شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


پنج شنبه 30 شهريور 1396  


  نسخه چاپی


حكم خلیفه دوم بر تصریح خود او بر خلاف قرآن است



به خدا سوگند من شما را از متعه نهى مى كنم، هر چند كه در كتاب خدا هم آمده است
 

 

و در سنن نسائى از ابن عباس روایت شده كه گفت : از عمر شنیدم مى گفت : به خدا سوگند من شما را از متعه نهى مى كنم، هر چند كه در كتاب خدا هم آمده است ، و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) هم آن را انجام داده ، و منظور عمر در اینجا متعه حج بود.

و در الدر المنثور است كه مسلم از عبد اللّه بن شقیق روایت كرده كه گفت : عثمان از متعه نهى مى كرد، و على به آن امر مى فرمود: پس روزى عثمان به على در این باره اعتراض كرد، على (علیه السلام ) فرمود: تو خود مى دانى كه بارسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) حج تمتع كردیم ، عثمان گفت : بله مى دانم ، ولیكن آن روز از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى ترسیدیم و نمى توانستیم مخالفت كنیم .

و نیز در الدر المنثور است كه ابن ابى شیبه و مسلم از ابى ذر روایت كرده كه گفت : متعه در حج مخصوص اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) بوده .

و باز درالدر المنثور مى گوید: مسلم از ابى ذر روایت كرده كه گفت : متعه عملى است كه تنها ما مى توانیم آن را انجام دهیم ، هم متعه زنان و هم متعه حج .

بررسى كلى پیرامون نهى از متعه در حج

مؤ لف : از اینگونه روایات بسیار زیاد است ، ولى ما به آن مقدار كه در غرض ما دخالت دارد اك تفا كردیم ، و غرض ما بحث تفسیرى پیرامون نهى از متعه در حج است ، چون درباره این نهى از دو نظر مى شود بحث كرد، یكى اینكه نهى كننده (یعنى عمر) حق داشته كه چنین نهیى بكند، یا نداشته ؟ و اگر نداشته آیا معذور بوده یا نه ، و این بحث از غرض ما و از مسؤ ولیت این كتاب خارج است .

نظیر دوم این است كه روایات نامبرده احیانا به آیات كتاب و ظاهر سنت است دلال كرده مى خواهیم بدانیم این است دلالها صحیح است یا نه ؟ و این در مسؤ ولیت این كتاب و سنخه بحث ما در این كتاب است .

دلائلى كه در روایات براى تحریم حج تمتع (پس از پیامبر (ص ) )اقامه شده و نقد و رد آن

لذا مى گوئیم در این روایات از چند طریق بر نهى عمر از متعه حج شده است .

1 - استدلال به اینكه آیه : (و اتموا الحج و العمره لله ) بر آن دلالت دارد، و حاصلش این است كه آیه نامبرده عموم مسلمین را ماءمور كرده به اینكه حج را تمام و عمره را تمام كنند، و آیه اى كه حج تمتع را تشریع كرده مخصوص رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) است ، این استدلال در روایت ابى نضره از جابر آمده ، كه گفت : همینكه عمر به خلافت رسید گفت : خداوند از هر چیز هر قدر بخواهد براى پیغمبرش حلال مى كند و ملاك كار ما قرآن است ، كه هر آیه اش در جائى كه باید نازل شود نازل شده ، و فرموده : (فاتموا الحج و العمره لله ) و به حكم این آیه باید حج خود را از عمره خود جدا كنید.

و این استدلال به هیچ وجه درست نیست ، چون خواننده عزیز در تفسیر آیه نامبرده توجه فرمود كه گفتیم : این آیه بیش از این دلالت ندارد كه اتمام حج و عمره واجب است ، و كسى كه باید این عبادت را انجام دهد نمى تواند در وسط آن را قطع كند، به دلیل اینكه دنبالش مى فرماید: (فان احصرتم ...)، و اما اینكه آیه شریفه دلالت داشته باشد بر اینكه مسلمانان باید عمره را جداى از حج بیاورند و متصل آوردنش تنها مخصوص به رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) و یا به آن جناب و همراهانش بوده كه در آن سال یعنى در حجة الوداع در خدمتش بوده اند، ادعائى است كه اثباتش از خرط القتاد مشكل تر است (خرط القتاد به این معنا است كه انسان ساقه اى پر از تیغ زهردار را با دست بگیرد، و دست خود را بر آن بكشد، بطوریكه همه تیغهاى ساقه مانند برگ از ساقه جدا شود و بریزد).

علاوه بر اینكه در این روایت اعتراف شده است به اینكه حج تمتع سنت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) بوده همچنانكه در روایت نسائى از ابن عباس نیزاین اعتراف آمده ، و عمر به نقل ابن عباس گفته : به خدا سوگند من شما را از مت عه نهى مى كنم ، با اینكه رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) آن را انجام داد.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما