نسخه چاپی


مناظره امام صادق با ابن ابی العوجاء



برازنده ترین سلطان فرمانده كه باید برابر او سان داد و برابر امر او سر اطاعت فرود آور
 

به این حدیث عجیب كه مؤید جملات بالاست و شیخ متقدمین، حضرت صدوق آن را در كتاب « مجالس » نقل كرده، عنایت كنید(17) :

زمانی كه ابن ابی العوجاء آن مادی گرای ملحد به همراه جماعتی از همراهان خود نزد امام صادق  (علیه السلام) نشستند و آن اعتراض های جسورانه و بی ادبانه را در مورد مسئله حج عنوان كرد، امام صادق  (علیه السلام) فرمود :

برازنده ترین سلطان فرمانده كه باید برابر او سان داد و برابر امر او سر اطاعت فرود آورد و از نافرمانی او حذر كرد، خداست كه منشیء ارواح و صور است.

ابن ابی العوجاء گفت : این سلطان فرمانده غایب است و تو حواله به غایب می دهی.

امام  (علیه السلام) فرمود : غایب آن جسم است كه وقتی منتقل از مكانی به مكان دیگر شد، از مكان اول غایب است و در مكان دوم حاضر است ولی خدا كه جسم نیست كه انتقال برایش تصور شود، پس غایب نیست وحضور دارد، ولی ما حضور نداریم مگر بواسطه پرچم.

ابن ابی العوجاء سرافكنده برگشت، با یاران و همراهان می گفت : من از شما خواسته بودم كه مرا به روی سجاده ای بنشانید، شما مرا بر زیر پاره اخگری، آتش مجمری افكندید، آنان گفتند :

تو در مجلس امام صادق بس حقیر بودی ! !

آری، آن جناب غایب نیست، غایب ما هستیم كه با اطاعت از دستورهای او و پوشیدن لباس تقوا لایق حضور می شویم، تا جایی كه به مقام فنا رسیده جز او چیزی را نبینیم.

حرمت این خانه را با فراهم آوردن خشوع و خضوع نگهدارید و چون خواستید به آن مقام بروید با خلوص نیت و پاكی همه جانبه حركت كنید كه بینایان راه با همه عظمتی كه داشتند خود را در آنجا بسیار كوچك می كردند و بسیار حقیر می دیدند.

آری، بزرگان دین خود را در این راه ندیده می گرفتند و با كوچك كردن خود در تعظیم و بزرگداشت آن هر چه بیشتر می افزودند، تاجوران محیط دین با تواضع و خاكساری پی در پی خود را به این درگاه حق می رساندند، حتی در اردوی امن جهان خود را مصغر و جزء می كردند، با آن كه بزرگ بودند و مكبر و كل.

از اولیای اسلام، تواضع و خاكساری را بنگرید تا چه حد و چه اندازه در این راه خویشتن را ناچیز می شمردند. ائمه مسلمانان  (علیهم السلام) آنقدر در جنب این خانه وارد شده و خود را نادیده می گرفتند كه تشخص خود را هیچگاه مانع از تكرار خاكساری بر در این خانه قرار نمی دادند.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
حج در كلام امام علی (ع) حج در كلام امام علی (ع)
حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت اعلی است
دورنمایی از حقیقت عبادات دورنمایی از حقیقت عبادات
قوای روحانی و ملكوتی در حدی كه انسان را به عالی ترین مدارج كمال برساند،
نیت صادق نیت صادق
این كه هر عبادتی از عبادات باید به نیت صادقه باشد
آرایش و پوشش كعبه آرایش و پوشش كعبه
آدم علیه السّلام كسى بود كه كعبه را ساخت و بنیان آن را نهاد
پیوند با قرآن در سفر حج پیوند با قرآن در سفر حج
قرآن مجید، در رأس تمام برنامه های الهی است،

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما