کد خبر : 13650 تاریخ انتشار : 1396/09/14 نسخه چاپی


حجت الاسلام رجالی تهرانی در گفتگوی اختصاصی با لبیک



قطعا یکی از شیوه های مدیریتی پیامبر اکرم (ص) ، مهربانی با مردم بود.
 
میلاد پیامبر اکرم وامام صادق - لبیک





حجت‌الاسلام علیرضا رجالی تهرانی: یکی از سیره های حکومتی پیامبر ایجاد وفاق اجتماعی در جامعه بود و حضرت محمّد صلی الله علیه و آله در آغاز حکومت در مدینه النبی، مسجد تأسیس می کند که مرکز حکومت می شود و مردم از نقاط دور و نزدیک برای دیدار پیامبر به مسجد می آیند و یک نوع وفاق اجتماعی بر پایه عدالت اجتماعی و برابری انسان ها شکل می گیرد.

حجت الاسلام رجالی تهرانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی لبیک با اشاره به ابعاد شخصیت رسول اکرم گفت : اخلاق نیک پیامبر و خلق عظیمی که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده یکی از برجسته ترین شاخصه های سیره اخلاقی و رفتاری پیامبر است.
وی افزود : اخلاق نیکوی پیامبر اکرم تا آن حدی بود که صاحبنظران مکتب اسلام اخلاق خوش ایشان را عامل پیشرفت اسلام می دانند و با توجه به آیات قرآن کریم مشاهده می کنیم که خداوند به حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله) می فرماید: ای رسول ما، به خاطر لطف و رحتمی که از جانب خداوند به تو شده است با مردم مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند.
رجالی تهرانی کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد : این آیه نشان دهنده این است که یکی از عوامل پیشرفت اسلام خلق نیکوی پیغمبر اکرم بوده است.
وی ادامه داد : حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) از نهایت خوش خلقی برخودار بود به گونه ای که در قرآن به عنوان رحمت للعالمین  معرفی شده اند  و مردم سراسر دنیا و مسلمانان ایشان را به عنوان پیامبر رحمت می شناسند.
حجت الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه از رفتارهای شاخص پیامبر اعظم  مهر، عطوفت و مهربانی با مردم بود متذکر شد : حضرت رسول اکرم وقتی کسی بیمار می شد حتماً به دیدارش می رفت و یا وقتی سه روز کسی را خصوصاً از اصحابش اگر نمی دید احوالش را جویا می شد.
وی ادامه داد : در وجود پیامبر آلایش و خود بزرگ بینی وجود نداشت و معروف است که آنقدر پیامبر ساده و بی تکلف بود که اگر فرد غریبی وارد می شد تشخیص نمی داد که ایشان پیامبر است.
رجالی تهرانی استاد دانشگاه در بیان دیگر خصوصیات اخلاقی پیامبر تصریح کرد: پیامبر بسیار عفو و گذشت داشت و با غنی و فقیر یکسان برخورد می کرد و برای انسان ها حرمت بی اندازه ای قائل بود و این رفتارها همه نشانه خلق عظیم ایشان است پیامبر در مقابل اهانت و بی احترامی افراد نسبت به شخص خود بدون استثناء گذشت می کرد و در مسائل اجتماعی هم تا آنجا که به اسلام ضربه نخورد گذشت می کرد تا بدین وسیله افراد جذب اسلام شوند.
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه محمد رسول الله اشداء علی الکفار و رحماء بیهنم تاکید کرد:  این آیه از سوره فتح می گوید «پیغمبر نسبت به کفار شدید و مستحکم و نسبت به مؤمنان رحیم ومهربان بود» و کسانی  هم که پیرو ایشانند باید از سیره ایشان پیروی کنند و با کسانی که دشمن اسلام و مسلمانانند قوی و مستحکم مقابله کنند و از طرف دیگر مؤمنین با هم مهربان باشند و مرزهای جغرافیایی، اسم ها، عناوین، احزاب باعث جدایی آن ها نشود و امت های اسلامی حول محوراسلام با هم همدل و همراه باشند.
علیرضا رجالی تهرانی معتقد است : اشداء علی الکفار رحماء بیهنم درسی برای اعتدال است، اعتدالی مبنی بر شدت نسبت به کفار و مهر و مودت با مؤمنان و معنی اعتدال این نیست که نسبت به ظالم و ستمگر نرم و مهربان باشیم بلکه باید آگاهانه نسبت به کسانی که عالمانه دشمنی وعناد می ورزند سخت بگیریم اما نسبت به مؤمنین با انواع سلایق مختلف به رحمت و مهربانی رفتار کنیم.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم بارها پیامبر به صبر و استقامت توصیه می شود خاطرنشان کرد : در آیه 118سوره هود، خداوند به پیامبراسلام امر می کند  «فاستقم کما امرت و من تاب معک» نسبت به آن چیزی که به تو امر کرده و رسالت دادم باید استوار و پایدار باشی و البته کسانی هم که پیروان تو هستند باید همینگونه باشند لذا در روایات است که پیامبر فرمود  «سوره هود مرا پیر کرد» و این نشان می دهد که بار رسالت پیامبر بسیار سنگین بوده است و همچنین استقامت مسلمانان می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت اسلام داشته باشد و چه بسا به موقع عمل نکردن، بی خبری و بعضی رفتارهای پیروان اسلام می تواند چقدر باعث ناراحتی پیامبر شود و این برای ما یک درس است که مراقبت کنیم رفتارهای ما باعث آزار رسول الله  نشود.
حجت‌الاسلام رجالی تهرانی با اشاره به سیره حکومتی حضرت محمد  صلی الله علیه و آله تصریح کرد: در هر جامعه ای وجود قانون ضروری است و مسلمانان نیز برای عمل طبق اراده و مشیت الهی نیاز به قانون دارند که توسط خداوند مشخص شده و پیامبر این قانون را برای مردم تبیین و درچارچوب حکومت اجرا می کند، مدیریت این حکومت اسلامی در ابتدا برعهده پیامبر اکرم بود و بعد ائمه علیهم السلام و در عصر غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف برعهده ولی فقیه جامع الشرایط است.
وی با اشاره به روش پیامبر در اداره حکومت مهمترین سیره حکومتی ایشان را مدارا با مخالفان ذکر کرد و گفت: در عصر پیغمبر اکرم که نظام اسلامی تدوین شد خیلی ها نمی توانستند سازگاری ایجاد کنند و از روی جهل و نادانی و یا تحریک دیگران، مخالفت هایی با پیغمبر می کردند که رسول خدا با آنها مدارا می کرد تا آگاه شوند و این برخورد پیامبر باعث شد تا افراد زیادی به دین اسلام گرایش پیدا کنند، البته پیامبر نسبت به کسانی که دشمنی می کردند و در این دشمنی آگاهانه پافشاری می کردند  با اقتدار و شدت برخورد کرده و از مرز اسلام دفاع می کرد.
حجت‌الاسلام رجالی تهرانی با اشاره به مهرورزی پیامبر نسبت به مردم گفت : قطعاً یکی از شیوه های کارآمد مدیریت اسلامی مهربانی با مردم است و پیامبر اکرم  برای هدایت مردم حریص بود و مهرورزی یکی از پایه های موفقیت حکومت رسول خدا بود.
وی با بیان اینکه در سیره حکومتی پیامبر احترام به نظر دیگران و مشورت با یاران از موارد مهم رفتار ایشان بود یادآور شد : بارها خدواند در قرآن به پیامبر امر به مشورت کرده است و پیامبر برای اداره جامعه مشاوران زیادی داشتند که نظراتشان را جویا می شدند و در نهایت براساس آن تصمیم نهایی را می گرفتند.
رجالی تهرانی خدمت رسانی به مردم را یکی از توجهات پیامبر اکرم ذکر کرد و گفت : پیامبر نیازهای جامعه را می دید و توجه ویژه ای به رفع حوائج مردم داشت که ماجراهای زیادی در این زمینه نقل شده است.
وی با اشاره به شایسته سالاری در حکومت اسلامی پیامبر گفت : پیامبر خدا توجه ویژه ای به شایسته سالاری داشت و در انتخاب مدیران و مسئولان، برخورداری از تقوا و پایبندی به ارزش های دینی و سایر ملاک های شایسته را در نظر می گرفت و یاران پیامبر مثل سلمان فارسی ، بلال حبشی، ابوذر غفاری، عمار یاسر و ... از نژادهای مختلف بودند که با توجه به شایستگی هایشان به عنوان کارگزاران حکومت اسلامی بودند و این از نکات برجسته حکومت داری پیامبر اکرم بود.

حجت‌الاسلام رجالی تهرانی با بیان اینکه یکی دیگر از سیره های حکومتی پیامبر ایجاد وفاق اجتماعی در جامعه بود یادآور شد: حضرت محمّد صلی الله علیه و آله در آغاز حکومت در مدینه النبی مسجد تأسیس می کند که مرکز حکومت می شود و مردم از نقاط دور و نزدیک برای دیدار پیامبر به مسجد می آیند و یک نوع وفاق اجتماعی بر پایه عدالت اجتماعی و برابری انسان ها شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه عدالت خواهی جزء مهمترین برنامه های پیامبر اسلام بوده خاطرنشان کرد: از جمله شعارهای حضرت ولی عصر در هنگام ظهور نیز عدالت خواهی است و هر حکومتی اگر بخواهد استوار بماند باید تفکر عدالت خواهی داشته باشد و هر چه عدالت گستری بیشتر باشد جامعه موفقتری خواهد داشت.
این کارشناس مذهبی با اشاره به هفته وحدت تصریح کرد: در حال حاضر مسلمانان یک دشمن مشترک دارند که تمام تلاشش این است که بین مسلمین تفرقه ایجاد کند و با ایجاد گروهک های ساختگی و دروغین و نامشروع درصدد ایجاد شکاف و اختلاف بین مسلمانان است، بنابراین ما مسلمانان باید هوشیار باشیم و همه حول محور اسلام جمع شویم و ان شاءالله در زمینه اختلاف مذاهب با گفتگو به یک وفاق جمعی برسیم.



نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما