شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 3 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


حج عارفان



حضرت امام صادق (علیه السلام) شایسته است این فصل، به قلم پرنور عالم بینادل،
 

جهت توجه بیشتر به معانی این قسمت از روایت پربار حضرت امام صادق  (علیه السلام) شایسته است این فصل، به قلم پرنور عالم بینادل، مرحوم حاج شیخ محمد بهاری همدانی ـ كه كلمه به كلمه آن نوری است كه دل سالك را از هر كدورتی شستشو می دهد ـ به انضمام شرحی مقتضی برای هر موضوع از قلم ناتوان این حقیر آراسته شود :

ای خواهان وصول به خانه حق ! بیدار باش كه حضرت احدیت ـ جل شأنه العظیم ـ را بیوتات مختلفه می باشد، یكی را كعبه ظاهری گویند كه تو قاصد او هستی، دیگری را بیت المقدس و دیگری را بیت المعمور و دیگری را عرش و هكذا.. تا برسد به جایی كه خانه حقیقتی اصلی است كه او را قلب نامند كه اعظم از همه این خانه هاست.

آری، اول باید مناسك خانه قلب را به جای آورد و آن، تصفیه این خانه از بت رذایل و آراستن آن به صفات و اسمای الهیه است كه تا این كعبه باطن را از بت ها پاك نكنی و پرده خبائث را از روی آن برنداری، لیاقت زیارت كعبه قرار داده شده در مكه را پیدا نكنی كه راه ورود به آن حریم، كه در حقیقت حریم عنایت و رحمت است، دل است.

ای مهربان خدای عالم ! قلب، این خانه اصلی خود را از این همه پیرایه های شیطانی پاك كن و آن را لایق انعكاس واقعیت نما.

آداب زیارت كعبه

شكی نیست كه برای هر بیتی از بیوتات حضرت حق آداب و رسومی است كه طالب هر بیت، باید آن را رعایت كند، تا به حقیقت و واقعیت آن بیت برسد كه بدون رعایت آداب و رسوم هر بیت، رسیدن به آن بیت كاری محال و زحمت در راه آن، تلاشی بیهوده و رنجی بی نتیجه است.

اما معنی خانه او چه باشد، این كه آیا اضافه (یعنی اضافه بیت به الله) از باب تشریف است یا طور دیگر، مقصود بیان آن نیست. غرض در این رساله، بیان آداب كعبه ظاهری است، غیر آن آدابی كه در مناسك مسطور است، ضمناً شاید به آداب كعبه حقیقی هم فی الجمله اشاره بشود.

بدان، غرض از تشریع این عمل شریف آن باشد كه از طریق مناسك این بیت بدانی كه مقصود اصلی از خلقت انسان معرفت خدا و وصول به درجه عشق او و انس به حضرت اوست و این ها تحصیل نمی شود، مگر به تصفیه قلب و آن هم ممكن نیست، مگر به حفظ نفس از شهوات و انقطاع از دنیای دنیّ و قرار گرفتن در راه رنج عبادات ظاهری و باطنی.

شارع مقدس عبادات را یك نسق نگردانیده، بلكه مختلف وضع كرده ; زیرا به هر یك از آن ها رذیله ای از رذائل از مكلف زائل می گردد، تا به اشتغال به تمام آن ها تصفیه تمام عیار گردد، چنان كه ادای صدقات و حقوق مالیه قطع میل می كند از حطام دنیویه; و صوم قطع می كند انسان را از مشتهیات نفسانیه; و صلاة نهی می كند از هر فحشا و منكری و هم چنین سایر عبادات.

چون حج مجمع العناوین بود خصوصیت دیگری در بین عبادات پیدا كرد، چه این كه مشتمل است بر جمله ای از مشقت های اعمال كه هر یك بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد مانند انفاق مال كثیر، قطع از اولاد و عیال و وطن و جدایی از نفوس شریره و طی منازل بعیده و ابتلا به گرمای سخت و عطش شدید و انجام اعمال نامأنوس و خلاف طبع مانند رمی جمره و طواف و سعی و احرام و غیر آن.

و دارای فضائل عالی دیگر است مانند تذكر به احوال آخرت به هنگام تماشای اصناف خلق و اجتماع كثیر فی صقع واحد علی نهج واحد لاسیما در احرام و وقوفین و رسیدن به محل وحی و نزول ملائكه بر انبیا از آدم تا خاتم صلوات اللّه علیهم اجمعین و تشرف به محل قدم های آن بزرگواران، مضافاً بر تشرف بر حرم خدا و خانه او، علاوه به حصول رقت كه مورث صفای قلب است به دیدن این امكنه شریفه با امكنه شریف دیگر كه رساله گنجایش آن را ندارد.

نتیجه این كه حج دارای جمله ای از مشقت ها و فضائل كثیره از اعمال است و رسول خدا  (صلّی الله علیه وآله) فرمود :

رهبانیت را در این مكتب به جهاد و حج تبدیل كردم(5)

انسان باتوجه به این واقعیت ها باید بداند كه به كرامت این سفر روحانی نمی رسد، مگر با رعایت آداب و رسوم حقیقی آن و آن چند امر است:



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام معصومین
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
فضایل چهارگانه حج در احادیث فضایل چهارگانه حج در احادیث
استطاعت و امکانات در انجام این فریضه الهی مسامحه می کنند
فضیلت بی بدیل حج فضیلت بی بدیل حج
رهسپاران حج و عمره، باریابندگان به پیشگاه با عظمت خداوند هستند
حج یا معراج ملكوتی حج یا معراج ملكوتی
چون با دیده بصیرت به حج بنگری،آن را معراجی ملكوتی خواهی یافت
دورنمایی از حقیقت عبادات دورنمایی از حقیقت عبادات
قوای روحانی و ملكوتی در حدی كه انسان را به عالی ترین مدارج كمال برساند،
نیت صادق نیت صادق
این كه هر عبادتی از عبادات باید به نیت صادقه باشد
آرایش و پوشش كعبه آرایش و پوشش كعبه
آدم علیه السّلام كسى بود كه كعبه را ساخت و بنیان آن را نهاد
حج در كلام امام علی (ع) حج در كلام امام علی (ع)
حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است
پیوند با قرآن در سفر حج پیوند با قرآن در سفر حج
قرآن مجید، در رأس تمام برنامه های الهی است،
امام رضا علیه السلام  در كلام میهمانی خدا امام رضا علیه السلام در كلام میهمانی خدا
کسانی که حج و عمره می روند میهمان خدایند و حق است
یاد حق یاد حق
این كه اسباب مشغله قلبی در این سفر برای خود فراهم نكند،

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما