شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 9 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


پیروان شیطان!



وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند
 

از آنجا كه در آیات گذشته ترسیمى از وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند كه چگونه از چنین حادثه عظیمى غافلند.

مى‏گوید : گروهى از مردم بدون هیچ علم و دانشى در باره خدا به مجادله برمى‏خیزند ( و من الناس من یجادل فى الله بغیر علم ) .

گاه در اصل توحید و یگانگى حق و نفى هر گونه شریك جدال مى‏كنند ، و گاه در قدرت خدا نسبت به مساله احیاى مردگان و بعث و نشور ، و در هر صورت هیچگونه دلیلى بر گفته‏هاى خود ندارند.

تفسیر نمونه ج : 14ص :12

جمعى از مفسران گفته‏اند این آیه در مورد نضر بن حارث نازل شده كه از مشركان متعصب و لجوج و پشت هم انداز بود ، او اصرار داشت كه ملائكه دختران خدا هستند ! ، و قرآن مجموعه‏اى از افسانه‏هاى پیشینیان است كه به خدا نسبت داده شده ! ، و زندگى بعد از مرگ را منكر بود.

بعضى دیگر آن را اشاره به همه مشركان دانسته‏اند كه در مساله توحید و قدرت خدا به مجادله برمى‏خاستند .

ولى با توجه به اینكه شان نزولها هرگز مفهوم آیه را محدود نمى‏كند نتیجه این دو قول یكى است و همه كسانى را كه به نوعى ، از روى تقلید كوركورانه یا تعصب یا پیروى از خرافات و هوا و هوسها ، به جدال در برابر حق برمى‏خیزند شامل مى‏شود.

سپس اضافه مى‏كند : اینگونه افراد كه تابع هیچگونه منطق و دانشى نیستند از هر شیطان سر كش و متمردى تبعیت مى‏كنند ( و یتبع كل شیطان مرید).

نه از یك شیطان كه از همه شیطانها ! اعم از شیاطین انس و جن كه هر یك از آنها براى خود نقشه و برنامه و حیله و دامى دارند .

واژه مرید از ماده مرد ( بر وزن سرد ) در اصل به معنى سرزمین بلندى است كه خالى از هر گونه گیاه باشد ، و به درختى كه از برگ خالى شود امرد مى‏گویند ، و روى همین جهت به نوجوانانى كه مو در صورتشان نروئیده نیز امرد گفته مى‏شود.

در اینجا منظور از مرید كسى است كه عارى از هر گونه خیر و سعادت و نقطه قوت است ، و طبعا چنین كسى سركش و متمرد و ظالم و عصیانگر خواهد بود.

روشن است كه پیروى از شیطان بى همه چیز انسان را به چه سرنوشتى مبتلا مى‏سازد.

تفسیر نمونه ج : 14ص :13

لذا در آیه بعد مى‏گوید : بر او نوشته و مقرر شده است كه هر كس حلقه اطاعت و ولایتش را بر گردن نهد بطور مسلم گمراهش مى‏سازد و به آتش سوزان راهنمائیش مى‏كند ( كتب علیه انه من تولاه فانه یضله و یهدیه الى عذاب السعیر).

 

نكته‏ها:

1 -مجادله در برابر حق و باطل

گرچه در واژه مجادله در عرف ، مفهوم جر و بحث بى اساس و غیر منطقى افتاده است ولى در اصل لغت چنین نیست بلكه به معنى هر گونه بحث و گفتگو است كه گاه به حق و گاه به ناحق است و لذا قرآن به پیامبر دستور مى‏دهد : و جادلهم بالتى هى احسن : با مخالفان خود با روشى كه بهتر است مجادله كن ( نحل - 125 ) .

2 -مجادله به باطل راه شیطان است

بعضى از مفسران بزرگ معتقدند كه جمله یجادل فى الله بغیر علم اشاره به گفتگوهاى بى اساس مشركان است ، و جمله و یتبع كل شیطان مرید اشاره به برنامه‏هاى عملى نادرست آنها است.

بعضى دیگر جمله اول را اشاره به اعتقادات فاسد و خرافى آنها دانسته و جمله دوم را به برنامه‏هاى عملى غلط و انحرافى آنان.

ولى از آنجا كه آیات قبل و بعد از آن پیرامون مبانى اعتقادى و اصول عقائد است بعید نیست كه هر دو جمله اشاره به یك حقیقت باشد ، و به تعبیر دیگر طرفین نفى و اثبات یك موضوع است .

در جمله اول مى‏گوید : آنها بدون علم و دانش و صرفا از روى تقلید و تعصب و هوا پرستى به مجادله در باره خدا و قدرت او

تفسیر نمونه ج : 14ص :14

برمى‏خیزند ، و جمله دوم مى‏گوید : كسى كه دنبال علم و دانشى نیست طبیعى است كه از هر شیطان طغیانگرى پیروى مى‏كند.

3 -چرا از هر شیطان ؟

جالب اینكه نمى‏فرماید : چنین كسى از شیطان پیروى مى‏كند ، بلكه مى‏گوید از هر شیطان متمردى ، و این اشاره به آن است كه شیاطین همه یك خط واحد و برنامه مشترك ندارند ، بلكه هر یك براى خود راهى و دامى انتخاب كرده‏اند ، آنچنان این دامها متنوع است كه انسان در تشخیص آنها گم مى‏شود مگر آنها كه به خاطر ایمان و توكل بر خدا در سایه حمایت او قرار گرفته‏اند و مشمول جمله الا عبادك منهم المخلصین هستند .

ذكر این نكته نیز لازم است كه تمرد و سركشى و خالى بودن از خیر و بركت در مفهوم كلمه شیطان افتاده است ولى در اینجا مخصوصا كلمه مرید ( فاقد هر گونه خیر و سعادت بودن ) را به عنوان تاكید پشت سر آن ذكر مى‏كند تا سرنوشت كسانى كه از چنین رهبرانى پیروى مى‏كنند كاملا روشن گردد.

4 -تفسیر جمله كتب علیه

مى‏دانیم این تعبیر به معنى مقرر و ملزم داشتن است خواه در عالم تكوین و آفرینش باشد و یا در عالم تشریع و احكام و قوانین.

ولى به هر حال نباید توهم كرد كه این جمله بوى جبر مى‏دهد ، و شیاطین مجبورند پیروان خود را گمراه سازند ، و به دار البوار بفرستند ، بلكه این نتیجه حتمى برنامه‏اى است كه آنها با میل خود انتخاب كرده‏اند ، مثلا هنگامى كه ابلیس رئیس و سر سلسله شیاطین ، در برابر فرمان خدا سرپیچى كرد و با میل و اراده خود راه طغیان و حتى اعتراض به ذات پاك خدا را پیش گرفت ، چنین كسى جز

تفسیر نمونه ج : 14ص :15

اینكه گمراه و گمراه كننده باشد سرنوشتى نخواهد داشت و همچنین شیطانهاى دیگر از انس و جن.

این درست به این مى‏ماند كه بگوئیم هر كس معتاد به مواد مخدر شد ، بدبختى و سیه‏روزى در پیشانیش نوشته مى‏شود ، آیا این دلیل جبر است ؟

تفسیر نمونه ج : 14ص :16

یَأَیُّهَا النَّاس إِن كُنتُمْ فى رَیْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَكم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضغَةٍ مخَلَّقَةٍ وَ غَیرِ مخَلَّقَةٍ لِّنُبَینَ لَكُمْوَ نُقِرُّ فى الأَرْحَامِ مَا نَشاءُ إِلى أَجَلٍ مُّسمًّى ثمَّ نخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشدَّكمْوَ مِنكم مَّن یُتَوَفى وَ مِنكم مَّن یُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكیْلا یَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شیْئاًوَ تَرَى الأَرْض هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتزَّت وَ رَبَت وَ أَنبَتَت مِن كلّ‏ِ زَوْج بَهِیجٍ‏(5) ذَلِك بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الحَْقُّ وَ أَنَّهُ یحْىِ الْمَوْتى وَ أَنَّهُ عَلى كلّ‏ِ شىْ‏ءٍ قَدِیرٌ(6) وَ أَنَّ الساعَةَ ءَاتِیَةٌ لا رَیْب فِیهَا وَ أَنَّ اللَّهَ یَبْعَث مَن فى الْقُبُورِ(7)

تفسیر نمونه ج: 14ص :17

ترجمه:

5 -اى مردم اگر در رستاخیز شك دارید ( به این نكته توجه كنید كه ) ما شما را از خاك آفریدیم ، سپس از نطفه ، و بعد از خون بسته شده ، سپس از مضغه ( چیزى شبیه گوشت جویده ) كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل ، هدف این است كه ما براى شما روشن سازیم ( كه بر هر چیز قادریم ) و جنین‏هائى را كه بخواهیم تا مدت معینى در رحم مادران قرار مى‏دهیم ( و آنچه را بخواهیم ساقط مى‏كنیم ) بعد شما را به صورت طفل بیرون مى‏فرستیم ، سپس هدف این است كه به حد رشد و بلوغ برسید ، در این میان بعضى از شمامى‏میرند و بعضى آن قدر عمر مى‏كنند كه به بدترین مرحله زندگى و پیرى مى‏رسند آنچنان كه چیزى از علوم خود را به خاطر نخواهند داشت ( از سوى دیگر ) زمین را ( در فصل زمستان ) خشك و مرده مى‏بینى ، اما هنگامى كه باران را بر آن فرو مى‏فرستیم به حركت در مى‏آید و نمو مى‏كند ، و انواع گیاهان زیبا را مى‏رویاند.

6 -این به خاطر آنست كه بدانید خداوند حق است و مردگانرا زنده مى‏كند و بر هر چیز تواناست.

7 -و اینكه رستاخیز شكى در آن نیست و خداوند تمام كسانى را كه در قبرها آرمیده‏اند زنده مى‏كند.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما