شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 6 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


تاثیر جوانان و انقلاب اسلامی



به دنبال این جنایت موجی از اعتراضات و تظاهرات سراسر كشور را فرا گرفت.
 

 


حمله‌رژیم به مدرسه فیضیه در دوم فروردین 42 و همزمان به مدرسه‌ طالبیه تبریزو به خاك و خون كشیدن روحانیون و طلاب جوان حاكی از نفرت رژیم از روحانیت و نقش محوری آنان در نهضت اسلامی بود كه رژیم در تلاش بود با چنین حركتی و با ایجاد رعب و وحشت آنان را از ادامه مبارزه باز دارد! غافل از اینكه چنین تلاشهای مذبوحانه‎ای راه بجایی نبرده كه بر شور و هیجان مبارزات مردمی خواهد افزود كما اینكه به دنبال این جنایت موجی از اعتراضات و تظاهرات سراسر كشور را فرا گرفت.

ج) طرح اعزام طلاب به سربازی نیز از طرحهای رژیم بود كه با هدف دور ساختن طلاب جوان از صحنه مبارزات انجام می‎گرفت و بیانگر نقش و تأثیر طلاب جوان در نهضت بود كه رژیم را به هراس انداخته و اینگونه به مقابله با آن پرداخت اما سخنان امام (ره) موجب شد كه ابتكار عمل از دست رژیم گرفته شود امام (ره) فرمودند: نگران نباشید تزلزل بخود راه ندهید و با كمال رشادت و سربلندی و روحی قوی بایستید شما هر كجا كه باشید سربازان امام زمان (عج) می‎باشید و باید به وظیفه سربازی خود عمل نمایید، رسالت سنگینی كه اكنون بر عهده دارید،روشن ساختن و آگاه كردن سربازان است. از نظر روحی و هم از نظر جسمی خود را قوی سازید.»[2] این رهنمود امام موجب شد كه دامنه‌نهضت تا داخل پادگانهای نظامی نیز گسترش پیدا نماید و علی رغم محدودیتهایی كه برای روحانیون و طلاب در محیط سربازی فراهم شده بود با این حال آنان به وظیفه ارشاد و تبلیغ خویش ادامه می‎دادند.

د) دستگیری امام (ره) و قیام خونین پانزده خرداد كه منجر به اوج گیری نهضت مردمی شد نیز یكی از صحنه‎های حضور جوانان به ویژه طلاب علوم دینی در روند مبارزات بود، مبارزات ملت مسلمان ایران پس از قیام 15 خرداد بصورتی متشكل‎تر و منظم‎تر ادامه یافت و گروهها و اكیپ‎هایی از تربیت یافتگان مكتب امام (ره) در تهران و بسیاری از شهرستانها تشكیل یافت كه اكثراً از جوانان تشكیل شده بود و در پیشبرد آرمانها و منویات رهبر انقلاب و ادامه نهضت ایشان نقش به سزایی داشت جمعیتهای مؤتلفه اسلامی، مجمع روحانیون مجاهد و جبهه مسلمانان آزاد از جمله این گروهها هستند. در اصفهان نیز عدّه‎ای از جوانان پرشور انقلابی با تشكیل اكیپ‎هایی دست بكار مبارزات وسیع و گسترده ولی متشكل و منظمی شدند. اعلامیه‎های پی در پی این مبارزین پرشور و نیز تكثیر و پخش و نشر اعلامیه‎ها و نشریات حوزه علمیه قم (از جمله نشریه بعثت و فریاد) از طرف آنان، رژیم را سخت نگران ساخته بود.[3]

هـ) از دیگر برنامه‎های روحانیون جوان در جهت افشاگری توطئه‎های رژیم استفاده از مجالس و مراسماتی بود كه از طرف مقامات برجسته حوزه به مناسبت‎های مختلف تشكیل می‎شد. جوانان روحانی به طور پراكنده در مجالس مزبور شركت می‎جستند و در پایان با شعار و صلوات و پخش اعلامیه حماسه می‎آفریدند و شور و هیجان تازه‎ای در مردم ایجاد می‎كردند.[4]

د) انتشار نشریه‎های مانند «فریاد»، «بعثت»، «انتقام» و... توسط روحانیون جوان نیز از اقدامات مؤثری بود كه در راه انقلاب فكری اسلامی، روشنگری، افشاگری و پیشبرد آرمانهای مقدس امام خمینی (ره) نقش بسزایی داشتند.[5]

دانشگاه
دانشگاه یكی از عرصه‎های حضور جوانان در صحنه‎های مبارزات مردمی است و تاریخ انقلاب گویای حضور پرشور دانشجویان در نهضت اسلامی است بگونه‎ای كه دانشگاه را بعنوان یكی از مراكز و كانونهای اصلی مبارزه مطرح ساخت بدون شك دانشجویان از پیشگامان و یكی از نیروهای اصلی انقلاب به شمار می‎رفتند كه دانشگاههای كشور را به مركزی برای مبارزات انقلابی تبدیل كرده بودند.»[6] در اینجا به گوشه‎ای از فعالیت‎های دانشجویان در جریان شكل گیری انقلاب اسلامی اشاره‎ای گذرا خواهیم داشت؛

الف)‌ پیوستن دانشجویان به نهضت اسلامی با مخالفت با لایحه انجمن‎های ایالتی و ولایتی آغاز گردید. به دنبال تصویب این لایحه، دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار اعلامیه‎ای این لایحه را محكوم كردند و به دولت چنین اخطار نمودند. «... ما دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران تا آخرین لحظه از این نهضت مقدس علیه استبداد و برای احیاء قرآن و قانون اساسی حمایت می‎كنیم و تا حصول پیروزی از پای نخواهیم نشست و خون خود را برای برقراری حكومت قرآن و قانون اساسی وقف نموده‎ایم.»[7]

دانشجویان دانشگاه تهران با تشكیل میتینگ بزرگی به قم شتافته، در صحن مطهر، مسجد اعظم و منازل علمای قم به تظاهرات دست زدند و پشتیبانی خود را از خواسته‎های علمای اسلام اعلام داشتند.[8] اهمیت این اقدام دانشجویان آن وقت بیشتر آشكار می‎گردد كه بدانیم بسیاری از باصطلاح روشنفكران و احزاب باصطلاح ملی موافقت خود را با لایحه انجمن‎های ایالتی و ولایتی اعلام نموده بودند اما دانشجویان با كنار زدن آنها با پیروی از علماء به مخالفت با رژیم پرداختند.

ب) در مخالفت با انقلاب سفید و رفراندم رژیم دانشجویان همگام با مردم به مخالفت به رژیم پرداختند و به اعتراض و تظاهرات پرداختند و در دانشگاه تهران در مسجد دانشگاه اجتماع كردند كه مأموران رژیم به آنها هجوم بردند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر نمودند. عدّه‎ای از چاقوكشان سازمان ضد امنیت در همین روز به دانشگاه یورش بردند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وسایل دانشگاه را تخریب نمودند.[9] «موضع انقلابی دانشگاه بر ضد انقلاب سفید شاه آنچنان ضربه‎ای به حیثیت سیاسی رژیم وارد ساخت كه جاروجنجال و گرفتن و بستن و از تحصیلات محروم كردن دانشجویان هرگز آن را جبران نمی‎كرد و نتیجه دلخواه برای رژیم به بار نمی‎آورد.[10]

ج) تظاهرات دانشجویان در مراسم چهلم پهلوان تختی،‌به بازداشت و زندانی كردن ده‎ها دانشجو توسط رژیم انجامید و در پی آن موجی از اعتراض و اعتصاب و خشونت دانشگاهها را فرا گرفت دامنه تظاهرات به دبیرستانها نیز كشیده شد و دانشگاه تهران و دبیرستانهای مهم مدت سه روز در محاصره پلیس بود در شهرستانها نیز دانشجویان دانشگاههای اصفهان، تبریز و شیراز به پشتیبانی از دانشجویان تهران به اعتصاب و تظاهرات دست زدند كه شدیدترین آن تظاهرات در دانشگاه شیراز بود كه دانشجویان در محوطه دانشگاه دست به تحصن زده با كماندوهای مهاجم به زد و خورد پرداختند، رژیم شاه ناچار شد دانشگاه شیراز را برای مدتی نامعلوم تعطیل اعلام كند.[11]

د) رویارویی دانشجویان با طرح اسلام زدایی و گسترش فساد و فحشاء در دانشگاه‎ها: هر چند رژیم شاه تلاش می‎نمود تا با اجرای برنامه‎های بی‎فرهنگی، اسلام زدایی،‌فساد و فحشاء زمینه بی‎دینی و بی‎تفاوتی دانشجویان را فراهم سازد و آنان را از نسبت به سرنوشت كشور بی‎تفاوت نموده و دانشگاه را به گورستانی بی‎روح تبدیل كند لیكن جوانان روشن ضمیری كه در مكتب انسان ساز اسلام، درس دینداری آموخته بودند با تمام توان در برابر نقشه‎های ضد اسلامی رژیم ایستادگی كردند به عنوان نمونه در دانشگاه شیراز دانشجویان مسلمان با سیاست ترویج «آزادی جنسی» و اشاعه فحشاء و فساد به مبارزه برخاستند و به عنوان اعتراض به رواج دادن فساد و فحشاء در دانشگاه دست به تحصن زده و یك هفته شبانه روز در دانشگاه ماندند كه مأموران رژیم وارد دانشگاه شده به دانشجویان یورش بردند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده از دانشگاه بیرون كرده و شماری از آنان را بازداشت نمودند.[12] در این راستا می‎توان به مخالفت دانشجویان با برگزاری جنبشهای 2500 ساله اشاره نمود.

هـ) واكنش دانشجویان به بازداشت امام خمینی و قیام پانزده خرداد؛ نخستین واكنش نسبت به بازداشت امام (ره) در دانشگاه تهران بروز كرد، دانشجویان به دنبال آگاهی از بازداشت امام (ره) كلاس‎های درس را تعطیل و ضمن برگزاری تظاهراتی وسیع مردم را از بازداشت امام (ره) آگاه كرد در نتیجه اعتراض دانشجویان مأموران رژیم، دانشگاه را محاصره كردند.[13] دانشگاههای دیگر كشور نیز شاهد اعتراض و تظاهرات دانشجویان بود.

د) مقابله دانشجویان با كنسرسیوم سرمایه‎گذاری آمریكا در ایران؛ در پی افشای نقشه رژیم برای اجرای كنسرسیوم سرمایه‎گذاری آمریكا در ایران مرحوم امام فرمودند «بر ‌رجال سیاسی و دینی و جوانان مدارس دینی و دانشگاه و بر همه طبقات لازم است كه قبل از اجرا شدن این واقعه و نتایج مرگ بار آن اعتراض كنند.»[14] دانشجویان متعهد دانشگاه‎ها با دریافت كلام امام و اعلامیه حوزه علمیه قم و آگاهی از توطئه جدید شاه و آمریكا علیه اقتصاد ایران واكنش‎هایی در حد امكانات محدود از خود نشان دادند پخش اعلامیه، اعتصاب و تظاهرات از جمله فعالیت‎های دانشجویان مسلمان بود.[15]

ز) حركتهای دانشجویی با وجود دسیسه‎ها و نقشه‎های باز دارنده رژیم شاه هر روز بیشتر اوج گرفت و موج نوینی پدید آورد كه رژیم را مجبور ساخت كه دستور دهد كه در تعطیلات تابستان از فرصت استفاده كرده، دانشجویان مبارز و به اصطلاح او «عناصر نامطلوب»‌را از دانشگاه‎ بیرون كند بدنبال این اقدام موج دستگیری،‌اخراج و اعزام به سربازی در دانشگاه‎های سراسر كشور بالا گرفت و شماری از بهترین جوانان كشور به جرم آزاد منشی و آزادیخواهی از تحصیل بازماندند و قربانی زورمداری و خودكامگی رژیم شاه شدند.[16]

---------------------------------------------------------------------------
[1] . روحانی،‌سید حمید، پیشین، ج 1، ص 334 ـ‌371.
[2] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 405 و 406.
[3] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 613.
[4] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 777.
[5] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 623 و 779.
[6] . بایمت اُف، لقمان، انقلاب اسلامی از دیدگاه محققان شوروی، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1382، ص 90.
[7] . میزبانی،‌مهناز،‌صدری منیژه، نقش مساجد و دانشگاهها در پیروزی انقلاب اسلامی، تهران:‌مركز اسناد انقلاب اسلامی،‌1383، ص 242.
[8] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 182.
[9] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 1، ص 244 و 245 و ج 2،‌ص 899 تا 916.
[10] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 916.
[11] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 455.
[12] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 456.
[13] . میزبانی،‌مهناز،‌صدری منیژه، نقش مساجد و دانشگاهها در پیروزی انقلاب اسلامی، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی 1383 ، ص 247.
[14] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 877.
[15] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 895 تا 896.
[16] . روحانی، سید حمید، پیشین، ج 2، ص 735 تا 741.




برچسب هاتاریخ, تاریخ معاصر, اسلامی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
خروج از سلطه و اراده بیگانه، خروج از سلطه و اراده بیگانه،
استقلال و آزادی از محوری ترین شعارها و خواسته های ملت مسلمان ایران
هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی
هویت اجتماعی در كلی ترین مفهوم آن به خودآگاهی یك شخص در رابطه با دیگری اشاره دارد
شعار نه شرقی و نه غربی شعار نه شرقی و نه غربی
القای این تفكر نقش بالایی در ایراد ضربه به خودباوری
سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار، سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار،
لكن شدت حب و بغضهای موافقان و مخالفان و غوغای طبیعی انقلاب و جنگ
مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی
سنجش نتایج و آثار انقلاب اسلامی با اهداف و امكانات به طور همزمان
مساجد و انقلاب اسلامی مساجد و انقلاب اسلامی
حكومت پهلوی با كنترل و مراقبت چند جانبه‌ی خود نتوانست مانع كارآیی مسجد گردد،
اعاده روح عزت مسلمین اعاده روح عزت مسلمین
دومین كار بزرگ امام، اعاده روح عزت به مسلمین بود
پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره
در عصر حاضر به روشنی مشاهده كردیم پیوند مقدس مردم با امام خمینی
انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی
انقلاب اسلامی یكی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم
انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان
زنان همانند روزهای انقلاب باز به فعالیت خود ادامه دادند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما