شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 29 مرداد 1396  


  نسخه چاپی


روایاتى چند از طریق اهل سنت در باره حج تمتع



رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) درحجة الوداع حج تمتع آورد
 

و نیز در الدر المنثور است كه بخارى و مسلم از ابن عمر روایت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) درحجة الوداع حج تمتع آورد به این صورت كه اول عمره را آورد، و سپس احرام حج بست و از آغاز كه در مسجد ذو الحلیفه (واقع در محل شجره ) احرام مى بست قربانى هم معین كرد، و قربانیش را با خود سوق داد، و قبل از هر كس رسول خدا (صلى للّه علیه و آله و سلم ) به نیت عمره احرام بست ، مردم هم به متابعت وى نیت تمتع كرده ، اول به عمره و سپس به حج احرام بستند.

ولى از آنجائى كه مردم دو دسته بودند، بعضى با خود قربانى آورده بودند، و بعضى نیاورده بودند، لذا همینكه رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) وارد مكه شد، به مردم فرمود: هركس با خود قربانى آورده از احرام درنیاید، و هیچ یك از محرماتى كه بر او حرام بود حلال نمى شود، مگر بعد از آنكه از عمل حج فارغ شود، و كسانى كه قربانى نیاورده اند طواف و سعى انجام دهند، و سپس تقصیر كنند، و از احرام درآیند، و آنگاه (قبل از رفتن به عرفات ) در مكه احرام حج ببندند و اگر از این دسته كسانى باشند كه دسترسى به قربانى ندارند، باید سه روز در سفر و هفت روز در وطن روزه بگیرند.

و باز در الدرالمنثور است كه حاكم (وى حدیث را صحیح دانسته )، از طریق مجاهد، و عطا از جابر روایت كرده كه گفت : در بین مردم بگو مگو زیاد شد، (گویا منظور بگو مگوى درباره حج بوده ) تا آنكه بیش از چند روز به تمام شدن اعمال حج نماند، كه دستور یافتیم از احرام در آئیم از در تعجب به یكدیگر مى گفتیم : چطور ممكن است شخصى كه براى عبادت به حج آمده احرام ببندد، در حالى كه یك ساعت قبلش منى از عورتش مى چكیده ؟ این اعتراض به گوش رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسید لاجرم به خطبه ایستاد و فرمود: هان اى مردم آیا مى خواهید به خداى تعالى چیز یاد بدهید، بخدا سوگند علم من از همه شما به خدا بیشتر است ، و بیشتر از شما از او پروا دارم ، من اگر جلوتر مى فهمیدم آنچه را كه بعدا فهمیدم هرگز قربانى با خود سوق نمى دادم ، و مثل همه مردم از احرام در مى آمدم ، بنابر این هركس كه براى عمل حج با خود قربانى نیاورده سه روز در حج و هفت روز در مراجعت به خانه اش روزه بگیرد، و هر كس توانست در همین جا قربانى تهیه كند آنرا ذبح كند، و ما به ناچار یك شتر را به نیت هفت نفر قربانى مى كردیم چون قربانى یافت نمى شد.

عطا اضافه كرده كه ابن عباس هم گفته كه چون قربانى یافت نمى شد رسول خدا گوسفندان خود را میان اصحابش تقسیم كرد و به سعد بن ابى وقاص یك تیس (نربز) رسید كه به نیت خودش به تنهائى سر برید.

و نیز در الدر المنثور است كه ابن ابى شیبه ، و بخارى و مسلم از عمران بن حصین روایت كرده كه گفت : آیه متعه در كتاب خدا نازل شد، و ما در عهد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) و با آن جناب به سفر حج رفتیم ، و حج را به صورت متعه یعنى تمتع آوردیم ، و بعد از آنهم هیچ آیه دیگرى كه حج تمتع را نسخ كند نازل نشد، و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) هم تا زنده بود از آن نهى نكرد، تنها و تنها مردى از صحابه به راى خود آن را قدغن نمود، و هر چه خواست گفت .

مؤ لف : این روایت به الفاظ و عباراتى دیگر كه معناى همه آنها قریب به همان روایت در الدرالمنثور است نیز نقل شده .



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما