شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 1 آذر 1396  


  نسخه چاپی


شان نزول



گروهى از قبیله بنى اسد و بنى غطفان كه با پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏
 

 

بعضى از مفسران در شان نزول نخستین آیه از آیات فوق چنین نقل كرده‏اند : گروهى از قبیله بنى اسد و بنى غطفان كه با پیامبر اسلام (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) پیمان بسته بودند گفتند ما مى‏ترسیم خدا سرانجام محمد (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را یارى نكند و در نتیجه رابطه ما با هم پیمانهایمان از یهود قطع شود و آنها به ما مواد غذائى ندهند ، آیه فوق نازل شد و به آنها اخطار كرد و آنها را سخت مذمت نمود .

بعضى دیگر گفته‏اند گروهى از مسلمانان به خاطر شدت غضب بر كفار ، براى پیروى پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) بیقرارى و بیتابى مى‏كردند و مى‏گفتند : چرا وعده خدا در این زمینه تحقق نمى‏یابد ؟ آیه نازل شد و آنها را بر این بى صبرى ملامت كرد.

تفسیر : رستاخیز پایان همه اختلافات

از آنجا كه در آیات گذشته سخن از گروه ضعیف الایمان بود در آیات مورد بحث نیز چهره دیگرى از آنها را ترسیم كرده مى‏گوید : كسى كه گمان مى‏كند خدا پیامبرش را در دنیا و آخرت یارى نخواهد كرد ، و در خشم و غیظ فرو رفته هر كارى از دستش ساخته است انجام دهد ، ریسمانى به سقف خانه خود بیاویزد و خود را از آن آویزان كند ، و نفس خود را قطع نماید و تا سر حد مرگ پیش رود ببیند آیا این كار خشم او را فرو مى‏نشاند ( من كان یظن ان لن ینصره الله فى الدنیا و الاخرة فلیمدد بسبب الى السماء ثم لیقطع فلینظر هل یذهبن كیده ما یغیظ ) .

تفسیر نمونه ج : 14ص :41

این تفسیر را گروه كثیرى از مفسران برگزیده ، یا به عنوان یك احتمال قابل ملاحظهذكر كرده‏اند.

طبق این تفسیر ضمیر لن ینصره الله به پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) باز مى‏گردد ، و سماء به معنى سقف خانه است ( چون سماء به هر چیزى كه در جهت فوق قرار داشته باشد اطلاق مى‏گردد ) و جمله لیقطع به معنى خفقان و قطع نفس و پیش رفتن تا سر حد مرگ است.

احتمالات مختلف دیگرى نیز در تفسیر این آیه داده شده است كه ذكر همه آنها لزومى ندارد ولى از میان آنها دو تفسیر قابل ملاحظه است:

1 -منظور از سماء همان آسمان است ، یعنى : اینگونه اشخاصى كه تصور مى‏كنند خدا پیامبرش را یارى نخواهد كرد به آسمان بروند ، و طنابى به آن آویزان كنند ، و خود را در میان زمین و آسمان به دار كشند تا نفسشان بریده شود ( یا طنابى را كه به آن آویزان شده‏اند قطع كنند تا از همانجا سقوط نمایند ) ببینند آیا این كار خشمشان را فرو مى‏نشاند ؟ !

2 -ضمیر مذكور ، به خود این اشخاص باز گردد ( نه پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) یعنى : كسانى كه فكر مى‏كنند خدا آنها را یارى نمى‏كند ، و روزیشان بر اثر ایمان آوردن قطع مى‏گردد ، هر كارى از دستشان ساخته است انجام دهند ، به آسمان بروند خود را با ریسمانى آویزان نمایند سپس این ریسمان را قطع كرده تا سقوط كنند ، آیا این كارها خشمشان را فرو مى‏نشاند ؟ .

مطلب قابل توجه اینكه تمام این تفسیرها به یك نكته روانى در ارتباط با افراد كم حوصله و عصبانى و ضعیف الایمان اشاره مى‏كند كه آنها وقتى كارشان ظاهرا به بن بست مى‏رسد فورا دستپاچه مى‏شوند و تصمیمهاى جنون آمیز مى‏گیرند:

تفسیر نمونه ج : 14ص :42

گاه مشت بر در و دیوار مى‏كوبند.

گاه مى‏خواهند زمین را بشكافند و زیر آن پنهان شوند.

و سر انجام براى خاموش كردن آتش خشم خویش تصمیم به انتحار و خود - كشى مى‏گیرند ، در حالى كه هیچیك از این اعمال جنون آمیز مشكل آنها را حل نمى‏كند ، اگر كمى خونسرد باشند ، صبر و حوصله به خرج دهند و با نیروى ایمان به خدا و اعتماد به نفس و شكیبائى و استقامت به جنگ مشكلات بر خیزند حل آن قطعا ممكن است .

آیه بعد اشاره به یك جمع بندى در آیات گذشته كرده مى‏گوید : اینگونه ما قرآن را به صورت آیات بینات و نشانه‏هاى روشن نازل كردیم ( و كذلك انزلناه آیات بینات).

دلائلى براى معاد و رستاخیز همچون بررسى دوران جنینى انسان ، و رشد گیاهان ، و زنده شدن زمینهاى مرده ، كه همگان را به مساله معاد آشنا مى‏سازد و دلائلى همچون بى خاصیت بودن بتها ، و سر انجام كار كسانى كه دین را وسیله جلب منافع مادى قرار مى‏دهند .

ولى با اینهمه ، داشتن دلائل روشن به تنهائى كافى نیست بلكه آمادگى پذیرش حق نیز لازم است ، به همین دلیل در پایان آیه مى‏گوید : و خداوند هر كس را بخواهد هدایت مى‏كند ( و ان الله یهدى من یرید).

بارها گفته‏ایم كه خواست خدا بى حساب نیست ، او حكیم است و همه كارهایش داراى حساب ، هر كس كه در راه او به مجاهده بر خیزد ، و از اعماق جان خواستار هدایت باشد ، خدا او را به وسیله آیات بیناتش راهنمائى مى‏كند.

تفسیر نمونه ج : 14ص :43

آخرین آیه مورد بحث به شش گروه از پیروان مذاهب مختلف كه یك گروه مسلم و مؤمنند ، و پنج گروه غیر مسلمان اشاره كرده مى‏فرماید : كسانى كه ایمان آورده‏اند ، و یهود ، و صابئان ، و نصارا ، و مجوس ، و مشركان ، خداوند در میان آنها روز قیامت داورى مى‏كند ، و حق را از باطل جدا مى‏سازد ( ان الذین آمنوا و الذین هادوا و الصابئین و النصارى و المجوس و الذین اشركوا ان الله یفصل بینهم یوم القیامة ) .

مگر نه این است كه یكى از نامهاى قیامت یوم الفصل ، روز جدائى حق از باطل است ، یوم البروز روز آشكار شدن مكتومها ، و روز پایان گرفتن اختلافات است .

آرى خدا در آن روز به همه این اختلافات پایان مى‏دهد چرا كه او از همه چیز آگاه و با خبر است ( ان الله على كل شى‏ء شهید).



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما