شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 9 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


غسل احرام; شستشوى گناهان



معناى غسل كردن در حال احرام ـ گرچه مستحب مى باشد
 

معناى غسل كردن در حال احرام ـ گرچه مستحب مى باشد ـ این است كه: «خدایا! من آن گناهان را شستشو كردم.»

در واقع سه كار باید انجام شود:

1 ـ دیگر گناه نمى كنم.

2 ـ تصمیم گرفته ام كه براى همیشه مطیع باشم.

3 ـ گناهان گذشته را شستشو و جبران مى كنم.

انسان یك وقت لباس چركین و كهنه را، كه مدّتى است پوشیده، از
 

صفحه 46
 

بدن بیرون مى آورد و لباس نو و پاكیزه اى مى پوشد كه در این جا دو كار انجام داده است. و لیكن اگر بدن را تطهیر كرد و شستشو داد، كار سوّم را انجام داده است. در حج نیز مطلب چنین است كه فرموده اند: لباس كهنه و  دوخته; یعنى لباس معصیت را از تن درآورید و قبل از آن كه لباس احرام را بپوشید، غسل كنید ـ كه مستحب است ـ و گناهان گذشته را با آب توبه شستشو نمایید; یعنى خدایا! من دیگر گناه نمى كنم، بلكه حتّى گناهان گذشته را نیز مى خواهم شستشو نمایم. مهمّ این نیست كه انسان از این به بعد گناه نكند بلكه مهم آن است كه گناهان گذشته را هم ترمیم كند و اثر غسل همان ترمیم است.

سرّ غسل كردن آن است كه یعنى خدایا من همه آن معاصى و گناهان را در پاى توبه تو ریختم و اینك با بدن پاك و قلب پاك، جامه پاك به نام جامه طاعت در بر مى كنم.

هر انسانى كه مستطیع مى شود و به مكه مى رود چنین نیست كه به آن اسرار آشنا باشد، تنها كسانى كه از مخزن حكم با خبر باشند، از سرّ حكم آگاهند و به آن سرّ مى رسند.

بدیهى است روایت مُرسَلى كه از امام سجاد ـ سلام الله علیه ـ نقل كردیم كه حضرت به شبلى فرمود:

«... تو به میقات نرفته اى، احرام نبسته اى و ...»، لسانِ نفى «كمال» است، نه نفى «صحّت»، پس اگر كسى به اسرار حج آشنا نباشد و حجّ برود، حجّ كاملى انجام نداده است.

ممكن است صحیح باشد و قضا هم نداشته باشد و در ظاهر، ذمّه اش برئ شده باشد، امّا روحش تعالى پیدا نكرده است; چرا كه به اسرار آگاه
 

صفحه 47
 

نبوده و در هنگام عمل اسرار را قصد نكرده است.

امام سجّـاد ـ علیه السـلام ـ به گوشـه اى از اسرار اشـاره نمـوده و بیـان فرمودند:

شما وقتى در میقات تنظیف مى كنید; در حقیقت خود را از ریا و  نفاق تطهیر مى نمایید. طاهر نمودن بدن، الگو و نمونه اى است از تطهیر دل و قلب از ریا و نفاق.

آنگاه كه احرام مى بندید، هرآنچه را كه خداوند متعال بر شما حرام كرده است، شما هم بر خود حرام مى كنید و متعهد مى شوید كه در مرز حرام راه نروید.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما