کد خبر : 13637 تاریخ انتشار : 1396/09/05 نسخه چاپی


اكسیر انتظار در جوهره اعتقادى اهل ایمان



دکترحشمت الله قنبری در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی لبیک :
 
لبیک- حشمت الله قنبری
دکترحشمت الله قنبری در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی لبیک :

نقش امام در قاموس هستى همانند خورشید است، در پشت و پیش ابر او محور سعادت و هدایت و علت نزول رحمت و بركات است، نظم ظاهرى و باطنى و این آفرینش بى انتها به بركت وجود و افاضه بى منت امام عصر(عج) است به بقایش دنیا باقیست، و از بركتش بندگان روزى یافته اند و به وجودش زمین و آسمان استوار گشته است و خدا به وسیله او زمین را از عدل و داد پر می كند، پس از آنكه از ستم و بیداد پر شده باشد
دکتر قنبری با بیان اینکه بازخوانى دقیق رخدادهاى دوران اهل بیت عصمت یكى از اصلى ترین نیازهاى جهان اسلام امروز است گفت: آنچه از اخبار و گزارشات عصر رسالت و دویست و پنجاه سال آغازین اسلام در اختیار ماست به علتهاى مختلف احتیاج به واكاوى دقیق و منطبق با نیازهاى امروز جوامع اسلامى دارد.
وی افزود: بدون اینكه پیش داورى داشته باشیم و اگر بنا را بر اعتماد به اخلاص و حسن نیت واقعه نگاران و طبقات نویسان و مورخان اسلامى بگذاریم ، به راحتى مى توان فهمید تقریبا قاطبه آنان یافته هاى تاریخى خود را در سایه حكومتهاى انشعابى بنى امیه و بنى عباس به رشته تحریر درآوردهو اگر افراد معدودى نیز به رسم ارادت و از سر وظیفه سیر مطالعاتى و پژوهشى خود را درجهت انتشار معارف پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت قرار داده اند، نوعاً اهداف آنان از مطالعات تاریخى بر پایه ادراكات علمى و اعتقادى و عبادى و فقهى و بیان فضایل آل الله بوده است و تقریباً هیچگاه به دنبال فلسفه اخلاق و رفتار ذوات مقدسه معصومین در جایگاه معلمان سیاست و حكومت نبوده اند ، به همین علت تاریخ اموى و عباسیان به عنوان تمدن اسلامى پیش روى جهانیان گسترانیده شده است و دوران حكومت درخشان نبوى همانند یك دوره اسطوره اى غیر قابل تكرار به تصویر كشیده شده است.
ایشان با اشاره به سالروز شهادت امام حسن عسگری علیه السلام متذکر شد: امام ابو محمد حسن بن على عسكرى در سال 232هجرى در شهر پیامبر از مادرى والاگهر و با كرامت به دنیا آمد29سال در این عالم زیست سیزده سال در مدینه  و شانزده سال در سامرا و بعد از شهادت حضرت امام هادى(ع)، نزدیك به شش سال خلیفه الله و وصى پدر خویش بودند و سه سال از این شش سال را محبوس بودندشهادت آن حضرت روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 260هجرى اتفاق افتاد و آن حضرت بعد از مسمومیت در حلقه محاصره جاسوسان و طبیبان مسیحى و یهودى قرار داشت.
وی با بیان اینکه بی تردیدیکی از عواملکنار گذاشته شدن نسبی امام هادیو امام عسکری علیهماالسلام، بی لیاقتی مردم و بی توجهی آنان به ساحت مقدس امامان معصوم علیهم السلام بود خاطرنشان کرد: دو عامل دیگر در این میاننیز دارای تأثیری غیرقابل انکار بودند، یکی ترس خلفای جور و درباریان آنان از قیام مردم به رهبری امام علیه السلام که سختگیریهای فراوان را بر ایشان تحمیل می کردو دیگری اراده حتمی خداوند بر نهان زیستی و غیبت طولانی دوازدهمین امام شیعیان، حضرت مهدی علیه السلام که اقتضا می کرد نوعی مقدمه چینی و آماده سازی مردمی برای آن پیشاپیش صورت گیرد به نحوی که دوران زندگی و امامت دهمین و یازدهمین امام علیهماالسلام به عنوان حلقه وصلی بین دودوران ظهور و غیبت، در هاله ای از پوشیدگی فرو رفته است. 
دکتر قنبری با بیان اینکه در زمان امام یازدهم بسیاری از ارتباطات بین امام و شیعیان، به وسیله نامه نگاری های متقابل برقرار می شده یادآور شد:دیدارهای زیادی در گذرگاه ها و در حین عبور امام حسن عسکری(ع) صورت می گرفته، پیامها و رهنمودهای حضرت بیشتر توسط وکیلان مخصوص و نائبان معین، به مردم انتقال می یافته و در برخی مراجعات مردم، بنا به مصالحی خواسته آنان به امر حضرت، به دست یکی از خادمان یا ملازمان آن بزرگوار به انجام می رسیده است.
وی معتقد است: این جلوه ها، کیفیت برخورد با غیبت حضرت مهدی علیه السلام را روشن ساخته، قضاوت درباره چگونگی بهره بردن از امام غائب علیه السلام را آسان کرد، امام عسکری علیه السلام می کوشید مردم را قانع سازد که زمان غیبت فرا رسیده و تنفیذ آن در شخص فرزندش امام مهدی علیه السلام صورت گرفته است. 
ایشان با بیان اینکه این امر درباره افکار افراد عادی دشوار می نمود تصریح کرد:امام حسن عسکری (ع) به هر ترتیب، فکر غیبت را در اذهان و افکار رسوخ می داد و به مردم می فهماند که این حقیقت را باید بپذیرند و دیگران را به این اندیشه آگاه سازند. به طوریکه امام حسن عسکری علیه السلام در نامه ای که به علی بن حسین بن بابویه قمی نگاشته است می فرماید: «بر تو باد که شکیبا باشی و چشم انتظار فرج بمانی، که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: "برترین اعمال امت من انتظار فرج است". شیعیان ما همواره در اندوه بسر می برند تا زمانی که فرزندم ظهور نماید؛چنانکه پیامبر صلی الله علیه و آله بشارت داد که: "زمین را از عدل و داد پر کند همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.پس ای شیخ، ای ابوالحسن علی بن حسین! تمام شیعیان مرا به صبر فرمان ده که همانا خداوند زمین را به هر کس از بندگانش که بخواهد به ارث می رساند و سرانجام از آنِ تقواپیشگان است، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو و بر همه شیعیان ما باد.»(مناقب آل ابی طالب ج4 ص426)
وی خاطر نشان کرد: احمد بن اسحاق روایت كرده است «من به محضر امام حسن عسکری (ع) شرفیاب شدم و از آن حضرت خواستم تا وجه مشترك امام عصر و خضر و ذوالقرنین را براى من بیان فرمایدامام فرمود : غیبت طولانی،من پرسیدم : غیبت او تا چه زمانى به درازا خواهد انجامید ؟!امام فرمود: قسم به پروردگارم، به قدری طول می‏کشد که بیشتر معتقدان به آن، از اعتقاد خود برمی‏گردندو بر اعتقاد خود استوار نمی‏ماند به جز کسی که خداوند تبارک و تعالی از او برای ولایت ما پیمان گرفته، در دلش ایمان را نوشته، و او را با روحی از خود تأیید کرده باشدای احمد بن اسحاق! این امری از امرهای خدا، و سری از اسرار خدا، و رازی از رازهای خداست آنچه به تو گفتم گوش فرا دار و آن را مکتوم نگهدار و از سپاسگزاران باش، تا فردای قیامت در درجات عالی بهشت با ما باشی.»(بحارالانوار جلد 53ص7)
وی نقش امام در قاموس هستى همانند خورشید است، در پشت و پیش ابر او محور سعادت و هدایت و علت نزول رحمت و بركات است،نظم ظاهرى و باطنى و این آفرینش بى انتها به بركت وجود و افاضه بى منت امام عصر(عج) استبه بقایش دنیا باقیست، و از بركتش بندگان روزى یافته اند و به وجودش زمین و آسمان استوار گشته است و خدا به وسیله او زمین را از عدل و داد پر می كند، پس از آنكه از ستم و بیداد پر شده باشد
قنبری  با بیان اینکه در منطق دین و خردمندى،انتظار از دو ویژگى امید و صبر، پایدارى و ایجاد ظرفیت براى برخوردار شدن از فیوضات منتظَر برخوردار است خاطرنشان کرد:اگر اكسیر انتظار در جوهره اعتقادى اهل ایمان نبود قدرت مقاومت و عبور از طغیانگران بنى امیه و بى عباس به وجود نمى آمد.
ایشان در پایان یادآور شد: قرآن بشارت داده است «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ، لقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ وَعَدَاللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فیالاَرْضِ كَما اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الِّذیارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْناً یَعْبُدُونَنی لایُشْرِكُونَ بی شَیْئاً» و از زمان درگذشت رسول خدا تا به امروز، این فلسفه انتظار و عقیده به ادامه مبارزه حق و باطل است که دین اسلام را حفظ كرده است.



نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:




• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما