شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 8 اسفند 1395  


  نسخه چاپی


چرا كعبه كعبه است؟



كعبه چون یك خانه مكعب شكل است،
 

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: كعبه چون یك خانه مكعب شكل است، كعبه نامیده شده است.(2) یعنى چهار دیوار دارد، یك سطح و یك كف، لذا مكعب مى شود.

آنگاه فرمود: سرّ این كه چهار دیوار دارد آن است كه بیت المعمور داراى چهار دیوار و چهار ضلع است. بیت المعمور داراى چهار ضلع است، چون عرش خدا چهار ضلع دارد و عرش خدا داراى چهار ضلع است، چون كلماتى كه معارف الهى بر آن كلمات استوار است، چهار كلمه مى باشد; «سبحان الله» و «الحمد لله» و «لا اله الاّ الله» و «الله اكبر.» تسبیح است و تهلیل و تحمید است و تكبیر. این حدیث انسان را از عالم «طبیعت» به عالم «مثال» و از عالم مثال به عالم «عقل» و از عالم عقل به عالم «اِله» مى برد و با آنها آشنا مى كند.

معمولا اهل حكمت براى هر موجودى سه مرحله قائل هستند: 1 ـ  وجود طبیعى 2 ـ وجود برزخى در عالم مثال 3 ـ وجود عقلى در نشأه تجرّدات عقلى.

 

اما عرفا و اهل معرفت، مطلب دیگرى دارند كه آن از عرفان به
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1 ـ بقره : 125

 

2 ـ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص124
 

 

 

صفحه 16
 

 

حكمت متعالیه راه پیدا كرده است. این سخن در نوع كلمات حُكما نیست در حكمت متعالیه است و آن هم از اهل معرفت گرفته شده است. و آن این است كه هر شیئى كه موجود است، چهار نشأه وجودى دارد: «عالم طبیعت»، «عالم مثال»، «عالم عقل» و «عالم اِله» كه قانون «بسیط الحقیقة كلّ الأشیاء ولیس بشىء منها» را آنجا دارند و مى گویند: ذات اقدس اله بدون محدود بودن و متعین به تعین و متشخّص به تشخص خاص شدن و بدون ماهیّت و مفهوم داشتن، حقیقت هر چیزى را به نحو اعلى و اشرف دارا و واجد است. این حدیث شریف مى تواند مراحل چهارگانه وجود را كه اهل معرفت مى گویند بازگو كند.

حقیقت كعبه یك وجود طبیعى و مادى دارد در سرزمین مكّه و آن همان خانه ایست(1) كه ابراهیم خلیل ـ سلام الله علیه ـ بنایش كرد و اسماعیل ـ علیه السلام ـ هم دستیارش بود و در عالم مثال وجود دیگرى دارد. باز همین حقیقت در عالم عقل كه عرش اِله است وجود دیگرى دارد و نیز در نشأه تسبیح و تهلیل و تحمید و تكبیر كه مقام الوهیت و اِلهیّت است و  اسماء الهى است، وجود دیگرى دارد.

 

حضرت فرمود: چون اسماء الهى و كلمات توحیدى و دینى چهارتا است، عرش هم چهار گوشه دارد، بیت المعمور هم چهار گوشه دارد و  كعبه هم چهار ضلع دارد. عرش مانند تخت نیست و بیت المعمور هم خانه سنگى و گِلى نیست. گروهى از زائران دور همین كعبه مى گردند و لا غیر. عدّه اى از این جا گذشته تا عالم مثال را درك مى كنند و آنان كسانى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1 ـ بقره : 127
 

 

 

صفحه 17
 

 

هستند كه «خوفاً من النار» یا «شوقاً الى الجنة» به بیت الله مشرف مى شوند. عدّه دیگرى از این مرحله بالاتر مى روند و تا مقام عرش اله بار مى یابند; نظیر حارثة(1) بن زید كه گفت: «كأنّى أنظر اِلى عرش الرَّحمان بارزاً» و از این بالاتر مقام عترت طاهره است كه حقیقت كعبه به آنها فخر مى كند و آنها دور این چهار كلمه طواف مى كنند: «سبحان الله» و «الحمد لله» و «لا اله الاّ الله» و «الله اكبر».



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما