شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 7 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


حجاب زن ایرانی ریشه تاریخی دارد.



فلسفه حجاب در اسلام، حضور مثبت و سازنده زن در جامعه می‌باشد.
 

« و ان كنتنَ تردن الله و رسوله و الدار الاخره فانَ الله اعد للمحسنات منكن اجرا عظیما »
اگر شما زنان طالب خدا و رسول و مشتاق دار آخرت هستید، همانا خداوند به نیكوكاران از شما زنان، اجر عظیم عطا خواهد كرد.
حجاب، انتخاب تاریخی زنان ایران است. در حقیقت، حجاب زنان ایرانی ریشه در عفاف ذاتی و تاریخی ایشان دارد. چنانكه از تاریخ برمی‌آید، زن ایرانی از دوران باستان تمایل خود را به حفظ حجاب خود، البته به اشكال مختلف، نشان داده است.

پس از ورود اسلام به ایران نیز زنان ایران در كنار بهره‌مند شدن از بسیاری حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مزیّن به حجابی شدند كه در كنار حضور و مشاركت آنها در عرصه اجتماع، عفاف آنها را همچون درّی مكنون و محفوظ نگاه می‌داشت و تحقق همزمان تكامل مادی و تعالی معنوی را برایشان میسر می‌ساخت.
طرح مؤكدانه حجاب از طرف مكتب مترقی اسلام، بیانگر آن است كه این مكتب حضور زن را پذیرفته است و برای سلامت این حضور، حجاب را مطرح می‌نماید. بنابراین، فلسفه حجاب در اسلام، حضور مثبت و سازنده زن در جامعه می‌باشد.

لكن، در تطورات تاریخی این ملت، دوره‌هایی بوده است كه حاكمان به جور و جفا زن ایرانی را از حق متجلی ساختن عفاف خود محروم ساخته‌اند و با تمسك به خیال‌هایی واهی همچون تحقق نوگرایی و ورود ایران به دنیای متمدن، زن ایرانی را همانند مرد آن مجبور به خروج از ذات و سرشت خود و تظاهر به اموری نموده‌اند كه با طبیعت وجودی شان هیچ سنخیتی ندارد.
دوران حكومت پهلوی مصداق بارز چنین امری است. موضوع زن در دوره پهلوی جزئی از كلیت سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن نظام را نشان می‌دهد كه چگونه این رژیم نسبت به غرب در بعد فرهنگی مجذوب، در بعد اقتصادی مرعوب و در بعد سیاسی مأمور گردیده بود. در این میان، نحوه حضور و پوشش زنان، سریعتر از هر موضوع دیگری می‌توانست اشكال ظاهری را نسبت به جامعه ایده‌آل غربی نشان دهد.

اما به لطف الهی و همت و تلاش ملت و رهبری امام و قائد ملت، انقلابی در این ملك و مملكت به وقوع پیوست كه ایرانی را مجددا به ذات پاك خویش فراخواند و زن ایرانی را مجالی دوباره بخشید تا با حفظ حجاب و عفاف خویش در تمامی عرصه‌های حیات اجتماعی حضوری مؤثر و فعال داشته باشد و در جهت تكامل و تعالی جامعه خود نقشی مؤثر ایفا نماید. حضور گسترده و تأثیرگذار زنان ایرانی در اركان، نهادها و سازمانهای نظام جمهوری اسلامی گواه حضور مثبت زنان در مشاركت‌های سیاسی و مشاغل اجتماعی و عرصه‌های علمی و به ویژه در سنگرهای پایداری و ایثار است.
لكن، چنین حضوری در كنار داشتن آثار پرخیر و بركت، دچار آفاتی نیز هست. در واقع، نقاط چالش در موضوع حجاب و نحوه حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی به این نكته بر ‌می‌گردد كه پس از انقلاب اسلامی، عده‌ای با ایمان و بدون آگاهی، عده‌ای با آگاهی و بدون ایمان و عده‌ای نیز با ایمان و آگاهی، بسته به آنكه در كجای حلقه‌های تصمیم‌گیری باشند، شروع به كار نمودند.

عده‌ای آگاه بی دین، می‌دانستند راه را چگونه بروند كه نه ردی از جرم بماند و نه از اهدافشان دور بمانند، و چون می‌دانستند بد دفاع كردن هزاران بار مؤثرتر از خوب حمله كردن است، با تقلب در اندیشه و عمل، دست به كار شدند. ظهور و بروز آن در مدرسه و دانشگاه و خیابان و اداره به رفتارهایی انجامید كه با اسلام مطابقت نداشت، بنابراین، نتیجه‌اش هم نمی‌توانست افزایش مسلمانی باشد. عده‌ای دیگر ایمان بدون آگاهی داشتند، صادق جاهل بودند، نسبت به ارزش‌ها صادق و نسبت به روش‌ها جاهل بودند. و چون به گفته امام صادق (ع)، یكسان است نتیجه كاری كه به جاهل و یا به خائن سپرده می‌شود، لذا هر دو گروه اگرچه انگیزه‌هایشان متفاوت بود، ولی انگیخته‌هایشان یكی شد.

آن عده دیگر كه با ایمان و آگاه بوده‌اند، از هر دو طرف تحت فشار قرار داشته‌اند. ایشان می‌دانند كه قلب‌ها ایمان پذیرند و نه فرمان‌پذیر، یعنی جسم تابع فرمان است، ولی قلب تابع ایمان می‌باشد. پس باید با دادن آگاهی و فرصت به مخاطب و به كارگیری شیوه مناسب برای مفاهمه فكری و مراوده قلبی، در پی تربیت و هدایت بود، والّا با فرمان و بخشنامه، فقط می‌توان به یك سلسه هم ‌شكلی‌های ظاهری دست یافت، بدون آنكه شاكله شخصیتی و فهم قلبی و ایمانی در آنها  ایجاد شده باشد. در واقع اعمال روشهای غیر منطقی، طرح منطقی آراء اسلام را كه قدرت ایجاد انقلاب درونی در انسانها و اصلاح بیرونی در اجتماع دارد را مهجور می‌كند.

بنابراین، به منظور آفت‌زدایی از حضور گسترده زنان در حیات اجتماعی می‌بایست برنامه‌ها و سیاست‌هایی تدوین و اعمال كرد كه از طریق آنها زنان بتوانند بصورت توأمان هم به حفظ حجاب و عفاف خود نایل آیند و هم در جهت رشد و توسعه جامعه خود به ایفای نقش بپردازند.
برخی از راهكارهای علمی كه می‌توانند در جهت تحقق چنین آرمانی مؤثر واقع گردند به قرار زیر می‌باشد:

1- تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب در زمینه حجاب كه با مبانی دینی و ملی كشور مطابقت داشته باشند.
2- تبیین آموزه‌های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت در روابط اجتماعی.
3- استفاده از آراء و نظریات اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی امین و آگاه به اصول مترقی اسلام به منظور تبیین صحیح مسأله حجاب.
4- احیا و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منكر
5- سپردن بخش اعظم اجرای پروژه ترویج حجاب و عفاف به زنان به عنوان متولیان اصلی این امر.
6- تبیین فلسفه و پیامدهای مثبت فرهنگی، اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب در عرصه‌های مختلف زندگی و اثرات منفی عدم رعایت آن در سست شدن بنیان‌های اخلاقی جامعه.
7- توجه دادن به رعایت پوشش نه به عنوان یك اجبار اجتماعی، بلكه به عنوان یك ارزش انسانی، دینی و معنوی جهت مصونیت از زشتی‌ها و آسیب های اجتماعی
8- راهنمایی و هدایت همراه با دقت، ظرافت، خیرخواهی و دوستی كسانی كه قصد نادیده‌گرفتن هنجارهای جامعه را دارند.
9- اختصاص بخشی از موضوعات تحقیقاتی به بررسی زمینه، علل و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه
10- اهتمام جدی نسبت به ارائه الگوی مطلوب از عفاف و حجاب و پرهیز از ایجاد تضاد و تناقض در این امر.
11- به كارگیری نیروی انسانی آگاه و عامل به مبانی دینی عفاف و حجاب در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی
12- استفاده بهینه از مبلغان آشنا به اصول و مبانی فرهنگ عفاف و حجاب
13- الگوسازی و ایجاد گرایشات عمیق و پایدار نسبت به امر حجاب و عفاف از طریق معرفی سیره عملی معصومین (ع)
14- تبیین عدم مغایرت پوشیدگی، حجاب و عفاف با حضور و فعالیت‌های اجتماعی زنان و رفع شبهه تعارض میان این دو مسأله.
15- برخورد همراه با رأفت اسلامی و پرهیز از برخوردهای خشن، فیزیكی و تحقیرآمیز با متخلفین.
16- اتخاذ تدابیر لازم جهت تولید و توزیع اقلام مورد نیاز در رعایت حجاب.
17- توسعه و تنوع بخشی به الگوهای مناسب حجاب به منظور اقناع روحیه تنوع طلبی و حس زیباشناختی زنان، در ضمن ترویج و تشویق چادر به عنوان حجاب برتر.



برچسب هاحجاب و عفاف, حقوق, زن, تاریخی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
حجاب در آینه تاریخ حجاب در آینه تاریخ
زنان در انظار عمومی با همین پوشش ساده ظاهر می شوند
حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم
حجاب به معناى پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احكام ضرورى دین اسلام است
حجاب، ارزش‌ یا روش؟ حجاب، ارزش‌ یا روش؟
عفت، پدید آمدن‌ حالتی‌ برای‌ نفس‌ است‌
مشکی یعنی آرامش مشکی یعنی آرامش
سنت بانوی عفیف ایرانی "حجاب" در تاریخ به ثبت رسیده
حجاب زن ایرانی ریشه تاریخی دارد. حجاب زن ایرانی ریشه تاریخی دارد.
فلسفه حجاب در اسلام، حضور مثبت و سازنده زن در جامعه می‌باشد.
حجاب از دیدگاه امام صادق ( علیه السلام) حجاب از دیدگاه امام صادق ( علیه السلام)
امام صادق علیه السلام می فرمایند:...
غربی ها و اجبار به بی حجابی غربی ها و اجبار به بی حجابی
حجاب تکریم آن کسی است که در حجاب است
حجاب و آرامش روانی حجاب و آرامش روانی
اگر «زنان» خود را بپوشانند برای آنها (خیر) بهتر است
تاریخچه حجاب در اسلام , تاریخچه حجاب در اسلام ,
حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احكام ضروری دین اسلام است
چشم چرانی بیماری وعادت ناپسند اجتماعی چشم چرانی بیماری وعادت ناپسند اجتماعی
مردان به‌طور طبیعی نسبت به زیبایی واندام جنس مخالف حساس‌اند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما