شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 3 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


نهى عمر صراحتا اجتهاد در مقابل نص است



تمتع باعث مى شود كه حج (یكى از باشكوه ترین مراسم اسلامى ) صورتى به خود بگیرد
 

3 - و اما این استدلال كه گفتند: تمتع باعث مى شود كه حج (یكى از باشكوه ترین مراسم اسلامى ) صورتى به خود بگیرد كه بامعنویت آن سازگار نیست ، چون به حاجى اجازه مى دهد در بین عمل خوشگذرانى كند، از زنان كام بگیرد، و از بوى خوش و لباس هاى فاخر استفاده كند، و این است دلال از روایت احمد از ابى موسى استفاده مى شود، آنجا كه عمر گفت : درست است كه حج تمتع سنت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) است و لیكن من مى ترسم مردم در بین عمل حج زیر درختان اراك با زنان خود درآمیزند، و آنگاه وقتى احرام حج ببندند كه آب غسل جنابت از سر و رویشان بچكد، این بود كه گفتار عمر، و نیز از بعضى روایتهاى دیگر كه در آن از عمر نقل شده كه گفت : من مى دانم كه رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) و اصحابش حج تمتع را بجا آوردند، ولیكن من شخصا دوست نمى دارم كسانى كه به زیارت خانه خدا مى آیند با زنان درآمیزند،

آنگاه براى حج احرام ببندند، در حالى كه آب غسل از سر و رویشان بچكد، این نیز گفتار عمر بود، كه صریحا اجتهادى است در مقابل نص ، چون خداى تعالى و رسول گرامیش بر مساءله حج تمتع تصریح كرده اند، و خدا و رسولش بهتر مى دانند كه تشریع حكم حج تمتع ممكن است به اینجا منجر شود، كه مسلمین رفتارى را بكنند كه عمر آن را دوست نمى دارد، و بلكه از آن مى ترسد، و با وجود چنین تصریحى دیگر جاى اجتهاد نیست .

و از عجائب امور این است كه در متن آیه اى كه حج تمتع را تشریع كرد همان چیزى كه عمر از آن مى ترسید و از آن كراهت داشت آمده ، مى فرماید: (فمن تمتع بالعمره الى الحج ، یعنى كسى كه با آوردن عمره تا انجام حج لذت گیرى كند، باید قربانى كند)، بطوریكه ملاحظه مى فرمائید قرآن كریم نام این قسم حج را حج تمتع یعنى (حج لذت گیرى ) نهاده ، چون تمتع جز این نیست كه زائر خانه خدا بتواند از آنچه كه در احرام بر او حرام بود یعنى از التذاذ با بوى خوش و با آمیزش با زنان ، و پوشیدن لباس و غیره ، بهره مند شود، و این عینا همان است كه عمر از آن مى ترسید و كراهت مى داشت .

و از این عجیب تر اینكه وقتى آیه شریفه نازل شد اصحاب به خدا و رسول اعتراض كردند، و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) امر فرمود تا به عین چیزى كه سبب نهى بود تمتع ببرند توضیح اینكه وقتى این دستور صادر شد، بطورى كه در روایت در الدر المنثور از حاكم از جابر آمده (مردم گفتند، آیا براى عمل حج در حالى به سوى عرفه روانه شویم كه منى از عورتهاى ما مى چكد)، این سخن به گوش ‍ رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) رسید بلا درنگ به خطبه ایستاد و در خطبه اش گفتار مردم را رد نموده ، براى بار دوم دستور داد تمتع كنند، همانطور كه بار اول آن را بر ایشان واجب كرده بود.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما