نسخه چاپی


طىّ مراحل كامل اخلاص، با آشنایى به اسرار میسّر است



در حج هر اندازه خلوص بیشتر باشد، ثواب بیشتر است
 

در حج هر اندازه خلوص بیشتر باشد، ثواب بیشتر است و خلوص شأنى از شؤون عقل عملى است كه مسبوق به معرفت است، و معرفت از شؤون عقل نظرى است.(1) شخص باید ابتدا بفهمد، تا برابر فهم و معرفتش، اقدام خالصانه داشته باشد و باید بداند كه در حج چه خبر است، تا حجّ را با اخلاص انجام دهد. اگر شخص اسرار حج را نداند، هر اندازه هم كه خلوص داشته باشد باز محدود است و اگر به اسرار حج آگاه باشد،

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ حكما علم را به «حكمت عملى» و «حكمت نظرى» و عقل را به «عقل عملى» و «عقل نظرى» تقسیم كرده اند.

حكمت مربوط به علوم است و عقل مربوط به قواى نفسانى. عقل نظرى، حكمت نظرى و حكمت عملى را تأمین مى كند و مسائل علم اخلاق و فقه و مانند آن را به عهده دارد; زیرا انسان از آن بُعد كه مى فهمد این مسائل را طرح مى كند. عقل عملى، نیروى اجرا كننده است. عقل نظرى از بالا مدد مى گیرد و عقل عملى بر طبیعت و بدن فرمانروایى دارد.

كمال عقل عملى در این است كه تحت سلطه قرار نگیرد و كمال عقل عملى در این است كه همیشه آنچه را كه مى داند در مادون اجرا كند تا به مراحل بالاتر برسد و این همان است كه: «العقل ما عبد به الرحمان واكتسِبَ به الجنان» و هر جا عقل عملى نباشد سفاهت است.

و كمال عقل نظرى در این است كه تحت سلطه باشد و همیشه كمال را از مبادى عالیه بپذیرد.

نفس دو جناح دارد و دو بال; جناح عقل نظرى و جناح عقل عملى.

الف ـ عقل نظرى; درك مى كند كه چه چیزى بد است و چه چیزى خوب. چه كارى باید انجام بشود و چه كارى باید انجام نیابد.

ب ـ عقل عملى; مى فهمد كه فلان كار خوب است باید انجام شود و این كه «خوب را باید عمل كرد»، نفس با عقل عملى درك مى كند.


صفحه 44


خلوص او مشروح و باز است. بنابر این قبل از مسأله نیت و اخلاص، انس به اسرار حجّ لازم است تا آدمى اعمال صورى و ظاهرى را كه انجام مى دهد، بداند این عمل لُبّ و مغزى دارد. وقتى این را فهمید از ذات اقدس الهى طلب مى كند. پس بدون آشنایى به اسرار، طىّ مراحل كامل اخلاص، میسّر نیست.

همانگونه كه همه موجودات در عالمِ طبیعت، از مخزن الهى تنزّل كرده اند، اعتباریات نیز از مخزن غیب تنزّل كرده اند. نماز، روزه و حجّ نیز همانند بیع، صلح، اجاره و دیگر موارد معاملات، خود وجود واقعى ندارند و امر اعتبارى هستند. و لیكن به یك واقعیت هایى متكى هستند و  منشأ پیدایش بسیارى از واقعیتها مى باشند; چرا كه خیلى از واقعیات، در اعتبارِ اعتباریات سهیم هستند و امور اعتبارى هم به استناد منشأهاى واقعى شان، از مخزن غیب نازل شده اند. پس اگر كسى این امور اعتبارى را بشناسد و عمل كند، به ریشه آنها كه همان مخزن غیب است مى رسد. این كه در روایت آمده است: نماز، روزه، زكات، حج و ... به صورتهاى زیبایى درمى آیند و ولایت اولیاى الهى از همه زیباتر جلوه مى كند،(1) ناظر به همین معناست و انسان در برزخ نزولى یا برزخ صعودى با آن واقعیت ها آشنا مى شود. اوحدى از انسانها هستند قبل از این كه نماز به این عالم بیاید، به حقیقت آن در برزخ نزولى آگاهى دارند. و انسانهاى متوسط و عادى بعد از مرگ به حقیقت نماز و حجّ و زكات پى مى برند و مى بینند كه نماز و  روزه و حجّ و ... به صورتِ یك فرشته اند و در قبر با این فرشته ها مأنوس مى شوند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ محاسن برقى، ح432; بحار، ج99، ص20; بحار، ج6، ص236


صفحه 45


اگر كسى بداند كه حقیقت و سرّ نماز فرشته است، هنگام اقامه آن، با نیت برترى وارد مى شود. و اگر انسان بداند كه حقیقت حج فرشته است و  مى خواهد با ملك هم پرواز شود، با اخلاص و آگاهى بیشترى شروع به حج مى كند.

موجودات در مخزن غیب مجرّد بوده و مصون از لوثِ نقص و عیب، و معصیت و نسیان مى باشند و از این مجردات در تعبیرات دینى، به مَلَك و فرشته یاد مى شود. مَلَك یعنى آن موجود منزّهى كه گناه نمى كند و مرگ ندارد و نقص و عیب در او نیست.

آرى اگر كسى حج واقعى بجا آورد، با فرشتگان در مصاحبت و  همسفر است و فرشتگان قرین و همراه اویند. او با ملك زندگى مى كند و  ملائكه با او مأنوسند.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما