نسخه چاپی


تمتع در حج موافق با كتاب خداست نه نهى از آن



اگر از حج تمتع نهى كنیم هم به كتاب خدا عمل كرده ایم
 

 

2 - و اما اینكه استدلال كرده اند به اینكه نهى از تمتع در حج موافق با كتاب و سنت است همچنانكه در روایت ابى موسى آمده بود، كه گفت : اگر از حج تمتع نهى كنیم هم به كتاب خدا عمل كرده ایم ، كه مى فرماید: (واتموا الحج و العمره لله ) و هم به سنت پیامبرمان عمل كرده ایم ، كه فرمود: (محرم از احرام در نمى آید تا وقتى كه قربانیش ذبح شود).

در پاسخ مى گوئیم كتاب خدا همانطور كه قبلا خاطرنشان كردیم بر خلاف این گفتار دلالت دارد، و اما اینكه گفتند ترك حج تمتع پیروى از سنت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) است كه فرمود: (محرم از احرام در نمى آید مگر وقتى كه قربانیش ذبح شود).

در پاسخ مى گوئیم : اولا این گفتار درست بر خلاف فرموده رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) است ، كه در روایاتى دیگر آمده ، و بعضى از آنها گذشت ، كه به صراحت فرمود: این مخصوص كسانى است كه از میقات با خود قربانى آوردند.

و ثانیا اینكه : روایات تصریح دارد بر اینكه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) خودش این عمل را بجا آورد، یعنى اول احرام بست به عمره ، و سپس بار دیگر احرام بست به حج ، و نیز تصریح دارد بر اینكه آن جناب به خطبه ایستاد و فرمود: (اى مردم آیا مى خواهید خدا را چیز بیاموزید؟))، و ادعاى عجیبى كه در این مقام شده ادعائى است كه ابن تیمیه كرده ، و گفته حج رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) (در آن سال ) حج قرآن بود، نه حج تمتع چیزى كه هست كلمه متعه بر حج قرآن هم اطلاق مى شود.

و ثالثا: صرف اینكه سر نتراشند تا قربانى به محل خودش برسد احرام حج نیست خود این روایات هم نمى تواند دلیل بر این مدعا باشد، و آیه هم دلالت دارد بر اینكه آن سائق هدیى حكمش سر نتراشیدن است كه اهل مسجد الحرام نباشد، چنین كسى است كه حتما باید حج تمتع بیاورد.

و رابعا اینكه : بر فرض كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) حج تمتع بجا نیاورد لیكن این را كه ممكن نیست انكار كنیم كه آن روز رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) به همه یاران خود یعنى آنهائى كه در حضورش بودند و آنها كه نبودند دستور داد حج تمتع بیاورند، و چگونه ممكن است مسئله اى كه مبدء تاریخش چنین باشد، یعنى عموم مسلمین در آن مساءله حكمى داشته باشند، و پیامبر اسلام حكمى دیگر مخصوص به خودش داشته باشد، و هر دو حكم در قرآن نیز نازل شده باشد، آنگاه حكم مخصوص به رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در میان امتش سنت گردد؟.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما