شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 26 مهر 1396  


  نسخه چاپی


ادب امامان(علیهم السلام)



بدان جهت كاظم (فرو برنده غضب) نام گرفت كه همواره به كسانى كه به او بدى مى كردند، نیكى مى نمود.
 
بسا نابخرد كه با من زبان به نادانى گشاید و من گفتن پاسخ را خوش نمى دارم. وى نادانى فزاید و من دانایى، همچون عود كه به سوختن خوشبوتر شود.(1)
 
مردى به نام عصام از شام به مدینه آمد، در مسجد مدینه مردى را دید با هیبت و جلال، نظرش را جلب كرد، گفت: این كیست آنجا نشسته؟ گویا شخصیتى است. كسى گفت: حسین بن على(علیهما السلام) است. تا شنید او حسین بن على است، آمد روبروى حضرت ایستاد و با كمال وقاحت تا مى توانست حضرت امیر و خود آن حضرت را سب كرد و فحش داد. حضرت نگاهى به او كرد. در چهره اش خواند كه او مردى اغفال شده است. همین كه حرفهایش تمام شد فرمود: «هل أنت من أهل الشام؟» گفت: بله. حضرت فرمود: «مى دانم، شامیان این جور هستند. بنابراین تو در شهر ما غریبى، مهمان ما هستى، بیا منزل مهمان ما باش، تو را پذیرایى كنیم، اگر آذوقه ات كم باشد به تو آذوقه مى دهیم». این مرد مى گوید: ناگهان حالتى به من دست داد دوست داشتم زمین شكافته بشود به زمین فرو بروم.(2)
 
ابن اثیر مى گوید: امام موسى بن جعفر(علیه السلام) ، بدان جهت كاظم (فرو برنده غضب) نام گرفت كه همواره به كسانى كه به او بدى مى كردند، نیكى مى نمود. (3)
 لیس الجمال بأثواب تُزَیِّنُنا إنّ الجمال جمال العلم والأدب
إنّ الجمال جمال العلم والأدب إنّ الجمال جمال العلم والأدب
 
زیبایى نه به جامه اى است كه خود بدان آراییم; زیبایى، زیبایى دانش و فرهنگ و ادب است.(4)
 
13 . ثمرات و بركات ادب
 ادب از ارزشمندترین سرمایه ها و میراثهاى حیات آدمى و منشأ آثار و بركات بسیارى است. در اینجا به گوشه اى از آثار ادب اشاره مى شود: الف) پوشش ضعفها.
على (علیه السلام) فرمود:«حُسْنُ الاْدَبِ یَسْتُرُ قُبح النَسب».(5)
 
________________________________________
1 . دیوان منسوب به امیرالمؤمنین على(علیه السلام)ص 82 ، بند 37.
2 . منتهى الآمالج 1، ص 600 ـ 601 .
3 . منتهى الآمالج 2، ص 345.
4 . دیوان منسوب به امام على(علیه السلام) ، ص 76، بند 32.
5 . شرح غرر الحكمج 3، ص 383.


برچسب هااخلاق نظری, ادب امامان, امام علی, امام موسی کاظم
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
سعادت و کمال انسان سعادت و کمال انسان
مکتبى که انسان را موجود مادى فرض مى‏کند،
بررسی ریشه خجالت بررسی ریشه خجالت
قبل از پاسخ لازم است با مفهوم و معنای خجالت آشنا گردیم و آن گاه ریشه های خجالت را مورد ارزیابی قرار دهیم.
تفاوت وجدان با فطرت تفاوت وجدان با فطرت
جنبه ادراکى وجدان اخلاقى این است که اعمال و حتى افکار انسان‌‌ها را مورد بررسى ‏قرار مى‌‌‏دهد
زهد و ایثار و همدردی زهد و ایثار و همدردی
ایثار یعنى دیگران را بر خویشتن مقدم داشتن
تعریف اخلاق و اخلاق نظری تعریف اخلاق و اخلاق نظری
کلمه اخلاق جمع خلق است. خلق شکل درونی انسان است.
اخلاق و عرفان از دیدگاه مرحوم نراقی اخلاق و عرفان از دیدگاه مرحوم نراقی
گذشته از آن كه اخلاق اسلامى بر اساس آن چه در عموم كتاب‏هاى اخلاق نظرى آمده
چالش‏هاى مفاهیم اخلاقى از دید مرحوم نراقی چالش‏هاى مفاهیم اخلاقى از دید مرحوم نراقی
یكى از دشواریهاى علم اخلاق تبیین مفاهیم آن با حدود و ثغور كامل است
نظریه اعتدال مرحوم نراقی نظریه اعتدال مرحوم نراقی
تاثر از نظریه اعتدال ارسطو مباحث اخلاقى خود را سامان داده‏اند
تعریف کلی اخلاق تعریف کلی اخلاق
کلمه اخلاق جمع خلق است. خلق شکل درونی انسان است
سیری در مبانی نظری اخلاق از دیدگاه علامة طباطبائی سیری در مبانی نظری اخلاق از دیدگاه علامة طباطبائی
مسلمان در جوامع اسلامی به شدّت مورد حملات و تهدیدات دشمنان قرار گرفته

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما