شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 3 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


اهداف انقلاب اسلامی



باید انتقاد از خود كنیم و ببینیم آیا راه را درست پیموده‎ایم یا نه،
 

 


یك نهضت و حركت اجتماعی برای آنكه بهتر و سریعتر به اهداف خود نایل شود باید هر چند وقت یك بار خود را ارزیابی كند و نقاط مثبت و منفی خویش را برشمرد و راه آینده را با چشم باز و در پرتو رفع نقایص بپیماید.

انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. باید انتقاد از خود كنیم و ببینیم آیا راه را درست پیموده‎ایم یا نه، اگر درست پیموده‎ایم در كجای راه قرار داریم و تا مقصد چقدر فاصله داریم، و اگر درست نپیموده‎ایم چگونه باید به راه اصلی بازگردیم. این ارزیابی و قضاوت، دو شرط اساسی دارد، یكی رعایت انصاف و خالی بودن از حب و بغض‎ها و برخورداری از تقوای الهی كه به فرموده قرآن كریم موجب روشن‎بینی است، و دیگر بهره‎مندی از اطلاعات كافی در زمینه‎های مختلف به طوری كه ارزیابی تفصیلی انقلاب اسلامی از عهده یك شخص بیرون است و یك كار گروهی می‎باشد. لذا این بنده با اذعان به فاقد بودن هر دو شرط به طور كامل، مدعی چنین ارزیابی نیست و این مقاله صرفاً یك ارزیابی اجمالی و كلی و نه تفصیلی و جزئی از انقلاب اسلامی در 23 سال گذشته است، بدان امید كه مقدمه و زمینه‎ای باشد برای آن كار بزرگ.

برای آنكه این ارزیابی صورت بگیرد ابتدا باید اهداف انقلاب اسلامی را بشناسم، بدون تردید انقلاب ما ماهیت اسلامی دارد. نگاهی به ریشه‎ها، شعارها و رهبری این انقلاب، هرگونه شكی در این زمینه را زایل می‎كند. بنابراین اهداف این انقلاب همان اهداف كلی اسلام و همان اهداف انقلاب صدر اسلام به رهبری پیغمبر اكرم است. از این رو این انقلاب با هیچ انقلابی از انقلاب‎های قرون اخیر مانند انقلاب كبیر فرانسه، انقلاب اكتبر روسیه و انقلاب فرهنگی چین قابل قیاس نیست و تنها با انقلاب صدر اسلام قابل مقایسه است.

اگر اهداف آن انقلاب‎ها را نیز دارد،‌در قالب و شكل اسلامی دارد. مثلاً آزادی، دموكراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی از اهداف انقلاب ماست اما در شكل و قالب اسلامی. پس اهداف این انقلاب به طور كلی در حاكمیت انقلاب و اجرای احكام این آخرین پیام الهی و تحقیق جامعه‌الگوی اسلامی در ایران و سپس سراسر جهان خلاصه می‎شود و به طور جزئی شامل چندین هدف می‎شود كه اهم آنها عبارت است از: استقلال سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی، عدالت اجتماعی، حاكمیت مردم، آزادی،‌حقوق زن،‌ اخلاق و معنویت، پیشرفت علمی و صنعتی.

هر یك از این اهداف را می‎توان در سه دوره مورد ارزیابی قرار داد، دوره پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان جنگ، دوره سازندگی و دوره بعد از دوم خرداد 76 كه به ترتیب،‌آنها را دوره اول، دوم و سوم نامگذاری می‎كنیم.

1. استقلال سیاسی
از استقلال سیاسی آغاز می‎كنیم. بدون تردید ایران، مستقل‎ترین كشور جهان از نظر سیاسی است. حتی آمریكا به این حد از استقلال سیاسی نمی‎رسد زیرا مقدرات آن را صهیونیسم جهانی و كشور نامشروع اسرائیل معین می‎كند. ایران بعد از انقلاب، خود برای خود تصمیم می‎گیرد و از قدرت‎های بزرگ جهان و سفارتخانه‎های آنها در تهران متأثر نیست. این امر در هر سه دوره‌انقلاب برقرار بوده است. تنها در سال‎های اخیر كه غربگرایان و مرعوبان غرب در نظام اسلامی راه پیدا كرده‎اند نشانه‎هایی از این گرایش و مرعوبیت دیده شده است گاهی دم از پیوستن به روند صلح خاورمیانه زده‎اند و گاهی از لزوم برقراری رابطه با آمریكا سخن رانده‎اند كه به فضل خدا با درایت و آگاهی مردم چاره خواهد شد.
2. استقلال اقتصادی
در این زمینه انقلاب ما كارنامه خوبی ندارد. كافی است بدانیم كه سال گذشته ایران بزرگترین وارد كننده گندم در جهان بوده است و بخشی از آن را گندم آمریكا تشكیل می‎دهد. در مجموع، نظارت دقیق بر واردات و صادرات محصولات كشاورزی وجود نداشته و حمایت لازم از كشاورز ایرانی به عمل نیامده است. نمونه آن واردات چای خارجی است. در صنعت خودروسازی پیشرفت چندانی رخ نداده و كماكان سیاست مونتاژ دنبال شده است و به استقلال نسبی در این زمینه دست نیافته‎ایم و گاهی ناجی كمپانی‎های خارجی بوده‎ایم.
در زمینه صادرات غیر نفتی آن‎چنان كه شایسته انقلاب اسلامی است پیشرفتی نداشته‎ایم و در باب استخراج میدان‎های نفتی گاه قراردادهایی مخالف عزت و استقلال و منافع ملت ایران منعقد شده است. (قراردادهای بیع متقابل).
دوره اول انقلاب، صرف دفاع از انقلاب شد و بدیهی است كه نمی‎توان از آن انتظار زیادی از نظر پیشرفت و استقلال اقتصادی داشت. همین مقدار كه انقلاب توانست در مقابل نقشه‎های شوم دشمنان خود كه مهم‎ترین آنها جنگ تحمیلی بود مقاومت كند و كشور را اداره نماید كار بزرگی بود و این نبود مگر به همت مردمی كه انقلاب و نظام را از خود می‎دانستند. در این دوره جهاد سازندگی فعالیت‎های بسیار مفیدی در عمران و آبادانی روستاها از خود نشان داد.
در دوره سازندگی، كارهای اساسی و زیربنایی خوبی در صنایع برق،‌راه، سدسازی و آبخیزداری،‌فولاد و آلومینیم و پتروشیمی انجام شد و چرخ تولید به حركت درآمد گرچه به دلیل شتاب در افتتاح برخی طرح‎ها ضرباتی نیز به اقتصاد كشور وارد شد.
دوره سوم انقلاب یعنی دوره‌بعد از خرداد 76 را باید دوره‌ركود اقتصادی و كندی عمران و آبادانی نامید. در این دوره، به بهانه توسعه سیاسی بهای لازم به اقتصاد كشور داده نشد و فرصت طلایی بعد از دوم خرداد از نظر حمایت‎های مردمی، از دست رفت و به دلیل شدت یافتن گروه گرایی در نهادهای سیاسی كشور، وقت دولت و ملت صرف اختلافات بیهوده گروه‎های سیاسی گردید.
3. استقلال فرهنگی
استقلال فرهنگی از استقلال سیاسی و استقلال اقتصادی مهمتر است،‌بلكه پایه و اساس آنهاست. این جمله از استاد شهید مطهری مشهور است كه «استعمار سیاسی و اقتصادی آنگاه توفیق حاصل می‎كند كه در استعمار فرهنگی توفیق به دست آورده باشد.» اگر ملتی به فرهنگ و مكتب خود بدبین شد و در مقابل، فرهنگ و مكتب بیگانه در نظر او زیبا جلوه كرد، در واقع طوق بندگی آن بیگانه را به گردن خود آویخته است و از نظر سیاسی و اقتصادی نیز تحت سیطره او خواهد بود. از این رو برای استثمار یك ملت ابتدا اعتماد او را به داشته‎های معنوی خود سلب می‎كنند، آنگاه به راحتی وی را به دنبال خود می‎كشانند. متأسفانه ظاهر دلفریب تمدن غربی و پیشرفت صنعت و تكنیك در آن سامان، باعث شده است كه نزد عده‎ای نقاط ضعف فرهنگ غربی پوشیده بماند و ناخودآگاه این گونه استدلال كنند كه اگر فرهنگشان غلط بود به این پیشرفتهای علمی و فنی نائل نمی‎شدند. بعضی خیال می‎كنند كه چون تكنیك غرب برتر است پس نظام خانوادگی یا اقتصادی یا حكومتی آن نیز برتر است، در حالی كه دهها نقص در این نظامها وجود دارد كه فریاد فرزانگان آنها را بلند كرده است و اگر این نقایص وجود نمی‎داشت پیشرفت علمی و صنعتی آنها نیز چند برابر بود.
البته پیدایش اومانیسم و انسان‎گرایی در غرب كه انسان را محور جهان هستی می‎داند و ظهور این اندیشه كه بهشت موعود را باید در همین جهان ایجاد كرد نه اینكه در انتظار آن بود، و خوی برتری طلبی غربی، از عوامل پدید آمدن این پیشرفت فنی بوده است و به همین جهت این پیشرفت كه پشتوانه معنوی و الهی ندارد بلای جان بشر شده و تیغی است در كف زنگی مست و در راه ظلم و استثمار ملتهای ضعیف به كار می‎رود. در مقابل، انسان شرقی بیشتر به دنبال تكالیف خود بوده است تا حقوق خویش، و هیچ گاه خود را محور جهان ندانسته و به فكر سیطره بر عالم نبوده است، لذا دنبال ابزار آن نیز نرفته و طبعاً از نظر علم تجربی و صنعت آنچنان پیش نرفته است گرچه در علوم الهی و فلسفی و انسان شناسی و اخلاق و معنویت و روش زندگی انسانی به مراتبی رسیده است كه برای انسان غربی بسیار دور دست است.
نباید از این نكته غفلت كرد كه برخی جریانهای فكری در دنیای اسلام مانند تصوف و زهد به معنی دنیاگریزی و بی توجهی به عمران و آبادانی دنیا و برداشت غلط از رابطه میان دنیا و آخرت، از عوامل عقب ماندگی مسلمین در علوم تجربی بوده است.
به هر حال، انقلاب ما بیش از هر چیز یك انقلاب فرهنگی است و با فطرت خداجویی و خدا آگاهی انسانها سروكار دارد. به همین جهت بود كه قلبهای بسیاری از كارگزاران رژیم شاه را تسخیر كرد و این رژیم را از درون تهی شد و چاره‎ای جز تسلیم نداشت. مردم ندای امام خمینی را ندایی آشنا و ندای پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین و امام حسین تلقی كردند و به عنوان وظیفه شرعی وارد میدان شدند. انقلاب اسلامی تحولات فرهنگی جامعه ایران را به سرعت نشان داد. ارزشها دگرگون و بالا و پایین شد، آن دسته از ارزشها كه در بالا قرار داشتند پایین آمدند و آن دسته كه پایین بودند بالا رفتند. مال و ثروت و پست و مقام و تجددگرایی غربی از ارزش بودن افتاد و جای آن را ایمان و تقوا و علم و فداكاری و ایثار و جهاد و شهادت و عفت و پاكدامنی گرفت،‌درست همان تحولی كه در صدر اسلام پدید آمد.
این وضعیت تا پایان جنگ به دلیل معنویت حاصل از شهادتها و فداكاریها و ایثارها و تصفیه نفسی كه بعد از هر شهادتی برای جامعه پیدا می‎شود، بدون آنكه نیاز چندانی به تلاشهای باز دارنده باشد به قوت خو دباقی بود.
در دوره سازندگی به دلیل آنكه بیشتر به متخصصین و طبقه تكنوكرات احتیاج بود،‌این گروه مورد تكریم و احترام قرار گرفتند و به تدریج فداكاران دوران جنگ به گوشه انزوا خزیدند و گاه كه بر برخی اصول پای می‎فشردند مورد بی‎مهری و طعن نیز قرار می‎گرفتند.

 



برچسب هاتاریخ, تاریخ معاصر, انقلاب اسلامی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
خروج از سلطه و اراده بیگانه، خروج از سلطه و اراده بیگانه،
استقلال و آزادی از محوری ترین شعارها و خواسته های ملت مسلمان ایران
هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی هویت اجتماعی در انقلاب اسلامی
هویت اجتماعی در كلی ترین مفهوم آن به خودآگاهی یك شخص در رابطه با دیگری اشاره دارد
شعار نه شرقی و نه غربی شعار نه شرقی و نه غربی
القای این تفكر نقش بالایی در ایراد ضربه به خودباوری
سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار، سقوط نظام استبدادی، طرد نفوذ استعمار،
لكن شدت حب و بغضهای موافقان و مخالفان و غوغای طبیعی انقلاب و جنگ
مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی مهم ترین ملاكها در ارزیابی انقلاب اسلامی
سنجش نتایج و آثار انقلاب اسلامی با اهداف و امكانات به طور همزمان
مساجد و انقلاب اسلامی مساجد و انقلاب اسلامی
حكومت پهلوی با كنترل و مراقبت چند جانبه‌ی خود نتوانست مانع كارآیی مسجد گردد،
اعاده روح عزت مسلمین اعاده روح عزت مسلمین
دومین كار بزرگ امام، اعاده روح عزت به مسلمین بود
پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره پیوند و بیعت مردم با امام خمینی ـ قدس سره
در عصر حاضر به روشنی مشاهده كردیم پیوند مقدس مردم با امام خمینی
انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی انقلاب اسلامی؛ انقلابی معنوی
انقلاب اسلامی یكی از بزرگترین رخدادهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم
انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان انقلاب 57،عرصه حضور دوباره زنان
زنان همانند روزهای انقلاب باز به فعالیت خود ادامه دادند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما