شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


پنج شنبه 30 شهريور 1396  


  نسخه چاپی


حج دركلام امام خمینی (ره )3



تبیین حكم امام (قدس سره) بر حضور شیعیان در نمازهاى حرمین
 

تبیین حكم امام (قدس سره) بر حضور شیعیان در نمازهاى حرمین
جناب حجة الاسلام آقاى حاج شیخ محى الدین انوارى و جناب حجة الاسلام آقاى شیخ فضل الله محلاتى دامت افاضاتهما چون ایام برگزارى یكى از فرایض بزرگ اسلامى با محتواى عظیم انسانى، روحانى، سیاسى، اجتماعى; یعنى فریضه حج بیت الله الحرام نزدیك است و لازم است در آستانه برقرارى جمهورى اسلامى با انقلاب شكوهمند ملت شریف ایران، این فریضه مقدسه، از آثار طاغوت پاكسازى و به اسلام راستین برگردد، به این جهت شما را بعنوان سرپرست حجاج بیت الله الحرام تعیین نموده كه با مشورت با مقامات صالحه، هیأتى از افراد صالح و متعهد و با ایمان انتخاب و با همكارى آنان كلیه امور مربوط به حج را تحت نظارت قرار دهید كه ان شاءالله تعالى در حكومت جمهورى اسلامى، این فریضه مقدسه با محتواى معنوى خود تحقق یابد و لازم است در این موضوع تذكراتى داده شود:
1 ـ لازم است به حضرات آقایان علما و روحانیون محترم كاروان ها تذكر دهید كه قبل از حركت، مجالسى تشكیل دهند و حجاج محترم را با مسائل شرعى و وظایف انسانى آشنا كنند.
2 ـ عموم برادران و خواهران اسلامى باید توجه داشته باشند كه یكى از مهمات فلسفه حج، ایجاد تفاهم و تحكیم برادرى بین مسلمین است و بر دانشمندان و معمّمین لازم است مسائل اساسىِ سیاسى و اجتماعى خود را با دیگر برادران در میان گذارند و در رفع آن طرح هایى تهیه كنند تا آنان در برگشت به كشورهاى خود آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند.
3 ـ در این سال كه ایران در آستانه جمهورى اسلامى است و به واسطه تبلیغات نارواى اجانب ممكن است مسلمین بلاد از عمق نهضت اسلامى ایران مطلع نباشند، لازم است آقایان علما و خطبا و دانشمندان محترم با وسائل ممكن، این نهضت مقدس را معرفى نمایند و مقصد مسلمانان ایران را كه همان برقرارى حكومت اسلامى، تحت پرچم اسلام و هدایت قرآن كریم و پیغمبر مكرّم اسلام است گوشزد نمایند كه برادران اسلامى ما بدانند ما به جز اسلام و برقرارى حكومت عدل اسلامى فكر نمى كنیم.
4 ـ لازم است برادران ایرانى و شیعیان سایر كشورها از اعمال جاهلانه، كه موجب تفرّق صفوف مسلمین است، احتراز كنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد تشكیل نماز جماعت در منازل و گذاشتن بلندگوهاى مخالف رویه اجتناب نمایند. و از افتادن روى قبور مطهره و كارهایى كه گاهى مخالف شرع است جدّاً اجتناب كنند.
5 ـ نیابت از حىّ براى نماز طواف صحیح نیست، باید هر كس خودش به هر نحو مى تواند نماز بخواند و مجزى است از گرفتن نایب و از مزاحمت با نمازگزاران اجتناب نمایند.
6 ـ طواف را به نحو متعارف كه همه حجاج به جا مى آورند، به جا آورند و از كارهایى كه اشخاص جاهل مى كنند احتراز شود و مطلقاً از كارهایى كه موجب وهن مذهب است باید احتراز شود.
7 ـ در وقوفین، متابعت از حكم قضات اهل سنت لازم و مُجزى است، اگر چه قطع به خلاف داشته باشید.
8 ـ در این سال كه به واسطه انقلاب اسلامى، به برادران و خواهران ما صدمات و ضررهاى بسیار از حكومت طاغوتى رسیده است و بسیارى از معلولین از حوادث انقلاب، احتیاج مبرم به كمك دارند، مقتضى است كسانى كه مى خواهند حج استحبابى به جاآورند، هزینه آن را صرف در احتیاج برادران و خواهران خود كنند كه ثواب آن نزد خداى تعالى بسیار بر حج استحبابى ترجیح دارد. و نیز كسانى كه به عنوان سوغات، مصارف ناروا مى نمایند یا تشریفات و میهمانى هاى خارج از رویه، در وقت برگشت از حج مى نمایند، مقتضى است این نحو هزینه ها را صرف احتیاج برادران و خواهران علیل و مستمند خود نمایند كه خداوند تعالى به آنان اجر و بركت عنایت فرماید!
از خداوند تعالى عظمت اسلام و سعادت ملت مسلمان را خواستار و موفقیت همگان را در كوشش براى به ثمر رسیدن نهضت مقدس امیدواریم.
وَالسَّلامُ عَلَیكُم وَ عَلى جَمیعِ الْمُؤمِنین وَ رَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ
روح الله الموسوى الخمینى ـ 29/6/58
کلام نهم
کلام و پیام امام خمینی(ره)در سال1349
بسم الله الرّحمن الرّحیم خدمت عموم زائرین بیت الله الحرام ایدهم الله تعالی بعد از ابلاغ سلام و تحیات وافره، .بر ملت اسلام است كه در مراسم حج برای مشكلات مسلمین چاره جویند اكنون كه به واسطه سستی و سهل انگاری ملت های اسلامی چنگال خبیث استعمار تا اعماق سرزمین های بزرگ ملت قرآن فرو رفته و تمام ثروت و مخازن بزرگ ما زیر قشر ملی بودن به كام آنان فرو می ریزد, فرهنگ مسموم استعمار تا اعماق قصبات و دهات ممالك اسلامی رخنه كرده فرهنگ قرآن را عقب زده و نوباوگان ما را فوج فوج در خدمت بیگانگان و مستعمرین در می آورد و هر روز با نغمهء تازه, با اسامی فریبنده جوانان ما را منحرف می كند.
بر شما ملت عزیز اسلام كه برای اداء مناسك حج در این سرزمین وحی اجتماع كرده اید لازم است از فرصت استفاده كرده به فكر چاره باشید, برای حل مسائل مشكله مسلمین تبادل نظر و تفاهم كنید, باید توجه داشته باشید كه این اجتماع بزرگ كه به امر خداوند تعالی در هر سال در این سرزمین مقدس فراهم می شود شما ملت های مسلمان را مكلف می سازد كه در راه اهداف مقدسهء اسلام, مقاصد عالیهء شریعت مطهره و در راه ترقی و تعالی مسلمین و اتحاد و پیوستگی جامعهء اسلامی كوشش كنید, در راه استقلال و ریشه كن كردن سرطان استعمار همفكر و هم پیمان شوید, گرفتاریهای ملل مسلم را از زبان اهالی هر مملكت شنیده و در راه حل مشكلات آنان از هیچ گونه اقدامی فروگذار نكنید, برای فقرا و مستمندان كشورهای اسلامی فكری كنید, برای آزادی سرزمین اسلامی فلسطین از چنگال صهیونیسم, دشمن سرسخت اسلام و انسانیت چاره اندیشی كنید, از مساعدت و همكاری با مردان فداكاری كه در راه آزادی فلسطین مبارزه می كنند غفلت نورزید.
بر دانشمندانی كه در این اجتماع شركت می كنند, از هر كشوری كه هستند لازم است برای بیداری ملت ها بیانیه های مستدلی با تبادل نظر صادر كرده و در محیط وحی بین جامعهء مسلمین توزیع نمایند و نیز در كشورهای خود پس از مراجعت نشر دهند و در آن بیانیه ها از سران كشورهای اسلامی بخواهند كه اهداف اسلام را نصب عین خود قرار داده, اختلافات را .كنار گذاشته برای خلاصی از چنگال استعمار چاره بیاندیشند اختلاف سران كشورهای اسلامی عامل اصلی ایجاد مشكله فلسطین اگر سران كشورهای اسلامی از اختلافات داخلی دست بردارند و با اهداف عالیه اسلام آشنا شوند و به سوی اسلام گرایش پیدا كنند, این گونه اسیر و ذلیل استعمار نمی شوند, این اختلافات سران كشورهای اسلامی است كه مشكله فلسطین را بوجود آورده نمی گذارد حل شود.
اگر هفتصد میلیون مسلم با این كشورهای عریض و طویل رشد سیاسی داشتند و با هم متحد و متشكل شده در صف واحد قرار می گرفتند , برای دولت های بزرگ استعمار ممكن نبود كه در ممالك آنها .رخنه كنند, تا چه رسد به مشتی یهود كه از عمال استعمارند كوشش عمال استعمار در ایجاد تفرقه بین مسلمین در این اجتماع بزرگ حج كه باید به نفع اسلام و مسلمین بهره برداری شود, با كمال تاسف دیده می شود كه بعضی قلمهای مسموم عمال استعمار برای تفرقه صفوف مسلمین سال ها است كه بر خلاف مقاصد صاحب وحی در مركز وحی اوراقی را به اسم "الخطوط العریضه" و امثال آن نشر می دهند و به مستعمرین كمك می نمایند و می خواهند با دروغ و افتراء یك جمعیت قریب صد و پنجاه میلیون نفری را از صفوف مسلمین جدا كنند.
جای تعجب است كه حكومت حجاز .چگونه اجازه می دهد این اوراق گمراه كننده در مركز وحی پخش شود بر ملت های اسلامی لازم است كه از این گونه كتاب ها و نشریات تفرقه انگیز و استعماری اجتناب كنند و این اشخاص مخالف وحدت مسلمین را طرد نمایند و در این اجتماع مقدس حج اولا" در مسائل اساسی اسلام و ثانیا در مسائل خصوصی كشورهای اسلامی تبادل نظر كرده, ببینند كه در داخل كشورها با دست استعمار و عمال آن بر برادران مسلمان آنان چه می گذرد, اهالی هر كشوری باید در این اجتماع مقدس گرفتاری های ملت خود را به مسلمین جهان گزارش .دهند شمه ای از گرفتاریهای ملت مظلوم ایران اینك اینجانب به حكم وظیفه, شمه ای از گرفتاری های ملت مظلوم ایران را تذكر می دهم تا مسلمین جهان بدانند كه به مردم بی پناه این كشور اسلامی چه می گذرد، آثار شوم استعمار در این مملكت از سایر ممالك اسلامی بیشتر به چشم می خورد, اسرائیل كه امروز دشمن شناخته شده اسلام و مسلمان هاست و مدت هاست كه با ملل مسلم در حال جنگ است, به دست دولت خبیث ایران در تمام شؤون اقتصادی, نظامی و سیاسی دخالت دارد و باید گفت ایران به صورت پایگاه نظامی اسرائیل و در واقع آمریكا درآمده است.
اجانب در این كشور به تمام معنی مصونیت دارند ولی علماء, دانشمندان, فرهنگیان و سایر طبقات از هیچ ظلمی مصون نیستند, بازرگانان محترم یكی پس از دیگری ورشكست شده, ظلم و فشار دستگاه حاكمه به شدت هرچه تمام تر گلوی این ملت مظلوم را می فشارد, اختناق, حبس و زجر قرون وسطائی حكومت می كند, با اسم سپاه دانش و سپاه بهداشت و دیگر اسامی فریبنده مقاصد شوم استعمار همزمان با اشاعه فحشاء در اعماق قصبات و دهات در جریان است, مبارزه با علم و فرهنگ با شدت هر چه بیشتر ادامه دارد و می خواهند ملت بدبخت را به دستور استعمارگران عقب مانده نگه دارند, با ادعای اسلام و تظاهر به مسلمانی كمر به نابودی اسلام بسته و احكام مقدسه قرآن را یكی پس از دیگری محو و نابود می كنند, علماء اعلام و محصلین علوم اسلامی در تحت فشار عمال استعمار دست و پا می زنند, مدارس علوم دینیه, مساجد و محافل اسلامی را می خواهند قبضه كنند و این برنامه را مقداری عملی كرده اند , با بهانه های بی اساس به دانشگاه ها حمله می كنند و جوانان ارجمند را از دانشگاه به زندان و سرباز خانه می كشانند, حوادث اخیر دانشگاه های ایران و یورش وحشیانه و بی رحمانه دستگاه جبار به دانشجویان, سخت ما را متاسف ساخته, این روش غیر انسانی نمونه دیگری از نقشه های استعمارگران برای سركوبی دانشگاه ها و دانشجویان می باشد.
من این اعمال چنگیزی و قرون وسطائی راشدیداًتقبیح می كنم واطمینان دارم كه دانشجویان غیور و وطن خواه هرگز عقب نشینی .نكرده تسلیم نخواهد شد ثمرات شوم انقلاب سفید این انقلاب ننگین و خونین به اصطلاح سفید كه در یك روز با تانك و مسلسل پانزده هزار مسلمان را آنطور كه معروف است از پای درآورد, روزگار ملت را سیاه تر ساخت.
زندگی دهقانان و زارعین اسیر را بیشتر تباه كرد, اكنون در بسیاری از شهرستان ها و اكثر روستاها درمانگاه, دكتر و دارو وجود ندارد, از مدرسه, حمام و آب آشامیدنی سالم خبری نیست و به حسب اعتراف بعضی از مطبوعات در بعضی از دهات كودكان معصوم را از گرسنگی به چرا می برند ولی دستگاه جبار صدها میلیون تومان از سرمایه این مملكت را صرف جشن های ننگین می كند, جشن تولد این و آن, جشن بیست و پنجمین سال سلطنت, جشن تاج گذاری و از همه مصیبت ها بالاتر جشن منحوس دو هزارو پانصد ساله شاهنشاهی كه خدا می داند چه مصیبت و سیه روزی برای مردم و چه وسیله اخاذی و غارتگری برای عمال استعمار به بار آورده است, بوجه هنگفت و سرسام آوری كه در این امر مبتذل صرف می شود اگر برای سیركردن شكم های گرسنه و تامین زندگی سیه روزها خرج می شد, تا اندازه ای از مصیبت های ما می كاست لیكن استفاده جوئی و خودكامگی نمی گذارد كه اینها به فكر ملت باشند.
دستگاه جبار با پول ملت مسلمان برای شاهانی كه در هر عصر ملت ها را در زیر چكمه های نظامی خود خرد كرده اند, شاهانی كه همیشه با مذاهب حقه دشمنی داشتند, شاهانی كه دشمن سرسخت اسلام بوده و نامه مبارك حضرت رسول(ص) را پاره كردند, شاهانی كه نمونه آنان در عصر حاضر پیش چشم همه است, جشن می گیرد و چراغانی می كند , دنیا بداند كه این جشن ها و عیاشی ها مربوط به ملت شریف و مسلمان ایران نیست و .دائر كننده و شركت كننده این جشن ها خائن به اسلام و ملت ایران می باشند من دست عموم ملت اسلام و آزادیخواهان جهان را در راه قطع ریشه استعمار و استعمارگران, استقلال ممالك اسلامی و گسستن زنجیرهای اسارت میفشارم و از خداوند متعال دفع شر دستگاه های جبار و عمال كثیف استعمار را مسألت نموده , قبولی اعمال و مناسك عموم را .خواستار است والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته روح الله الموسوی الخمینی
کلام دهم
1ـ بعـد معنـوی حـج
اكنون كه در آستانه فریضه مباركه حج هستیم، لازم است توجهی به ابعاد «عرفانی»، «روحانی»، «اجتماعی»، «سیاسی» و «فرهنگی» آن داشته باشیم، باشد كه این امر، راهگشایی برای قدم های مؤثرِ دیگر باشد. در این موضوعات، بسیاری از دوستان متعهد مطالبی گفته اند این جانب نیز اشاره ای گذرا، تنها به بعض ابعاد آن مى كنم، شاید تذكری از آن حاصل شود.
از آن جا كه در این مناسكِ عجیب، از اول احرام و تلبیه تا آخر مناسك، اشاراتی عرفانی و روحانی است ـ كه تفصیل آنها در این مقال میسر نیست ـ اكتفا به بعض اشارات تلبیه ها می كنم: لبیك های مكرر از كسانی حقیقت دارد كه ندای حق را به گوش جان شنیده و به دعوت الله تعالی به اسم جامع جواب می دهند. مسأله، مسأله حضور در محضر است و مشاهده جمال محبوب، گویی گوینده از خود در این محضر بیخود شده و جواب دعوت را تكرار می كند و دنباله آن، سلب شریك به معنای مطلق آن می نماید كه اهل الله می دانند، نه شریك در الوهیت فقط. گرچه سلب شریك در آن نیز شامل همه مراتب تا فنای عالم در نظر اهل معرفت است و حاوی جمیع فقرات احتیاطی و استحبابی است مثل «الحمدلك» و «النعمة لك» و حمد را اختصاص می دهد به ذات مقدس، همچنین نعمت را، و نفی شریك می كند و این نزد اهل معرفت، غایت توحید است و به این معناست كه هر حمدی و هر نعمتی كه در جهان هستی تحقق یابد، حمد خدا و نعمت خداست بدون شرك1.
جهات معنوی حج بسیار است و مهم آن است كه حاج بداند كه كجا می رود و دعوت كی را اجابت می كند و میهمان كیست و آداب این میهمانی چیست و بداند هر «خودخواهی» و «خودبینی»، با «خداخواهی» مخالف است و با هجرت الی الله مباین و موجب نقض معنویت حج است2.
مراتب معنوی حج، كه سرمایه حیات جاودانه است و انسان را به افق توحید و تنزیه نزدیك می نماید، حاصل نخواهد شد، مگر آن كه دستورات عبادی حج به طور صحیح و شایسته و مو به مو عمل شود و حجاج محترم و روحانیون معظم كاروان ها تمام همّ خود را صرف در تعلیم و تعلم مناسك حج كنند و بر مسأله دانان است كه از همراهان خود مواظبت كنند كه خدای نخواسته تخلف از دستورات نشود. و بعد سیاسی و اجتماعی آن حاصل نمی گردد، مگر آنكه بعد معنوی و الهی آن جامه عمل پوشد و لبیك های شما جواب دعوت حق تعالی باشد و خود را محرم برای وصول به آستانه محضر حق تعالی نمایید و لبیك گویان برای حق، نفی شریك به همه مراتب كنید و از «خود» كه منشأ بزرگ شرك است به سوی او ـ جل و علی هجرت نمایید. و امید است برای جویندگان، آن موتی كه دنبال هجرت است حاصل آید و اجری را كه علی الله است دریافت نمایند و اگر جهات معنوی به فراموشی سپرده شود، گمان نكنید كه بتوان از چنگال شیطان نفس رهایی یابید. و تا در بند خویشتن خویش و هواهای نفسانی خود باشید، نمی توانید جهاد فی سبیل الله و دفاع از حریم الله نمایید3.
2 ـ ابعـاد سیـاسـی و اجتمـاعـی حـج
ای مسلمانان جهان كه به حقیقتِ اسلام ایمان دارید! بپا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه تعلیمات اسلام، مجتمع شوید و دست خیانتِ ابرقدرتان را از ممالك خود و خزائن سرشار آن كوتاه كنید و مجد اسلام را اعاده كنید و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید كه شما دارای همه چیز هستید. بر فرهنگ اسلام تكیه زنید و با غرب و غربزدگی مبارزه نمایید و روی پای خودتان بایستید و بر روشنفكران غربزده و شرق زده بتازید و هویت خویش را دریابید كه روشنفكران اجیر شده، بلایی بر سر ملت و مملكتشان آورده اند كه تا متّحد نشوید و دقیقاً به اسلام راستین تكیه ننمایید، بر شما آن خواهد گذشت كه تاكنون گذشته است. امروز زمانی است كه ملّت ها چراغ راه روشنفكرانشان شوند و آنان را از خود باختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند كه امروز روز حركت ملت هاست و آنان هادی هدایت كنندگان تاكنونند. بدانید كه قدرت معنوی شما بر همه قدرت ها چیره، و قریب یك میلیارد جمیعت شما با خزائن بی پایان، می تواند تمام قدرت ها را در هم شكند. نصرت كنید خدا را تا نصرت دهد شما را. ای اقیانوس بزرگ مسلمانان! خروش بر آورید و دشمنان انسانیت را درهم شكنید كه اگر به خدای بزرگ رو آوردید و تعلیمات آسمانی را وجهه خود قرار دهید، خدای تعالی و جنود عظیم او با شماست4.
از همه ابعاد آن مهجورتر و مورد غفلت تر، بعد سیاسی این مناسك عظیم است كه دست خیانتكاران برای مهجوریت آن بیشتر در كار بوده و هست و خواهد بود. و مسلمانان امروز و در این عصر، كه عصر جنگل است، بیشتر از هر زمان، موظف به اظهار آن و رفع ابهام از آن هستند، زیرا بازیگران بین المللی با اغفال مسلمین و عقب نگه داشتن آنان از یك سو و عمّال سودجوی آنان از سوی دیگر و غفلت زدگان نادان از طرفی و آخوندهای درباری یا كج فهم از سوی دیگر و متنسكان جاهل از یك طرف، دانسته یا ندانسته پشت در پشت هم ایستاده و در محو این بعدِ سرنوشت ساز و نجات دهنده مظلومان، در فعالیت هستند. و لازم است متعهدان و بیداران و دلسوزان برای غربت اسلام و مهجوریت این بعد، در احكام اسلام به ویژه حج كه این بعد در آن ظاهرتر و مؤثرتر است، با قلم و بیان و گفتار و نوشتار به كوشش برخیزند، خصوصاً در ایام مراسم حج كه پس از این مراسم عظیم انسان ها می توانند در شهر و دیار خود با توجه به این بعد عظیم، مسلمانان و مظلومان جهان را بیدار و برای خروج مظلومان جهان از تحت فشارهای روز افزون ستمگران مدعی حمایت از صلح، به حركت وادارند. و پرواضح است كه اگر در این كنگره عظیم جهانی كه همه اقشار ملت های مظلوم اسلامی از هر مذهب و ملت و دارای هر زبان و مسلك و هر رنگ و قشر، ولی با زی واحد و لباس مشابه، دور از هر آلایش و آرایش اجتماع نموده اند، مسائل اساسی اسلام و مسلمین و مظلومان جهان از هر فرقه حل نشود و حكومت های مستكبر و زورگو سرجایشان ننشینند، از اجتماعات كوچك منطقه ای و محلی كاری بر نخواهد آمد و راه حل فراگیری به دست نخواهیم آورد5.
باید بدانند كه حـــج ابـراهـیمی، محمدی صلی الله علیهما و آلهما ـ سال هاست غریب و مهجور است، هم از جهات «معنوی و عرفانی» و هم از جهات «سیاسی و اجتماعی». و حجاج عزیز تمامی كشورهای اسلامی باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت درآورند، اسرار عرفانی و معنویش به عهده عرفای غیر محجوب. و ما اینك با بعد سیاسی و اجتماعی آن سر و كار داریم كه باید گفت فرسنگ ها از آن دوریم. ما مأمور به جبران مافات هستیم. این كنگره سراپا سیاست كه به دعـوت ابــراهیم و محمد ـ صلی الله علیهما و آلهما ـ برپا می شود و از هر گوشه دنیا و از هر فجّ عمیق در آن اجتماع مى كنند، برای منافع ناس است و قیام به قسط است و در ادامه بت شكنی های ابراهیم و محمد است و طاغوت شكنی ها و فرعون زدودن های موسی است، و كدام بت به پایه شیطان بزرگ و بت ها و طاغوت های جهانخوار می رسد كه همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فرا خوانند و همه بندگان آزاد خدای تعالی را بنده فرمانبردار خویش دانند6؟.
مكه و منی قربانگاه عاشقان است و اینجا محل نشر توحید و نفی شرك; كه دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرك است. به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد كه از این مكان عظیم نیز فداكاری و از خود گذشتن را به جهانیان ابلاغ كنید. به جهانیان بگویید «در راه حق و اقامه عدل الهی و كوتاه كردن دست مشركان زمان باید سر از پا نشناخت و از هر چیزی حتی مثل اسمعیل ذبیح الله گذشت كه حق جاودانه شود». این بت شكن و فرزند عزیزش بت شكن دیگر سید انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم ـ به بشریت آموختند كه بت ها هر چه هست باید شكسته شود و كعبه كه امّ القُری است و آنچه از آن بسط پیدا كرده تا آخرین نقطه زمین، تا آخرین روز جهان باید از لوث بت ها تطهیر شود. بت هر چه باشد، چه هیاكل، چه خورشید، چه ماه و چه حیوان و انسان و چه بتی بدتر و خطرناكتر از طاغوت های در طول تاریخ از زمان آدم صفی الله تا ابراهیم خلیل الله تا محمد حبیب الله ـ صلی الله علیهم و آلهم اجمعین ـ تا آخرالزمان كه بت شكن آخر، از كعبه ندای توحید سر دهد. مگر ابرقدرت های زمان ما و بت های بزرگ نیستند كه جهانیان را به اطاعت و كرنش و پرستش خود می خوانند و بازور و زر و تزویر، خود را به آنان تحمیل می نمایند؟ كعبه معظمه، یكتا مركز شكستن این بت هاست. ابراهیم خلیل در اول زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش مهدی موعود روحی فداه ـ در آخر زمان از كعبه ندای توحید سر دادند و می دهند. خداوند تعالی به ابراهیم فرمود:
«وَ اَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجّ یَأتُوكَ رِجالاً وَ عَلی كُلِّ ضامِر یَأتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیق»
و فرمود: «و طَهِّرْ بَیْتی لِلطّائِفینَ وَالْقائِمینَ وَالرُّكّع السُّجُودِ» و این تطهیر از همه ارجاس است كه بالاترین آنها شرك است كه در صدر آیه كریمه است و در سوره توبه می خوانیم:
«وَ اَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسوُلِهِ اِلَی النّاسِ یَوْمَ الحَجّ الاَكْبَرِ اَنَّ اللهَ بَــری مِنَ الْمُشرِكینَ وَ رَسوُلُهُ» و مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین از كعبه ندا سر می دهد و بشریت را به توحید می خواند. همه فریادها را از كعبه و مكه سر می دهند و ما باید از آنها تبعیت كنیم وندای «توحید كلمه» و «كلمه توحید» را از آن مكان مقدس سردهیم و با فریادها و دعوت ها و تظلم ها و افشاگری ها و اجتماعات زنده و كوبنده در مجمع مسلمین در مكه مكرمه بت ها را بشكنیم و شیاطین را كه در رأس آنها شیطان بزرگ است در عقبات رَمْی كنیم و طرد نماییم تا حج خلیل الله و حبیب الله و ولی الله مهدی عزیز را بجا آورده باشیم والا در حق ما گفته می شود «ما اَكْثَرَ الضَجیج وَ اَقَلَ الحَجیج».
امید است حجاج محترم بیت الله الحرام از هر فرقه هستند و اهل هر مذهب می باشند در مواقف و مشاعر محترمه دسته جمعی برای پیروزی اسلام بر كفر جهانی دعا كنند و برای بیداری مسلمانان و حكومت های آنان فریاد كنند و دعای بلیغ نمایند. شاید به بركت دعا در محیط وحی و محل كسر اصنام جاهلیت، خداوند تبارك و تعالی بر مسلمین تفضل كند و مجد و عظمت صدر اسلام را به آنان برگرداند و دست اجانب و جهانخواران را از بلاد آنان كوتاه فرماید و ابر رحمت و غفران خود را بر سر عموم مسلمین بباراند. «انه عفواً عفوراً» 7.
3 ـ حفـظ وحـدت مسلمیـن
دل میقات در هوای زائرانی می تپد كه از كشور «لاشرقیه ولا غربیه» آمده اند تا با تلبیه و لبیك لبیك، دعوت خداوند را به سوی صراط مستقیم انسانیت اجابت كنند و با پشت پا زدن بر مكتب های شرقی و غربی و انحرافات ملی گرایی، فرقه زدایی نموده، با همه ملت ها بدون در نظر گرفتن رنگ و ملیت و محیط و منطقه، برادر و برابر، غمخوار یكدیگر باشند و تحكیم وحدت كنند و با «ید واحده» بر دشمنان بشریت و زورگویان جهانخوار بتازند8.
از ملّی گرایی خطرناكتر و غم انگیزتر، ایجاد خلاف بین اهل سنّت و جماعت با شیعیان است و القاء تبلیغات فتنه انگیز و دشمنی ساز، بین برادران اسلامی است و بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین این دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در كنار هم زندگی می كنند.
و اهل سنت كه در ایران جمعیتش بیشمارند و در اطراف و اكناف كشور زیست می كنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند، با ما برادر و ما با آنها برادر و برابریم9.
امروز چاره چیست و برای شكستن این بت ها چه تكلیفی متوجه مسلمانان جهان و مستضعفان می باشد؟ یك چاره كه اساس چاره هاست و ریشه این گرفتاری ها را قطع می كند و فساد را از بن می سوزاند، وحدت مسلمانان بلكه تمامی مستضعفان و دربند كشیده شدگان جهان است و این وحدت كه اسلام شریف و قرآن كریم بر آن پافشاری كرده اند، با دعوت و تبلیغ دامنه دار باید بوجود آید و مركز این دعوت و تبلیغ، مكه معظمه در زمان اجتماع مسلمین برای فریضه حج است كه ابراهیم خلیل الله و محمد حبیب الله شروع و در آخرالزمان حضرت بقیة الله ـ ارواحنا لمقدمه الفدا ـ تعقیب می كند. به ابراهیم خلیل الله خطاب می شود كه مردم را به حج بخوان تا برای شهود منافع خود از همه اقطار بیایند. این منافع جامعه است، منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. بیایند و ببینند تو كه بر آنان پیغمبری، عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا تقدیم كردی و همه ذریه آدم باید به تو تأسی كنند، ببینند كه بت ها را شكستی و آنچه جز خداوند بود به دور افكندی، شمس باشد یا قمر، هیاكل حیوانات یا انسان ها و گفتی و از روی حقیقت گفتی «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَالسَّمواتِ وَالاَرْضَ حَنیفاً مسلماً وَ ما اَنَا مِنَ الْمُشْرِكینَ» و همه باید به پدر توحید و پدر پیامبران عظیم الشأن تأسی كنند10.
4 ـ وظایـف حجـّاج محتـرم
لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز كنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد تشكیل نماز جماعات در منازل و گذاشتن بلندگوهای مخالف رویه، اجتناب نمایند و از افتادن روی قبور مطهره و كارهایی كه گاهی مخالف شرع است جداً اجتناب كنند.
نیابت از سعی برای نماز طواف، صحیح نیست. باید هر كس خودش به هر نحو می تواند نماز بخواند و مجراست از گرفتن نایب و مزاحمت به نمازگزاران اجتناب نمایند.
طواف را به نحو متعارف كه همه حجاج به جا می آورند، به جا آورند و از كارهایی كه اشخاص جاهل می كنند احتراز شود و مطلقاً از كارهائی كه موجب وهن مذهب است باید احتراز شود11.
به خواهران و برادران محترم كشورهای اسلامی، قبل از هر چیز این نكته را باید عرض كنم كه صورت حج، این عبادت بزرگ را كه برای انجام آن مشرف می شوید، به صورتی شایسته و موافق دستور الهی انجام دهید و مسائل آن را نزد علمای اعلام با دقت فراگیرید. مبادا خدای ناخواسته پس از انجام حج و گذشت وقت، معلوم شود كه خللی در آنها وارد شده و موجب بطلان حج گردیده و زحمت های شما هدر رفته است.
حضرات آقایان علمای محترم كوشش فرمایند كه زائران محترم را به وظایف خود آشنا نمایند تا صورت حج، مطابق شرع مطهّر انجام گیرد. و از مهمات در همه عبادات، اخلاص در عمل است كه اگر خدای نخواسته كسی عملی را برای خودنمایی و عرضه به دیگران انجام دهد و خوبی عملش را به رخ دیگری بكشد، عمل او باطل است. و حجاج محترم مواظب باشند كه رضای غیر خداوند را در اعمال خود شركت ندهند12.
1 ـ صحیفه نور، ج 19 ، ص 42 .
2 ـ همان، ص 199 .
3 ـ همان، ص 42 .
4 ـ همان، ج 13 ، ص 83 .
5 ـ همان، ج 19 ، ص 43 .
6 ـ همان، ج 20 ، ص 18 .
7 ـ همان، ج 18 ، ص 87 .
8 ـ همان، ج 19 ، ص 197 .
9 ـ همان، ج 13 ، ص 81 .
10 ـ همان، ج 18 ، ص 90 .
11 ـ همان، ج 9 ، ص 176 .
12 ـ همان، ج 19 ، ص 199 .



مطالب مرتبطامام حسین (علیه السلام)- 4، اصحاب
حج، فرار الى الله و ترك ماسوى الله
برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام بزرگان
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
حج و کعبه در کلام سعدی حج و کعبه در کلام سعدی
در دفتر سعدی نیز با این شخصیّت کعبه روبروییم
در حج، انسان از نفرت رهایی می‌یابد در حج، انسان از نفرت رهایی می‌یابد
حج‌گزار امیدوار است که خداوند حج او را بپذیرد و دعایش را مستجاب کند
حج در کلام امام خمینی (ره) حج در کلام امام خمینی (ره)
شما امروز در این سفر در بوته امتحان قرار دارید
حج در كلام امام خمینی (ره) 61 حج در كلام امام خمینی (ره) 61
اكنون بازارهای كشورهای اسلامی مراكز رقابت كالاهای غرب و شرق شده است
حج در كلام امام خمینی (ره) 61 حج در كلام امام خمینی (ره) 61
و از مهمات در همه عبادات; اخلاص در عمل است كه اگر خدای ناخواسته
حج در كلام امام خمینی (ره)59 حج در كلام امام خمینی (ره)59
یكی از فلسفه های بزرگ حج، بعد سیاسی اوست
حج در كلام امام خمینی (ره)60 حج در كلام امام خمینی (ره)60
آنوقتی كه طرف آتش می رفت و ملائكه آسمان به او گفتند كه حاجت داری
حج در كلام امام خمینی (ره)58 حج در كلام امام خمینی (ره)58
از جای برخیزید و قرآن كریم را به دست گرفته و به فرمان خدای تعالی گردن نه
حج در كلام امام خمینی (ره) 57 حج در كلام امام خمینی (ره) 57
لازم است به حضرات آقایان علما و روحانیون محترم كاروان ها تذكر دهید
حج در كلام امام خمینی (ره) 55 حج در كلام امام خمینی (ره) 55
اگر انشاء الله آن وحدت بین مسلمین و دولت های كشورهای اسلامی كه خداوند تعالی

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما