نسخه چاپی


گفتار صریح عمر در اینكه آنچه رسول خدا انجام مى داده او از آن نهى مى كند



عمر بن خطاب از حج تمتع در ماههاى حج نهى كرد
 

 

و در جمع الجوامع سیوطى از سعید بن مسیب روایت آمده كه گفت : عمر بن خطاب از حج تمتع در ماههاى حج نهى كرد، و گفت: هر چند خود من آنرا با رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) انجام دادم ، و لیكن از آن نهى مى كنم ، چون این عمل باعث مى شود یك فرد مسلمان كه از افقى از آفاق به قصد زیارت حركت مى كند، و خسته و غبار آلود وارد مكه مى شود، این خستگى و این غبار آلودگیش و آن تلبیه گفتنش تنها مخصوص عمره اش باشد، بعد از عمره از احرام در آید، و لباس بپوشد، و خود را خوشبو كند، و با همسرش اگر با خود آورده باشد همخوابگى كند، و همچنان به عیش و لذت بپردازد، تا روز هشتم ذى الحجه ، آن وقت به نیت حج احرام ببندد، و بطرف منا (و عرفات ) برود، و تلبیه بگوید، در حالى كه نه غبارآلود باشد و نه خسته و كوفته ، و تلبیه اش هم بیش از یك روز نباشد، در حالى كه حج افضل از عمره است .

علاوه اگر ما از حج تمتع جلوگیرى نكنیم مردم در زیر همین درختان اراك با زنان خود دست به گریبان مى شوند، و این عمل در انظار مردمى كه نه دامدارى دارند و نه كشت و زرع ، مردمى كه در نهایت فقر بسر مى برند و بهار زندگیشان همین ایامى است كه حاجیان به مكه مى آیند خوشایند نیست .

و در سنن بیهقى از مسلم از ابى نضره از جابر روایت شده كه گفت : به او گفتم : عبد اللّه بن زبیراز حج تمتع نهى مى كند، و عبد اللّه بن عباس به آن امر مى كند، تكلیف چیست ؟ كدام درست مى گویند؟ گفت : احادیث به دست من در بین مردم منتشر مى شود، خلاصه متخصص این فن منم ، و من و همه مسلمانان در عهد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) و عهد ابى بكر حج تمتع مى كردیم ، تا آنكه عمر به خلافت رسید، وى به خطبه ایستاد و گفت : رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) همین رسول و قرآن همین قرآن است ، و در عهد رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) دو تا متعه حلال بود،

ولى من از این دو عمل نهى مى كنم ، و مرتكبش را عقاب هم مى نمایم ، یكى متعه زنان است كه اگر به مردى دست پیدا كنم كه زنى را براى مدتى همسر خود كرده باشد، او را سنگسار مى كنم ، و زنده زنده در زیر سنگریزه ها دفن مى سازم ، و دیگرى متعه حج .



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما