نسخه چاپی


قویترین عامل تحول



در لحظات واپسین شب عاشورا دو نفر از یاران امام با هم شوخی می كردند
 

در لحظات واپسین شب عاشورا دو نفر از یاران امام با هم شوخی می كردند. بریر از زهاد و پارسایان و عارفان وارسته، در آن موقع حساس از شدت شادمانی در پوست خویش نمی گنجید و مدام لبخند بر لبهایش جاری بود و مزاح می كرد، به نحوی كه حالت سرور او اعتراض و انتقاد عده ای از اصحاب را برانگیخت و موجب تعجب آنان شد.
ه) در شب عاشورا، وقتی امام حسین - علیه السلام - فرمود هر كس از اصحاب و یاران بماند فردا شهید می شود، قاسم كه این سخنان را شنید، عرض كرد: آیا من هم از كشته شدگان خواهم بود؟ امام - علیه السلام - به او پاسخ مثبت داد، اما قبل از آنكه به پرسش قاسم پاسخ گوید از وی پرسید: «یا بنی كیف الموت عندك؛ فرزندم! مرگ نزد تو چگونه است؟» قاسم جواب داد: «یا عم احلی من العسل؛ [1] عموجان! از عسل شیرین تر است.»
و) عقبه بن سمعان كه از یاران و همراهان كاروان امام - علیه السلام - بود می گوید: در منزل قصر بنی مقاتل امام را خواب سبكی فرا گرفت در حالی كه سوار بر اسب بود. بزودی دیدگانش را باز فرمود و دو یا سه بار آیه استرجاع را بر زبان جاری كرد. حضرت علی اكبر - كه پشت سر پدرش در حال حركت بود - چون شنید كه بر زبان مبارك امام كلمه استرجاع جاری شده است، علتش را پرسید. حضرت فرمود: فرزند عزیزم، اندكی به خواب رفتم كه سواری عنان اسب مرا كشید و گفت: «القوم یسیرون و المنایا تسری الیهم؛ این جمعیت حركت می كنند و بلاها (و مرگ) به سوی آنان حركت می كند.» علی اكبر - علیه السلام - عرض كرد: «او لسنا علی الحق؛ آیا ما بر حق نیستیم؟» امام فرمود: «بلی والذی الیه مرجع العباد؛ سوگند به آنكه بازگشت بندگان به سوی اوست، اینچنین است.» علی اكبر - علیه السلام - عرض كرد: فاذا لانبالی، نموت محقین؛ [2] پس باكی نداریم، ما در حالی كه بر حق هستیم می میریم.»
قویترین عامل تحول
امام خمینی - رحمه الله - برای ایجاد تحول اساسی و بنیادی در امت اسلامی ایران به سراغ قویترین عامل تحول روحی امت اسلامی رفت و با درك صحیح و عمیق از مكتب امام حسین - علیه السلام - و توانایی ارائه برنامه ای رشد دهنده، سوژه كربلا را به كار گرفت؛ زیرا می دانست هیچ موضوعی مانند آن در اعماق جان شیعیان نفوذ نكرده است. آنان در هیچ واقعه ای به این میزان اشك نریخته و سوگواری نكرده و در هیچ مراسمی اینگونه به میدان نیامده اند. به علاوه این قیام آیینه تمام نمای ارزشهای انسانی و معنوی است و اوج ایثار، حماسه، عبادت و شوق ملكوتی را به نمایش می گذارد.
امام كه در مكتب تربیتی حضرت سیدالشهداء رشد كرده بود، با تعالیم عاشورایی خویش مردم را متحول نمود.
او می فرمود: «حضرت سیدالشهداء به همه آموخت كه در مقابل ظلم، در مقابل ستم و در مقابل حكومت جائر چه باید كرد.» [3]
«سیدالشهداء و اصحاب و اهل بیت او آموختند تكلیف را، فداكاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. آنها به ما فهمانیدند كه در مقابل حكومت جور نباید زنها بترسند. نباید مردها بترسند.» [4]
سرانجام امام در بسیج مردم علیه حكومت جور و محو اسباب ستم و تعدی، موفق به تحول روحی در مردم با استفاده از چشمه جوشان كربلا گردید. امام خود به این دگرگونی درونی مردم اشاره دارند و می فرمایند: «من خدا را شكر می كنم كه... یك تحول اساسی در ملت ما پیدا شد. تحولهای معنوی پیدا شد كه این تحولها را نمی توانیم اسمی رویش بگذاریم، الا این كه به دست خدا بود.» [5] حتی امام این تحول را از پیروزی بر رژیم استبدادی مهمتر می داند و می فرماید: «تحول در ایران پیدا شده، تحول روحی كه از غلبه ای كه بر طاغوت بود و او را عقب زد مهمتر و تمام دنیا متحیر شدند از تحول روحی كه در ملت پیدا شد.» [6]
امام از اینگونه تحول روحی و استقامت و مقاومت مردم در برابر ستم و تجاوز تقدیر می نماید و می فرماید: «اینجانب از فداكاری ملت ایران تشكر كرده و قدرت و عظمت او را در پناه قرآن و احكام اسلام از خداوند متعال با تضرع خواهانم.» [7]
4- امر به معروف و نهی از منكر
در قیام حضرت امام حسین - علیه السلام - سه موضوع نقش اساسی دارند:
1- بیعت: عوامل حكومت اموی اصرار داشتند كه از امام حسین - علیه السلام - بیعت بگیرند، اما آن حضرت با شدت در مقابل این تقاضا مقاومت نمود و به هیچ وجه حاضر به بیعت با یزید نگردید. همین امتناع از بیعت مشعل عاشورا را روشن كرد.
2- دعوت مردم كوفه: گرچه امام حسین - علیه السلام - بر حسب آگاهیهای مختص امامت و پیشگوئیهای جدش رسول اكرم - صلی الله علیه و آله - به فراخوانی مردم كوفه خوشبین نبود و به لحاظ مسائل اجتماعی - سیاسی این شهر را بخوبی می شناخت، با این وجود موضوع اتمام حجت مطرح می گردد و امام حسین - علیه السلام - دعوت كوفیان را می پذیرد.
3- سومین عامل كه نیروی محركه قیام عاشوراست، موضوع امر به معروف و نهی از منكر می باشد. [8] حضرت امام حسین - علیه السلام - در وصیت به برادرش محمد حنفیه پس از شهادت به یگانگی خداوند و رسالت حضرت محمد - صلی الله علیه و آله - و روز جزا، فرمودند: «و انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی؛ ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنكر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابی طالب؛ [9] من برای تفریح و تكبر و فساد و ستم قیام نكردم، بلكه خروج من برای اصلاح امت جدم می باشد. من می خواهم امر به معروف و نهی از منكر كنم و به سیره و سنت جد و پدرم علی بن ابی طالب علیهما السلام رفتار كنم.»
امام خمینی - رحمه الله - نیز می فرمود:
«ما كه تابع حضرت سیدالشهداء هستیم باید ببینیم ایشان چه وضعی در زندگی داشت. قیامش، انگیزه اش نهی از منكر بود كه هر منكری باید از بین برود من جمله قضیه حكومت جور، حكومت جور باید از بین برود.» [10]
همچنین رهبری انقلاب اسلامی در این خصوص به حماسه حسینی توجه كرده و به مبلغان و خطیبان اصرار می كند كه با استفاده از عاشورا ریشه ستم و خیانت را - كه منكرات بزرگی هستند - قطع كنند: «اكنون كه ماه محرم است، چون شمشیرهای الهی در دست سربازان اسلام و روحانیون معظم و خطبای محترم و شیعیان عالی مقام سیدالشهداست، باید حد اعلای استفاده از آن را بنمایند و با اتكا به قدرت الهی ریشه های باقی مانده این درخت ستمكاری را قطع نمایند.» [11]
امام خمینی - رحمه الله - در جای دیگر می گوید: «سیدالشهداء چه كرد و چه بساط ظلمی را بهم زد و ما هم چه كرده ایم... ما محمدرضا را از این مملكت بیرون كردیم... آن همه مفاسد و غیره وجود ندارد. این یك نعمت بزرگی است.» [12]
5- عزت آفرینی و شكست ناپذیری
در مكتب امام حسین - علیه السلام - كرامت و شرافت انسان ارزش دارند و سربلندی و عدم تسلیم در برابر دنیاطلبان و ستمگران اصل مهم و استواری می باشد. آن امام همام وقتی در محاصره كامل سپاه پلیدی قرار گرفت فرمود: «لا والله لا اعطیكم بیدی اعطاء الذلیل و لا افر فرار العبید؛ [13] نه به خدا سوگند، من دست ذلت به شما نخواهم داد و هرگز مانند بردگان فرار نمی كنم.»
روز عاشورا، امام حسین - علیه السلام - خطاب به اراذل و تبهكاران اموی فرمود: «الا و ان الدعی بن الدعی قد ركز بین اثنتین بین السله و الذله و هیهات منا الذله یابی الله ذلك لنا و رسوله والمؤمنون و حجور طابت و طهرت؛ [14] آگاه باشید كه زناكار پسر زناكار مرا میان مرگ و ذلت قرار داده است، ولی ذلت از ما دور است. خدا و رسولش و انسانهای با ایمان و دامنهای پاك و پاكیزه از قبول آن برای ما امتناع می كنند.»
امام خمینی - رحمه الله - كه از نسل آن اسوه حماسه آفرینان بود همچون اجداد طاهرینش هرگز زیر بار ذلت نرفت. او رنج تبعید و آوارگی را پذیرفت و برای خطرات جانی مهیا گشت ولی حسرت یك سازش جزئی را بر دل طاغوت و استكبار نهاد. او در مسیر مبارزه با ستم و تجاوز، و رهبری انقلاب اسلامی كرارا آموزه های عزت آفرین عاشورا را مورد تاكید و درس آموزی قرار می داد.
امام خمینی - رحمه الله - در یكی از بیانات خود خطاب به كارگزاران طاغوت فرمود:
«من اكنون قلب خود را برای سر نیزه های مامورین شما حاضر كرده ام ولی برای قبول زورگوئیها و خضوع در مقابل جباریهای شما حاضر نخواهم كرد.» [15]
آن روح قدسی در هیچ شرایطی از مواضع اصولی خود دست بر نداشت و در مقابل استكبار و اهل شرك و نفاق فریاد برآورد: «هیهات كه خمینی در برابر تجاوز دیو سیرتان و مشركان و كافران به حریم قرآن كریم و عترت رسول خدا و امت محمد و پیروان ابراهیم حنیف ساكت و آرام بماند و یا نظاره گر صحنه های ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضه دفاع از مسلمانان آماده نموده ام و در انتظار فوز عظیم شهادتم. قدرتها و ابرقدرتها و نوكران آنان مطمئن باشند كه اگر خمینی یكه و تنها بماند، به راه خود كه راه مبارزه با كفر و ظلم و شرك و بت پرستی است ادامه می دهم و به یاری خدا در كنار بسیجیان جهان اسلام خواب را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی كه به ستم و ظلم خویش اصرار می نمایند سلب خواهم كرد.» [16]
امام خمینی - رحمه الله - با تاثیرپذیری از حماسه عاشورا و خطبه های پرهیجان امام حسین - علیه السلام - به دنیای استكبار چنین هشدار می دهد: «من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می كنم كه اگر جهانیان بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل آنان خواهیم ایستاد و تا نابودی آنان از پای نخواهیم نشست؛ یا همه آزاد می شویم و یا به آزادی بزرگتری كه شهادت است می رسیم... و از مرگ شرافتمندانه استقبال می كنیم ولی در هر حال پیروزی و موفقیت با ماست.» [17]
[1] . مدینه المعاجز، ج‏4، ص‏214، حدیث 295؛ نفس المهموم، ص‏230 و موسوعه كلمات الامام الحسین علیه السلام، پژوهشكده باقر العلوم علیه السلام، ص‏402.
[2] . ابصار العین، ص 86؛ مثیر الاحزان، جواهری، ص‏33 و الفتوح، ابن اعثم، ص‏873 .
[3] . صحیفه نور، ج‏3، ص 225 .



برچسب هاتاریخ, تاریخ معاصر, انقلاب اسلامی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
خروج از سلطه و اراده بیگانه، خروج از سلطه و اراده بیگانه،
استقلال و آزادی از محوری ترین شعارها و خواسته های ملت مسلمان ایران
هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی
هویت اجتماعی در كلی ترین مفهوم آن به خودآگاهی یك شخص در رابطه با دیگری اشاره دارد
شعار نه شرقی و نه غربی شعار نه شرقی و نه غربی
القای این تفكر نقش بالایی در ایراد ضربه به خودباوری
سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار، سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار،
لكن شدت حب و بغضهای موافقان و مخالفان و غوغای طبیعی انقلاب و جنگ
مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی
سنجش نتایج و آثار انقلاب اسلامی با اهداف و امكانات به طور همزمان
مساجد و انقلاب اسلامی مساجد و انقلاب اسلامی
حكومت پهلوی با كنترل و مراقبت چند جانبه‌ی خود نتوانست مانع كارآیی مسجد گردد،
اعاده روح عزت مسلمین اعاده روح عزت مسلمین
دومین كار بزرگ امام، اعاده روح عزت به مسلمین بود
پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره
در عصر حاضر به روشنی مشاهده كردیم پیوند مقدس مردم با امام خمینی
انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی
انقلاب اسلامی یكی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم
انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان
زنان همانند روزهای انقلاب باز به فعالیت خود ادامه دادند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما