شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


چهار شنبه 4 اسفند 1395  


  نسخه چاپی


احكام خدا نسخ ناشدنى است و والى حق ندارد احكام خدا و رسول (ص) را تغییر دهد



مساءله ولایت ، و اینكه عمر در نهى از تمتع از حق ولایت خودش استفاده كرد،
 

امتثال دستورات رسول الله (ص) واجب است ، احكام خدا نسخ ناشدنى است و والى حق ندارد احكام خدا و رسول (ص) را تغییر دهد

7 - و اما اینكه استدلال كردند، به مساءله ولایت ، و اینكه عمر در نهى از تمتع از حق ولایت خودش استفاده كرد، چون خداى تعالى در آ یه شریفه : (اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم ) اطاعت اولى الامر را هم مانند اطاعت خدا و رسول واجب كرده استدلال درستى نیست ، براى اینكه ولایتى كه آیه شریفه آن را حق اولى الامر (هركه هست ) قرار داده ، شامل این مورد نمى شود (چون اولى الامر حق ندارد احكام خدا را زیر و رو كند)

توضیح اینكه آیات بسیار زیادى دلالت دارد بر اینكه اتباع و پیروى آنچه به رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شده واجب است ، مانند آیه شریفه : (اتبعوا ما انزل الیكم من ربكم ).

و معلوم است كه هر حكمى كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) تشریع كند به اذن خدا مى كند، همچنانكه آیه شریفه : (و لا یحرمون ما حرم اللّه و رسوله ) و آیه شریفه : ((ما آتیكم الرسول فخذوه و ما نهیكم عنه فانتهوا) و معلوم است كه منظور از عبارت (آنچه رسول برایتان آورده ) به قرینه جمله :(و مانهیكم عنه ) این است كه هر چه كه رسول شما را بدان امر كرده ، در نتیجه به حكم آیه : نامبرده باید آنچه راكه رسول واجب كرده امتثال كرد، و از هر چه كه نهى كرده منتهى شد، و همچنین از هر حكمى كه كرده و هر قضائى كه رانده ، چنانكه درباره حكم فرموده : (و من لم یحكم بماانزل اللّه فاولئك هم الظالمون ) و در آیه اى دیگر فرموده: (فاولئك هم الفاسقون ) و در جائى دیگر فرموده : (فاولئك هم الكافرون ).

و در مورد قضا فرموده : (و ما كان لمؤ من و لا مؤ من ة اذا قضى اللّه و رسوله امرا ان یكون لهم الخیره من امرهم ، و من یعص اللّه و رسوله ، فقد ضل ضلالا مبینا.

و نیز فرموده : (و ربك یخلق ما یشاء و یختار ما كان لهم الخیرة ) و ما مى دانیم كه مراد از اختیار در این آیه قضا و تشریع و یا حداقل اعم از آن و از غیر آن است ، و شامل آن نیز مى شود.

و قرآن كریم تصریح كرده به اینكه كتابى است نسخ ناشدنى ، و احكامش به همان حال كه هست تا قیامت خواهد ماند، و فرموده : (وانه لكتاب عزیز لایاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه ، تنزیل من حكیم حمید.).

و این آیه مطلق است ، و به اطلاقش شامل بطلان به وسیله نسخ نیز مى شود، پس به حكم این آیه آنچه كه خدا و رسولش تشریع كرده اند، و هر قضائى كه رانده اند، پیرویش بر فرد فرد امت واجب است ، خواه اولى الامر باشد یا نه .

اطاعتى كه آیه (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم) براى ولى امر قرار میدهد اطاعت در غیر احكام است

از اینجا روشن مى شود كه جمله : (اطیعوااللّه واطیعواالرسول و اولى الامر منكم ) حق اطاعتى كه براى اولى الامر قرار مى دهد،اطاعت در غیر احكام است ، پس به حكم هر دو آیه ، اولى الامر و سایر افراد امت در اینكه نمى توانند احكام خدا را زیر و رو كنند یكسانند. بلكه حفظ احكام خدا و رسول بر اولى الامر واجب تراست ، و اصولا اولى الامر كسانى هستند كه احكام خدا به دستشان امانت سپرده شده ، باید در حفظ آن بكوشند پس حق اطاعتى كه براى اولى الامر قرار داده اطاعت اوامر و نواهى و دستوراتى است كه اولى الامر به منظور صلاح و اصلاح امت مى دهند البته با حفظ و رعایت حكمى كه خدا در خصوص آن واقعه و آن دستور دارد.

مانند تصمیم هائى كه افراد عادى براى خود مى گیرند، مثلا با اینكه خوردن و نخوردن فلان غذا برایش حلال است ، تصمیم مى گیرد بخورد، و یا نخورد (حاكم نیز گاهى صلاح مى داند كه مردم هفته اى دو بار گوشت بخورند)، و یا با اینكه خرید و فروش براى افراد جایز است فردى تصمیم مى گیرد این كار را بكند، و یا تصمیم مى گیرد نكند، (حاكم نیز گاهى صلاح مى داند مردم از بیع و شرا اعتصاب كنند، و یا آن را توسعه دهند).

و یا با اینكه بر فرد فرد جایز است وقتى كسى در ملك او با او نزاع مى كند به حاكم شرع مراجعه كند، و هم جایز است از دفاع صرفنظر كند، اولى الامر نیز گاهى مصلحت مى داند كه از حقى صرفنظر كند، و گاهى صلاح را دراین مى داند كه آن را احقاق نماید.

پس در همه این مثالها فرد عادى و یا اولى الامر صلاح خود را در فعلى و یا ترك فعلى مى داند، و حكم خدا به حال خود باقى است.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما