار و رموز و حقایق حج از دشوارترین مسائل این مبحث است.

اگر انسان بخواهد ملكوت واقعیت ها را بیابد و با آن ها متحد شود، رسیدن به این مرتبه در صورتی میسر است كه از بند شهوات حیوانی و اوهام و خیالات و نفسانیات شیطانی آزاد شود، در اموری مادی به ضرورت و به اندازه شأن خود اكتفا كند و در تمام حركات و سكنات خویش در صدد باشد كه برای جلب رضای دوست قدم بردارد.

راستی، چگونه ممكن است انسان، غرق در امور غیر الهی باشد و در عین حال، به فیوضات عالی ربانی و اسرار ملكوتی دست یابد؟!

گروهی از مردم برای رسیدن به حقایق ربانی و اسرار ناپیدای هستی، دست از شهر و دیار می كشیدند، از شؤون مادی و زر و زیور دنیا روی برگردانده و از خلق عالم كناره گیری می كردند و به شكاف كوه ها و تاریكی غارها پناه برده و در حصار رهبانیت قرار می گرفتند، تا بهتر بتوانند با حضرت یار انس گرفته و از معنویات بهره مند شوند.

ولی اسلام عزیز روش آنان را نادرست دانست و برای بدست آوردن حقایق آسمانی، تكیه بر رهبانیت را ممنوع اعلام كرد و برای این كه عاشقان اسرار و معارف به اهداف خود برسند، برای آنان برنامه هایی بس عالی و اعمالی بس نیكو قرار داد و به آنان وعده حتمی فرمود كه اگر از این طرق حركت كنند، به خواسته های معنوی خود خواهند رسید و هر كس كه از این دستورها پیروی كرد به حقایقی كه باید برسد، دست یافت.

در مسئله رهبانیت و سیر و سفر روحی و پختگی در راه سلوك از رسول اسلام (صلّی الله علیه وآله) سؤال شد: آیا آیین شما هم به آن دعوت می كند ؟

حضرت فرمود: در دین من رهبانیت، برای دست یافتن به فیوضات ربانی، حج خانه حق و جهاد است.

آری، برای سیر در هر دو مسئله باید از دیار و شهر و خانه و زن و فرزند دور شد و مدتی از آنان عزلت گزید و باید در هر دو سفر چشم از زینت و زیور دنیا و آرایش مادی پوشید، در صورت سیر در این دو سفر است كه انسان عادی تبدیل به سلمان، مقداد، عمار، بلال، میثم، حجر بن عدی و... شخصیت های دیگر می شود كه هم خود به منافع عالی معنوی می رسند و هم دیگران را به عالی ترین منافع معنوی می رساند.

خدای مهربان به جای رهبانیت و انزوا، جهاد در راهش و حج خانه اش را برای ملت اسلام قرار داد، تا از مسیر صحیح و قانونی به حریم روحانیت الهی راه یابند.

پروردگار متعال خانه خود را مقصد بندگان ساخت و اطراف آن را حرم قرار داد و موقعیت آن را بزرگ شمرد، عرفات را میدان حرم خود ساخت و چنان در احترام آن خانه و اطرافش سفارش كرد كه كسی نتواند در آنجا صید كند و از آن سرزمین پاك حتی یك گیاه بیرون آورد و بسیاری از برنامه های دیگر را از همگان منع كرد تا در این ریاضت به آدمی، درس نظم و خویشتن داری آموزد، كه زندگی متكی بر نظم سرشار از منافع مادی و معنوی است.

آن كس كه به قصد خانه خدا حركت می كند ; چنان است كه به آهنگ زیارت خدا می رود و زیارت دوست لذتی دارد كه اگر كسی در عالم قلب و در دنیای معنی به این زیارت نائل گردد، آن چنان مست باده دیدار می شود كه تا ابد از آن مستی بیرون نیاید.

ساقیا باده صبوح بده *** عاشقان را غذای روح بده

باده عشق ده به ما مستان *** می بده، «ما»ی ما زما بستان

در دلم نِه حلاوت مستی *** تا شود نیستی من هستی

زان صراحی كه جام رضوان است *** باده ای ده كه جرعه اش جان است

ای كِه بر یاد لعل دلجویت *** باده ناخورده مستم از بویت

نفسی بازپرس مستان را *** راحتی بخش می پرستان را

سوختم سوختم در آتش شوق *** بی خودم كن دمی به باده ذوق

عجب آید مرا ز باده پرست *** باده عشق ناچشیده و مست(3)

حج با معرفت

مناسب است زائر با حال بیداری و قلبی پر از شوق و وجودی مالامال از اخلاص و با آشنایی كامل به مسائل حج، كاری كند كه در میعاد معین به فیض لقای حق، یعنی مقام قرب حضرت جانان نائل گردد. مسلم است كه كامیابی از مقام معنوی حق در صورتی میسر است كه آدمی در تصفیه جان و تزكیه نفس و خروج از تمام گناهان ظاهر و باطن بكوشد، تا از این راه وجود خود را آماده گرفتن فیض كند.

هر انسانی به اندازه معرفت و ظرفیت خود از حج برداشت مخصوصی دارد، ولی باید بكوشد ظرفیت وجودی خود را گسترده كند، تا به درك تمام زوایای ملكوتی و معنوی این سفر نائل گردد و به مقامات عالی الهی برسد.

حج، برای مردمی كه مفهوم حقیقی آن را دریابند، نوری است كه می تواند جوانب تاریك حیات را روشن كند. حج قبل از این كه یك امر عقیدتی یا دستور مذهبی یا سنت الهی باشد یك فرمان آموزشی و تربیتی و یك عامل بسیار مؤثر و مهم برای تحرك در همه شؤون وجود است.

خداوند مهربان به بنده با اخلاص و عبد ارجمندش ابراهیم (علیه السلام) دستور داد تا مردم را برای طواف آن حریم بخواند، باشد كه از این فیض عظیم الهی بهره گرفته و سود بی نهایت برند.

خانه خدا یك آزمایشگاه است و باید از اولین نفر زائر تا آخرین فردشان در این مركز معنوی آزمایش شوند.

این خانه از سنگ های سیاه بی آلایش، بدون زینت و نقش و نگار بنا شده، تا از طریق به جا آوردن اعمال ظاهر و باطن و انجام مناسكش، مردم از كشش های مادی غلط و جاذبه های شیطانی رها شوند.

قرار داشتن خانه حق در دامنه كوه ها، سراشیب دره ها، كنار بیابان داغ و سوزان و صحرایی بدون آب و علف و در میان ریگزار و سنگستان، خود یكی از اسرار است و شاید سرّ آن این باشد كه مردم را با جلب به آنجا از غرق شدن در زرق و برق های پوچ رهایی دهند و به آنان بفهمانند كه اگر مادی گری صرف، اساس حیات بود، باید جلوه های مادی پیرامون حرم از همه جا بیشتر می شد.

آری، این امكان بود كه آن خانه را از زمرد سبز، یاقوت درخشان، لؤلؤ و مرجان و طلای ناب و نقره بنا كنند، اما این ساختمان با توجه به معانی بلند مناسكش، میدان سینه را از تصرف شیطان خالی كرده و كوشش و تلاش آن دشمن خطرناك را برای از بین بردن شخصیت معنوی انسان خنثی می كند.

قرآن مجید در بسیاری از آیاتش تذكر می دهد كه بندگان حق و عاشقان الهی باید به سختی ها و مشقت ها آزمایش شوند، نه به راحتی و خوشی ها، چرا كه مقامات الهی از سینه عافیت طلبی بیرون نمی آید، واقعیت ها و اسرار را از دل سختی ها و تحمل رنج ها بیابید و بس، كه:

( فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً )(4).

پس بی تردید با دشواری آسانی است. * [ آری ] بی تردید با دشواری آسانی است.

به قول بلبل دستان بوستان عشق، مرحوم حاج ملا هادی سبزواری :

دل بشد از دست یاران فكر درمانش كنید *** مرهم زخمی عجین از آب پیكانش كنید

شهسوارم می رود ای اشك راهش را ببند *** ای سپاه ناله زود آهنگ میدانش كنید

گر رود از اشك سیل انگیز و آه شعله خیز *** شور محشر می رود یاران پشیمانش كنید

خسرو چابك سوارم عزم جولان كرده است *** معشر عشاق، سرها گوی چوگانش كنید



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام معصومین
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
فضایل چهارگانه حج در احادیث فضایل چهارگانه حج در احادیث
استطاعت و امکانات در انجام این فریضه الهی مسامحه می کنند
فضیلت بی بدیل حج فضیلت بی بدیل حج
رهسپاران حج و عمره، باریابندگان به پیشگاه با عظمت خداوند هستند
حج یا معراج ملكوتی حج یا معراج ملكوتی
چون با دیده بصیرت به حج بنگری،آن را معراجی ملكوتی خواهی یافت
دورنمایی از حقیقت عبادات دورنمایی از حقیقت عبادات
قوای روحانی و ملكوتی در حدی كه انسان را به عالی ترین مدارج كمال برساند،
نیت صادق نیت صادق
این كه هر عبادتی از عبادات باید به نیت صادقه باشد
آرایش و پوشش كعبه آرایش و پوشش كعبه
آدم علیه السّلام كسى بود كه كعبه را ساخت و بنیان آن را نهاد
حج در كلام امام علی (ع) حج در كلام امام علی (ع)
حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است
پیوند با قرآن در سفر حج پیوند با قرآن در سفر حج
قرآن مجید، در رأس تمام برنامه های الهی است،
امام رضا علیه السلام  در كلام میهمانی خدا امام رضا علیه السلام در كلام میهمانی خدا
کسانی که حج و عمره می روند میهمان خدایند و حق است
یاد حق یاد حق
این كه اسباب مشغله قلبی در این سفر برای خود فراهم نكند،

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما