شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


پنج شنبه 30 شهريور 1396  


  نسخه چاپی


باز هم مجادله به باطل



گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
 

در این آیات نیز سخن از مجادله كنندگانى است كه پیرامون مبدأ و معاد به جدال بى پایه و بى اساس مى‏پردازند.

نخست مى‏گوید : گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت و كتاب روشنى به مجادله برمى‏خیزند ( و من الناس

تفسیر نمونه ج : 14ص :29

من یجادل فى الله بغیر علم و لا هدى و لا كتاب منیر).

جمله و من الناس من یجادل فى الله بغیر علم درست همان تعبیرى است كه در چند آیه قبل گذشت و تكرار آن نشان مى‏دهد كه جمله اول اشاره به گروهى است و جمله دوم اشاره به گروهى دیگر.

جمعى از مفسران فرق این دو گروه را در این دانسته‏اند كه آیه گذشته ناظر به حال پیروان گمراه و بیخبر است در حالى كه این آیه ناظر به رهبران این گروه گمراه مى‏باشد .

جمله لیضل عن سبیل الله نشان مى‏دهد كه برنامه این گروه اضلال و گمراه ساختن دیگران است و قرینه روشنى بر این تفاوت محسوب مى‏شود ، همانگونه كه جمله یتبع كل شیطان مرید در آیات گذشته كه سخن از پیروى شیاطین مى‏گوید نیز این معنى را روشنتر مى‏سازد.

در اینكه فرق میان علم و هدى و كتاب منیر چیست ؟ نیز مفسران بحثهائى دارند آنچه نزدیكتر به نظر مى‏رسد این استكه علم اشاره به استدلالات عقلى است و هدى به هدایت و راهنمائى رهبران الهى ، و كتاب منیر اشاره به كتب آسمانى مى‏باشد.

به تعبیر ساده‏تر همان دلائل سه گانه معروف كتاب و سنت و دلیل عقل را بازگو مى‏كند ، و با توجه به اینكه اجماع نیز طبق تحقیقات دانشمندان به سنت باز مى‏گردد همه دلائل اربعه در این عبارت جمع است.

بعضى از مفسران نیز احتمال داده‏اند كه هدى اشاره به هدایتهاى معنوى است كه در پرتو خودسازى و تقوا و تهذیب نفس براى انسان حاصل مى‏گردد ( البته این معنى با آنچه در بالا گفتیم قابل جمع است).

تفسیر نمونه ج : 14ص :30

در حقیقت بحث و جدال علمى در صورتى مى‏تواند ثمر بخش باشد كه متكى به یكى از این دلائل گردد ، دلیل عقل یا كتاب ، یا سنت.

سپس در یك عبارت كوتاه و پر معنى به یكى از علل انحراف و گمراهى این رهبران ضلالت پرداخته مى‏گوید : آنها با تكبر و بى اعتنائى نسبت به سخنان الهى و دلائل روشن عقلى مى‏خواهند مردم را از راه خدا گمراه سازند ( ثانى عطفه لیضل عن سبیل الله).

ثانى از ماده ثنى به معنى پیچیدن است و عطف به معنى پهلو است ، و پیچیدن پهلو كنایه از بى اعتنائى و اعراض از چیزى است.

جمله لیضل ممكن است هدف این اعراض و روى‏گردانى باشد ، یعنى آنها براى گمراه ساختن مردم آیات و هدایتهاى الهى را به هیچ مى‏گیرند ، و ممكن است نتیجه آن گردد ، یعنى محصول بى اعتنائى آنها این است كه مردم را از راه حق باز مى‏دارند .

به هر حال ، سپس كیفر شدید آنها را در دنیا و آخرت به این صورت تشریح مى‏كند : بهره آنها در این دنیا رسوائى و بدبختى است ، و در قیامت عذاب سوزنده را به آنها مى‏چشانیم ( له فى الدنیا خزى و نذیقه یوم القیمة عذاب الحریق).

و به او مى‏گوئیم : این نتیجه چیزى است كه دستهایت از پیش براى تو فرستاده است(ذلك بما قدمت یداك).

و خداوند هرگز به بندگان ظلم و ستم نمى‏كند ( و ان الله لیس بظلام للعبید).

نه كسى را بى جهت كیفر مى‏دهد ، و نه بر میزان مجازات كسى بدون دلیل

تفسیر نمونه ج : 14ص :31

مى‏افزاید ، و برنامه او عدالت محض و محض عدالت است.

این آیه از آیاتى است كه هم مذهب جبریون را نفى مى‏كند و هم اصل عدالت را در مورد افعال خدا اثبات مى‏نماید.

(براى توضیح بیشتر به جلد سوم تفسیر نمونه صفحه 195 - ذیل آیه 182 آل عمران - مراجعه كنید).

تفسیر نمونه ج : 14ص :32

وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍفَإِنْ أَصابَهُ خَیرٌ اطمَأَنَّ بِهِوَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَب عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الاَخِرَةَذَلِك هُوَ الخُْسرَانُ الْمُبِینُ‏(11) یَدْعُوا مِن دُونِ اللَّهِ مَا لا یَضرُّهُ وَ مَا لا یَنفَعُهُذَلِك هُوَ الضلَلُ الْبَعِیدُ(12) یَدْعُوا لَمَن ضرُّهُ أَقْرَب مِن نَّفْعِهِلَبِئْس الْمَوْلى وَ لَبِئْس الْعَشِیرُ(13) إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتهَا الأَنْهَرُإِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ(14)

ترجمه:

11 -بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى‏پرستند ( و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است ) همین كه دنیا به آنها رو كند و نفع و خیرى به آنان رسد حالت اطمینان پیدا مى‏كنند اما اگر مصیبتى به عنوان امتحان به آنها برسد دگرگون مى‏شوند و به كفر رو مى‏آورند ! و به این ترتیب هم دنیا را از دست داده‏اند و هم آخرت را و این خسران و زیان آشكارى است!

تفسیر نمونه ج : 14ص :33

12 -او جز خدا كسى را مى‏خواند كه نه زیانى به او مى‏رساند ، و نه سودى ، این گمراهى بسیار عمیقى است!

13 -او كسى را مى‏خواند كه زیانش از نفعش نزدیكتر است ، چه بد مولا و یاورى ، و چه بد مونس و معاشرى !

14 -خداوند كسانى را كه ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهائى از بهشت وارد مى‏كند كه نهرها زیر درختانش جارى است ( آرى ) خدا هر چه را اراده كند انجام مى‏دهد.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما