شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 4 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


اینجا از خدا غیرِ خدا طلبیدن خطاست



وقتى امام سجاد ـ سلام الله علیه ـ به مكّه مشرف شد،
 

وقتى امام سجاد ـ سلام الله علیه ـ به مكّه مشرف شد، به عرض ایشان رساندند: والى مدینه كه باغ شما را به ستم گرفت شكایت او را به عبدالملك خلیفه وقت برسانید، چون عبدالملك در این سال به مكّه آمده است. حضرت فرمود: من در كنار كعبه، از صاحب این خانه دنیا نمى خواهم چه رسد كه به غیر خدا پناه ببرم و مسائل دنیا را در این جا مطرح كنم! این جا جاى نیایشى است كه انسان را با محبوب حقیقى آشنا كند. بدا به حال كسى كه در كنار كعبه، از صاحب كعبه غیر از محبوب حقیقى را طلب كند!

امام سجاد ـ علیه السلام ـ در عرفات دید سائلى به تكدّى پرداخته، گریه مى كند. حضرت فرمود:

اگر تمام دنیا دستِ این مرد بود و از دست او گرفته مى شد، حق نداشت امروز در این سرزمین براى آن اشك بریزد! این جا از خدا غیر خدا را طلبیدن، ضرر كردن است.

به تعبیر استاد بزرگوار، حكیم متألّه، مرحوم الهى قمشه اى ـ قدس الله سرّه الشریف ـ :

حجرالأسود خالِ لب لعل است و این خال را ببوس تا به محبوبت برسى. بوسى حَجَر خالِ لب لعل نگاران.(1)

زائر با یمین خدا بیعت مى كند و حجرالأسود را تنزل دست پروردگار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ دیوان الهى قمشه اى.
 

صفحه 34
 

مى داند; چه این كه كعبه را تنزّل بیت معمور و عرش خدا مى داند و طواف خود را تنزّل طواف فرشتگان مى شمارد. و سرانجام خود را فرشته اى متوسط مى یابد و آثار فرشتگى را در خود مشاهده مى كند.

وقتى به سرزمین عرفات مى رسد، دعاهاى خاصّ عرفه را همانند امام سجّاد و سالار شهیدان، سیدالشهدا ـ علیهماالسلام ـ مى خواند.

امّا زمزم، رسول الله ـ صلّى الله علیه وآله وسلم ـ آن قدر به آب زمزم علاقه داشت كه استهداء مى كرد و مى فرمود: شما كه از مكه به مدینه مى آیید، براى من آب زمزم سوغات بیاورید.(1) این آب در اثر نیایش آن مادر جوشید. وقتى هاجر به ابراهیم خلیل عرض كرد من و این كودك نوزاد را در این سرزمین لم یزرع به كه مى سپارى (اِلى مَن تَدَعُنا) فرمود: به صاحب این سرزمین (اِلى ربّ هذه البنیة)(2) این گفتن همان و آرامش قلب مادر همان.

وقتى كودك تشنه شد، مادر به دنبال آب، هفت بار از سینه صفا به مروه و از بالاى مروه به صفا رفت و آمد. ناگهان دید كه زیر پاى كودك نوزاد چشمه اى جوشیده است كه همچنان هزاران قرن است مى جوشد! چه با بركت است زمزم!

بدا به حال كسى كه با آب زمزم وضو بگیرد، در كنار كعبه طواف كند و از خدا غیر خدا بخواهد و نورانى نشود!

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «نور الحق لا یزال على الحاج ما لم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص135

2 ـ فروع كافى، ج4، ص201
 

صفحه 35
 

یذنب.»(1)

«حاجى تا زمانى كه آلوده به گناه نشود، نور خدا در او هست و زایل نمى شود.»

این عالى ترین بها به حج و زیارت است. این عمل نور است. خوشا به حال كسى كه این نور را در آن جا ببیند و در جان خود پیاده كند.

وقتى انسان از كعبه و از سفر بیت الله باز مى گردد باید طواف وداع انجام دهد و با خدا گفتگو كند.

روایت شده كه امام هشتم ـ علیه السلام ـ آنگاه كه مى خواست كعبه، این بناى توحید را وداع كند، به خدا عرض مى كرد:

«اِنّی انقلبُ على أن لا اله الاّ أنت»(2)

«خدایا! من از كنار خانه تو با توحید بازمى گردم و بر این اعتقادم كه پروردگارى جز تو نیست»

زائر باید بگوید: خدایا! من موحّد از اینجا مى روم و نه تنها معتقدم كه در عالم خدایى هست كه این ضعیف ترین درجه توحید است بلكه آنچنان موحّدم كه تمام كارها را فانى در كار تو و تمام اوصاف را فانى در وصف تو و بالأخره تمام ذوات را فانى در ذات تو مى بینم (انّى انقلب على أن لا اله الاّ أنت.)

حضرت فرمود: «الدّخول فى الكعبة دخول فى رحمة الله والخروج عن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ فروع كافى، ج4، ص253; ثواب الاعمال صدوق، ص74

2 ـ وافى، باب دخول الكعبه.
 

صفحه 36
 

الكعبة خروج من الذنوب»(1)

اگر انسانى توفیق پیدا كرد و به درون كعبه راه یافت، جایى كه انسان در هر حال و به هر سوى مى تواند نماز بخواند، و به هر سمت رو كند به قبله رو كرده است و بالأخره آنجا كه نمودار كامل از «فأینما تُوَلُّوا فثمّ وجه الله»(2) است، چنین شخصى وارد رحمت الهى شده است و هنگامى كه از كعبه بیرون مى آید از گناهان خارج مى شود.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما