شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 1 آذر 1396  


  نسخه چاپی


حكمت تشریع مناسك حج



واقعیات معنوى و حقایق روحى
 

 

آدمى به واقعیات معنوى و حقایق روحى و برنامه هاى عالى اخلاقى و  تبادل افكار و بیان دردهاى باطنى و ظاهرى خود و یافتن راه حل مشكلات فردى، اجتماعى، سیاسى، مادى و معنوى خویش، نیاز شدید و احتیاج مبرم دارد.

تحقق آنچه كه بدان نیازمند است، ممكن است در شهر و دیارش، و در میان جامعه محدود و كوچكش صورت نگیرد، بنابراین جایى و جمعیتى را ـ به طور فطرى و طبیعى ـ مى طلبد كه به خواسته ها و آرمانهایش برسد و آنچه را كه نسبت به آن احساس خلأ مى كند به دست آورد.

خداوند مهربان مناسك و مراسم حج را در جایگاهى معین و در شهرى معلوم و در زمانى محدود بر اهل تمكن فرض كرد تا به دور از حدود جغرافیا و مرز و رنگ و شكل و ملیّت و قوم، در آن زمان معین و در شهر مكّه، و بر محور كعبه، و بر حول مناسك گرد آیند و از هدایت حق جهت زدودن آلودگیها از باطن خویش و آراسته شدن به حسنات و دور شدن از سیئات و بدیها و شناخت یكدیگر و تبادل افكار و حل مشكلات سیاسى و مادى است اسلام متحد شدن علیه هواى نفس و شیاطین درونى و برونى و مستكبران از خدا بى خبر، و اصلاح ظاهر و باطن خویش، و به چنگ آوردن خیر دنیا وآخرت بهره مند شوند.

 

بر متولّیان شرعى آن مكان مقدس و آن جایگاه رفیع، واجب شرعى و  اخلاقى است كه زمینه آشنایى زائران را با یكدیگر، از طریق جلسه، كنفرانس و سمینار فراهم آورند تا امت اسلام بتواند به خواسته هاى مشروع خود در سایه حج برسد.

بلند گوهاى حرم حق باید در اختیار دانشمندان و اندیشمندان و  حكیمان و دلسوزان امت اسلام قرارگیرد تا در تمام فرصت ها، مردمى كه از جاى جاى كره زمین به حج آمده اند نسبت به وظایف فردى و اجتماعى و  سیاسى آشنا كنند و آنان را به هدایت حق بیارایند تا شعاع هدایت از آن حریم پاك به تمام جهان برسد.

آرى حكمت تشریع مناسك، براى به كمال رسیدن فرد و آنگاه به كمال رسیدن امت، در دو مرحله مادى و معنوى است.

مناسك و مراسم حج، از اعظم مسائل و از مهم ترین برنامه هاى مكتب انسان ساز اسلام است.

زائران اگر به حقایق پرقیمت این عمل عبادى و سیاسى عنایت كنند و  برنامه هاى واجب و مستحب آن را، آنگونه كه شایسته است، انجام دهند، به رفع بسیارى از مشكلات مادى، معنوى، سیاسى، اجتماعى و اخلاقى موفق خواهند شد.

 

معنویت و نورانیت مراسم حج، دورنمایى از عظمت و جلال و جبروت صاحب كعبه و خالق هستى است. زائران اگر شرایط واقعى حج را در مناسك خود تحقق دهند، به عظمتى ما فوق تمام عظمت ها و جلالى ما فوق تمام جلالت ها مى رسند.تشریع این مراسم به خاطر این است كه حاجى با اداى مناسك، تمام كمبودهاى فكرى و روحى و اخلاقى و ایمانى، و همه حاجیان تمام خلأهاى اجتماعى و سیاسى دنیاى اسلام را، پس از بازگشت به وطن، جبران نمایند.

كعبه و مناسك آن، براى جهت دادن موجودیت جامعه به سوى حضرت حق است.

حكمت تشریع مناسك، به خاطر این است كه مردم دل از غیر حق رها كنند و نفس از رذائل پاك سازند. و لباس هوا از هویت وجود درآورند، و  خویشتن خویش را به حق متصل كنند و باطن را حریم حكومت الله گردانند و به خاطر جلب خوشنودى حق، با صدق و اخلاص قدم بردارند، و زمینه طرد طاغوتهاى زمان را از عرصه گاه حیات مادى و معنوى خود فراهم آورند.

 

تشریع این مراسم براى این است كه انسان خود را از قیود شیطان برهاند و ذمّه خویش را از حقوق مردم آزاد سازد و اموال خود را از حق الله و  حق الناس پاك كند، و زمینه خشوع و خوف و خشیت و اخلاص و عشق و  محبت و مهر و رأفت را در قلب خود فراهم آورد و باطن را از رذائل بشوید و  ظاهر را به عمل صالح بیاراید، و براى همیشه از حركات شیطانى، و امور باطل بپرهیزد.

در هر صورت حكمت تشریع این مراسم، اصلاح احوال فرد، و اصلاح اوضاع امت اسلام در همه شؤون زندگى است و تحقق این حكمت جز با اداره حرمین به دست پاكان و صالحان و آزادگان و شایستگان و دلسوزان امت امكان ندارد و آنان كه در هر لباسى و به هر صورتى مانع از تحقق حكمت تشریع این مراسمند، مرتكب گناهى نابخشودنى هستند.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما