شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


سه شنبه 9 خرداد 1396  


  نسخه چاپی


حج در کلام عطار



عطار نیز برخوردی از این گونه با حج دارد، غیر مستقیم و ضمنی
 

عطار نیز برخوردی از این گونه با حج دارد، غیر مستقیم و ضمنی. در منظومه شیخ صنعان آنجا که مریدان، در کار پیر و مراد خود در میمانند، درماندگیشان بیشباهت به درماندگی پدر و اطرافیان مجنون در کار شیفتگی او نیست. آنها نیز قصد سفر حجاز میکنند و برای آن که شیخ را از عالم شیدایی و دیوانه سری بیرون کشند، به گمان خود، وسوسه زیارت خانه خدا را در جانش میریزند تا هم به گمان خود، از چنگ عشق دختر ترسا، رهایش کنند.

همنشینانش چنان درماندند *** کز فروماندن به جان درماندند

چون بدیدند آن گرفتاری او *** باز گردیدند از یاری او

جمله از شومی او بگریختند *** در غم او خاک بر سر ریختند

بود یاری در میان جمع چست *** پیش شیخ آمد که ای درکار، سست!

میرویم امروز، سوی کعبه باز *** چیست فرمان؟ باز باید گفت راز

یا همه همچون تو، ترسایی کنیم *** خویش را محراب رسوایی کنیم

این چنین تنهایت نپسندیم ما *** همچو تو، زنار بربندیم ما

یا چو نتوانیم دیدت همچنین *** زود بگریزیم بی تو زین زمین

معتکف در کعبه بنشینیم ما *** دامن از هستیت در چینیم ما

شیخ را امّا دل نه چنان از دست رفته است که وسوسه یاران به جای نخستین بازش گرداند. در اینجا، کعبه و دیر تمثیلی از دو قطب مخالف ایمان و کفراند و عطار بی آن که توضیحی دهد با نشان دادن همین تقابل و رویارویی، عظمت کعبه را به رخ میکشد. آخرین تیر ترکش یاران شیخ برای رهاندن او کعبه است و شیخ را این تیر نیز از پای نمیاندازد:

شیخ گفتا من پر درد بود *** هر کجا خواهید باید رفت زود

تا مرا جان است، دیرم جای بس *** دختر ترسام، جای افزای بس

یاران، به کعبه میروند و شیخ را با شیداییاش جا مینهند. در کعبه از دوستان شیخ، یکی ماجرا را میشنود و با مریدان پرخاش میکند که آنچه کردهاید رسم وفاداری نبوده است; زیرا که اگر شیختان زنار بسته بود هم شمایان نیز میباید زنار بر میان میبستید و با او بر دیر میرفتید. این کعبه که آمدهاید نه سفر به جانب حق که دوری از خویشتنتان بوده است. باز گردید و به پیر خود بپیوندید که کعبه شما، هم در آنجاست.



مطالب مرتبطحج وسیله ای برای آرامش قلب ها و دل هاست
بازخوانی تاریخی نقش حاملان قرآن در تحقق اهداف اسلام
پیامبر خدا و فرصت طلایی حج
حج
برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام بزرگان
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
حج و کعبه در کلام سعدی حج و کعبه در کلام سعدی
در دفتر سعدی نیز با این شخصیّت کعبه روبروییم
در حج، انسان از نفرت رهایی می‌یابد در حج، انسان از نفرت رهایی می‌یابد
حج‌گزار امیدوار است که خداوند حج او را بپذیرد و دعایش را مستجاب کند
حج در کلام امام خمینی (ره) حج در کلام امام خمینی (ره)
شما امروز در این سفر در بوته امتحان قرار دارید
حج در كلام امام خمینی (ره) 61 حج در كلام امام خمینی (ره) 61
اكنون بازارهای كشورهای اسلامی مراكز رقابت كالاهای غرب و شرق شده است
حج در كلام امام خمینی (ره) 61 حج در كلام امام خمینی (ره) 61
و از مهمات در همه عبادات; اخلاص در عمل است كه اگر خدای ناخواسته
حج در كلام امام خمینی (ره)59 حج در كلام امام خمینی (ره)59
یكی از فلسفه های بزرگ حج، بعد سیاسی اوست
حج در كلام امام خمینی (ره)60 حج در كلام امام خمینی (ره)60
آنوقتی كه طرف آتش می رفت و ملائكه آسمان به او گفتند كه حاجت داری
حج در كلام امام خمینی (ره)58 حج در كلام امام خمینی (ره)58
از جای برخیزید و قرآن كریم را به دست گرفته و به فرمان خدای تعالی گردن نه
حج در كلام امام خمینی (ره) 57 حج در كلام امام خمینی (ره) 57
لازم است به حضرات آقایان علما و روحانیون محترم كاروان ها تذكر دهید
حج در كلام امام خمینی (ره) 55 حج در كلام امام خمینی (ره) 55
اگر انشاء الله آن وحدت بین مسلمین و دولت های كشورهای اسلامی كه خداوند تعالی

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما