کد خبر : 13488 تاریخ انتشار : 1396/06/02 نسخه چاپی


فضای سایبر و تلفن های هوشمند در خدمت حجاج



زایرانی كه سالها قبل برای انجام مناسك حج ابراهیمی و یا عمره مفرده به سرزمین وحی مشرف شده اند ؛ به خوبی به یاد دارند كه اموری نظیر فیلمبرداری ؛ عكاسی ؛ ارتباط تصویری و صوتی با ایران ؛ قرائت دعاهای مختلف مفاتیح الجنان ؛ یافتن آدرس یك مكان در مكه و مدینه و بسیاری دیگر از این امور برای زایران بسیار مشكل و یا غیرممكن و گاها پرهزینه بود.

امروزه به مدد فناورهای مختلف ارتباطی و گسترش تلفن های هوشمند ؛ زایران با هزینه های بسیار اندك و حتی رایگان ؛ با نصب چند نرم افزار ساده و پیام رسان موبایلی روی گوشی های هوشمند ؛‌ بسیاری از كارهای خود را انجام و علاوه بر مدیریت هزینه در بهره گیری بیشتر از وقت و زمان خود نیز موفق تر عمل می كنند.

در حوزه ارتباطات ؛ نرم افزارهای پیام رسان ایرانی از قبیل " بیسفون " و " سروش "‌ و یا سایر نرم افزارهای خارجی از جمله "‌تلگرام "‌ ؛ "‌واتساپ "‌و .... به زایران كمك می كند تا لحظه لحظه با خانواده خود در ارتباط باشند و آخرین اطلاع از وضعیت خود را به بستگان و عزیزان خود در كشور منتقل كنند.

از سوی دیگر استفاده از این پیام رسان های موبایلی ؛ همچنین موجب كاهش نگرانی های بستگان حجاج شده است به گونه ای كه تقریبا اكثریت زایران روزانه دست كم یكی دو بار پیام های صوتی و تصویری و یا مكتوب با عزیزان خود در كشور رد و بدل می كنند.

بسیاری از كاروان های زایران ایرانی نیز اقدام به تشكیل كانال های ارتباطی در فضای مجازی كرده اند و از لحظه لحظه برنامه كاروان و عزیمت زایران به امكان مقدسه ؛ عكس و فیلم بارگذاری می كنند كه به گفته برخی زایران ؛ آنها بستگان خویش را در یك زیارت مجازی نیز سهیم كرده اند.

برخی از زایران نیز با استفاده از خدمات مسیر یاب برای رسیدن به مكانی در مكه و مدینه ؛ قبل از حركت از مبدا ؛ زمان تقریبی رسیدن به مقصد را محاسبه و زمان خود را بهتر مدیریت می كنند.

امسال مچ بندهای هوشمند نیز در خدمت حجاج قرار گرفته است و انبوهی از اطلاعات هویتی و پزشكی ؛ كاروان و مكان های استقرار و ... را در آن ذخیره و با یك نرم افزار كوچك كه روی گوشی های هوشمند قابل نصب است ؛ می تواند در مواقع مورد نیاز و ضروری به فرد زایر خدمات بهتری ارایه شود.

یكی دیگر از مواردی كه همواره در سال های قبل به عنوان یك نگرانی برای زایران بود همراه داشتن یك كتاب دعای كامل بود . هرچند حساسیت های جدی چندانی امسال در این خصوص مشاهده و گزارش نشده است اما امروزه یكی از اطلاعات ارزشمندی كه در گوشی های تلفن هوشمند ذخیره شده است نرم افزارهای قران كریم ؛ ادعیه و زیارات معصومین است .

بسیاری از زایران از همین نرم افزارها و برنامه های موبایلی استفاده كرده و به هر آنچه از كتب و ادعیه كه نیاز داشته باشند ؛ به آسانی دسترسی دارند.

ثبت خاطرات سفر نیز در گذشته به دلیل ممانعت هایی كه از عكاسی و فیلم برداری با دوربین های بزرگ وجود داشت ؛ با مشكل انجام می شد اما امروزه بسیاری از زایران لحظه لحظه این سفر را در قالب عكس و فیلم در گوشی های خود ذخیره كرده اند.

آنچه ذكر شد تنها بخشی از مواردی است كه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای كمك به حجاج ارایه می كند و امروزه بسیاری از دست اندركاران حوزه حج و زیارت نیز با استفاده از همین پیام رسان ها ؛ هماهنگی های لازم را برای ارایه خدمات بهتر به حجاج انجام می دهند.

هرچند با پیشرفت تكنولوژی های ارتباطی معلوم نیست درچند سال آینده چه تاثیرات شگرف دیگری در فضای مجازی در بهبود و تسریع در دسترسی های ارتباطی ایجاد شود ؛ اما آنچه مسلم است توسعه و پیشرفت تكنولوژی های ارتباطی ؛ افق بسیار روشنی را برای اینده ترسیم می كند.