شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 7 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


موانع نقد و نوآورى و رابطه نقد و نوآورى



در ابتداى این نوشتار، موانع نقد و نوآورى طبقه‏بندى شده است.
 

على‏اکبر رشاد

در ابتداى این نوشتار، موانع نقد و نوآورى طبقه‏بندى شده است سپس، به رابطه نقد و نوآورى اشاره شده است و نفى هر یک را ملازم با نفى دیگرى مى‏داند و ادله خود را در این باب مطرح مى‏کند و در مرحله بعد، برخى موانع نقد و نوآورى، از لحاظ ماهیتى، این‏گونه بر شمرده مى‏شوند.
در ابتداى این نوشتار، موانع نقد و نوآورى طبقه‏بندى شده است: از لحاظ 1 . رشته‏هاى علمى و شاخه‏هاى هر رشته; 2 . تساهل انسانى; 3 . ماهیت مانع; 4 . متعلق و مضاف‏الیه مانع; 5 . دوره تاریخى و قلمرو جغرافیایى; 6 . گستره موانع و 7 . میزان اولویت و ... . سپس، به رابطه نقد و نوآورى اشاره شده است و نفى هر یک را ملازم با نفى دیگرى مى‏داند و ادله خود را در این باب مطرح مى‏کند . در مرحله بعد، برخى موانع نقد و نوآورى، از لحاظ ماهیتى، این‏گونه بر شمرده مى‏شوند: موانع فرهنگى; اخلاقى; اجتماعى; روانى; رویکردى و روشى و تدبیرى و اجرایى .
موانع فرهنگى: 1 . فقدان سنت تضارب آرا و رونق نداشتن آن در میان صاحب‏نظران برجسته، برخلاف سنت علماى گذشته; 2 . جهل به آداب و ادبیات مجالس نقدونظر; 3 . سیطره شخصیت و ابهت‏زدگى: یعنى حفظ حرمت‏بزرگان و قله‏هاى علمى . برخورد افراطى با آنها مانع درخشش افکار جدیدشان مى‏شود; 4 . مشهورات‏زدگى: به این معنى که پاره‏اى گزاره‏ها، جزو مسلمات و بدیهیات شناخته مى‏شوند و از اجتهاد و بازپژوهى مجدد آنها دورى کنیم; 5 . فقدان سنت تعامل علمى میان قله‏هاى هم عصر; 6 . حجاب معاصرت: یعنى استفاده نکردن از آرا و اندیشه‏هاى بزرگان، قبل از وفاتشان 7 . خلط اصول‏گرایى با تحجر، و تصلب با تقدیس و در نتیجه، نقادى و نوآورى را لاقیدى قلمداد کردن; 8 . عوام زدگى .

موانع اخلاقى: لجاجت در باطل; تهمت و افترا و عیب‏جویى; تعصبات و حب و بغض‏ها .

موانع اجتماعى: 1 . ازخودبیگانگى علمى و پذیرفتن علوم و آراء وارداتى; 2 . سیاست‏زدگى و برخورد جناحى با نظرات علمى; 3 . مدرک‏زدگى; 4 . عصرى‏سازى افراطى که به صورت «زمانه‏زدگى‏» و تجددطلبى در همه چیز جلوه‏گر شده است; 5 . آوازه‏گرى و شهرت‏طلبى; 6 . وجود جریان‏هایى مشابه و موازى با جریان نواندیشى حقیقى; 7 . آفت‏زدگى ادبیات دینى و اجتماعى معاصر، از جمله، گزینش معادل‏هاى غیردقیق، مانند: خلط تجربه دینى با وحى الاهى و قرائت‏پذیرى دین با اختلاف آراى اجتهادى و ... .

موانع روانى: 1 . فقدان جرئت نقد و نظریه‏پردازى; 2 . خودسانسورى ناشى از اختناق سپید; 3 . اشعرى‏گرى عملى و کارکردى، به رغم عقل‏گرایى نظرى; 4 . محبت و شیفتگى افراطى به مذهب، و شخص و نظر صدق خاص; 5 . احساس امنیت کاذب فکرى، در برابر تهدیدهاى علمى و فکرى نوظهور علیه دین .

موانع رویکردى و روشى: 1 . جهل به تحولات و پیشرفت‏هاى پدید آمده در زمینه‏هاى روش‏شناسى علوم; 2 . سیطره انتزاعى اندیشى افراطى و عینى، و کاربردى نشدن علمى مانند فلسفه; 3 . محدود کردن قلمرو اجتهاد در کاربرد منطق اجتهادى به بخش‏هاى خاص احکام، و غفلت از بحث‏هاى پرچالش حیات آدمى; 4 . ظاهرگرایى و بى‏توجهى به عقلانیت اجتماعى; 5 . نبود سنت کار گروهى و ... .

موانع تدبیرى و اجرایى: 1 . وجود کژى و کاستى‏هاى بى‏شمار در سیستم آموزشى حوزه و دانشگاه; 2 . مشغولیت، نه مسئولیت، قلمداد شدن تعلیم و تحقیق; 3 . فقدان هدف‏گزینى، سیاست‏گذارى، اولویت‏بندى، برنامه‏ریزى و هماهنگى در مراکز علمى و آموزشى; 4 . فقدان سنت‏هاى شایسته و شاخص‏هاى مناسب براى ارزیابى مدعیات جدید و تشویق نوآوران علمى; 5 . مشکل اقتصادى پژوهش و ابتلائات معیشتى محققان; 6 . عدم تعامل تعریف شده و منسجم با مراکز علمى و شناخته شده جهانى; 7 . ضعف در مدیریت استعدادها .

 

 

 



برچسب هانوآوری و خلاقیت, نقد, موانع, رابطه, علی اکبر رشاد
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
خلاقیت یعنی توانایی تولید ایده‌ها خلاقیت یعنی توانایی تولید ایده‌ها
خلاقیت یعنی توانایی تولید ایده‌ها و راه‌حلهای متعدد، جدید و مناسب برای حل مسائل و مشکلات
استفاده از انواع تکنیک‌های توسعه خلاقیت گروهی استفاده از انواع تکنیک‌های توسعه خلاقیت گروهی
سازمان‌ها می‌توانند از انواع تکنیک‌های توسعه خلاقیت گروهی به شکل جدی استفاده کنند.
کارآمدی نظام از منظر امام خمینی (ره) کارآمدی نظام از منظر امام خمینی (ره)
کارآمدی یکی از مفاهیم مهم و بنیادین در علوم سیاسی است
خلاقیت و تولید علم خلاقیت و تولید علم
خلاقیت عبارت از توانای تلفیق ایده ها به شیوه های منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیر معمول بین ایده های مختلف است.
تفاوت خلاقیت و نوآوری را بشناسیم تا عملکرد بهتری داشته باشیم تفاوت خلاقیت و نوآوری را بشناسیم تا عملکرد بهتری داشته باشیم
دو اصطلاح نوآوری و خلاقیت باید به طور جدا مدنظر قرار گیرند
فرآیند خلاقیت و نوآوری فرآیند خلاقیت و نوآوری
مراحل خلاقیت ممکن است به فعالیت قوه درک و خرد انسان، یا مراحل مجزا ولی به هم پیوسته تعریف شود
نگاهی به اهمیت و تاریخچه ی خلاقیت نگاهی به اهمیت و تاریخچه ی خلاقیت
به اعتقاد ارسطو ، نبوغ همراه با دیوانگی است و بدون آن معنایی ندارد او دیوانگی را یک روح نازله از سوی خدا می دانست
روش های ترغیب و پرورش خلاقیت روش های ترغیب و پرورش خلاقیت
روحیه پرسش از خود در دانش آموزان ایجاد کنیم، به گونه ای که به هر پدیده ای که می بینید، با دقت بنگرد و به طور مستمر از خود بپرسد،
خلاقیت و راه‌های پرورش آن در دانش‌آموزان(2) خلاقیت و راه‌های پرورش آن در دانش‌آموزان(2)
هوش افراد بسیار خلاق دریافتند، آنان از مردم عادی باهوش‌ترند ولی از همكاران غیر خلاق خویش درخشان‌تر نبودند
خلاقیت و راه‌های پرورش آن در دانش‌آموزان(1) خلاقیت و راه‌های پرورش آن در دانش‌آموزان(1)
خلاقیت یكی از عالی ترین و پیچیده ترین فعالیت های ذهن آدمی است كه تعلیم و تربیت باید به آن توجه كند .

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما