شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 3 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


دو گروه متخاصم در برابر هم



در آیات گذشته به گروه مؤمنان و طوائف مختلفى از كفار اشاره شده بود
 

در آیات گذشته به گروه مؤمنان و طوائف مختلفى از كفار اشاره شده بود ،

تفسیر نمونه ج : 14ص :55

و مخصوصا آنها را به صورت شش گروه بیان كرد ، در اینجا مى‏فرماید : این دو دسته - مؤمنان و غیر مؤمنان - در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند ( هذان خصمان اختصموا فى ربهم ) .

طوائف پنجگانه كفار از یكسو و مؤمنان راستین از سوى دیگر ، و اگر درست دقت كنیم مى‏بینیم كه اساس اختلافات همه ادیان به اختلاف در باره ذات و صفات خدا باز مى‏گردد و نتیجه آن به مساله نبوت و معاد كشیده مى‏شود ، بنابر این لزومى ندارد كه ما در اینجا كلمه دین را در تقدیر بگیریم و بگوئیم مخاصمه آنها در دین پروردگارشان است بلكه واقعا ریشه اختلافات به اختلاف در توحید باز مى‏گردد ، و اصولاتمام ادیان تحریف یافته و باطل به نوعى از شرك گرفتارند كه آثارش در همه عقائد آنها ظاهر مى‏شود.

سپس چهار نوع مجازات كافرانى را كه دانسته و آگاهانه حق را انكار كردند بیان مى‏كند : نخست از لباس آنها شروع كرده مى‏گوید : كسانى كه كافر شدند لباسهائى از آتش براى آنها بریده مى‏شود ( فالذین كفروا قطعت لهم ثیاب من نار).

این جمله ممكن است اشاره به آن باشد كه واقعا قطعاتى از آتش به صورت لباس براى آنها بریده و دوخته مى‏شود ! ، و یا كنایه از این باشد كه آتش دوزخ از هر سو آنها را مانند لباس احاطه مى‏كند.

دیگر اینكه مایع سوزان و جوشان حمیم دوزخ بر سر آنها ریخته مى‏شود ( یصب من فوق رؤسهم الحمیم ) .

تفسیر نمونه ج : 14ص :56

اما این آب سوزان و جوشان در بدن آنها آنچنان نفوذ مى‏كند كه هم درونشان را ذوب مى‏نماید و هم برونشان را ! ( یصهر به ما فى بطونهم و الجلود).

سوم اینكه تازیانه‏ها یا گرزهائى از آهن سوزان براى آنها آماده است ( و لهم مقامع من حدید).

و هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مى‏گردانند ، و به آنان گفته مى‏شود ، بچشید عذاب سوزان را ! ( كلما ارادوا ان یخرجوا منها من غم اعیدوا فیها و ذوقوا عذاب الحریق ) .

و این چهارمین مجازات آنها است.

در آیات بعد با استفاده از روش مقابله حال مؤمنان صالح را بیان مى‏كند تا از طریق مقایسه ، وضع هر دو گروه كاملا مشخص شود ، و در اینجا پنج نوع پاداش آنها را بازگو مى‏كند : نخست مى‏گوید : خداوند كسانى را كه ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهائى از بهشت وارد مى‏كند كه از زیر درختانش نهرها جارى است

تفسیر نمونه ج : 14ص :57

(ان الله یدخل الذین آمنوا و عملوا الصالحات جنات تجرى من تحتها الانهار).

گروه اول درشعله‏هاى آتش سوزان غوطه‏ورند و اینها در باغهاى بهشت در كنار نهرهاى جارى آرمیده‏اند.

سپس به زینت و لباس آنها پرداخته ، مى‏گوید : آنها با دستبندهائى از طلا و مروارید زینت مى‏یابند و لباسشان در آنجا از حریر است ( یحلون فیها من اساور من ذهب و لؤلؤا و لباسهم فیها حریر).

و این دو پاداش دیگر آنها است.

به این ترتیب در بهشت ، زیباترین لباسهائى را كه در دنیا از آن محروم بودند در تن مى‏كنند و دستبندهاى جواهر نشان در دست دارند ، اگر در این جهان از پوشیدن این گونه لباسها و زینتها ممنوع بودند به خاطر آن بود كهمایه غرور و غفلت مى‏شد و سبب محرومیت گروه دیگر مى‏گشت ، ولى در آنجا كه این مسائل مطرح نیست این ممنوعیتها برداشته مى‏شود و جبران مى‏گردد.

البته با توجه به اینكه الفباى زندگى در آن جهان با اینجا متفاوت است این الفاظ مفاهیمى برتر و بالاتر از آنچه ما در این جهان مى‏اندیشیم خواهد داشت ( دقت كنید).

و بالاخره چهارمین و پنجمین موهبتى كه خدا به آنها ارزانى مى‏دارد و صرفا جنبه روحانى دارد این است كه آنها به سخنان پاكیزه هدایت مى‏شوند ( و هدوا

تفسیر نمونه ج : 14ص :58

الى الطیب من القول).

سخنانى روحپرور ، و جمله‏ها و الفاظى نشاط آفرین و كلماتى پر از صفا و معنویت كه روح را در مدارج كمال سیر مى‏دهد و جان و دل انسان را مى‏نوازد و پرورش مى‏دهد .

و همچنین به سوى راه خداوند حمید و شایسته ستایش هدایت مى‏گردند ( و هدوا الى صراط الحمید).

راه شناسائى خدا و نزدیك شدن معنوى و روحانى به قرب جوار او ، راه عشق و عرفان.

آرى خداوند مؤمنان را با هدایت كردن به سوى این معانى به آخرین درجه لذات روحانى سوق مى‏دهد.

در حدیثى كه على بن ابراهیم مفسر معروف ، در تفسیر خود آورده است چنین مى‏خوانیم كه منظور از طیب من القول توحید و اخلاص است و منظور از صراط الحمید ولایت و قبول رهبرى رهبران الهى است ( البته این یكى از مصادیق روشن آیه است ) .

ضمنا از تعبیرات مختلفى كه در آیات فوق و همچنین در شان نزول آنها وارد شده چنین بر مى‏آید كه آن عذابهاى سخت و سنگین براى گروه خاصى از كافران

تفسیر نمونه ج : 14ص :59

است كه به مخاصمه در باره پروردگار برمى‏خیزند و براى گمراهى دیگران كوشش دارند ، آنها افرادى هستند از سردمداران كفر ، همچون كسانى كه در میدان جنگ بدر به مقاتله با على (علیه‏السلام‏) و حمزة بن عبد المطلب و عبیدة بن حارث برخاستند .

تفسیر نمونه ج : 14ص :60

إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا وَ یَصدُّونَ عَن سبِیلِ اللَّهِ وَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ الَّذِى جَعَلْنَهُ لِلنَّاسِ سوَاءً الْعَكِف فِیهِ وَ الْبَادِوَ مَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادِ بِظلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ‏(25)

ترجمه:

25 -كسانى كه كافر شدند و مؤمنان را از راه خدا و از مسجد الحرام ، كه آنرا براى همه مردم مساوى قرار دادیم اعم از كسانى كه در آنجا زندگى مى‏كنند و یا از نقاط دور وارد مى‏شوند ، باز مى‏دارند ( مستحق عذابى دردناكند ) و هر كس بخواهد در این سرزمین از طریق حق منحرف گردد و دست به ستم زند ما از عذاب دردناك به او مى‏چشانیم .



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما