شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


سه شنبه 2 خرداد 1396  


  نسخه چاپی


احرام، در مسجد شجره



در كاروان ها، نشانه هاى كوچ و زمزمه هاى رفتن آشكار مى شود
 

در كاروان ها، نشانه هاى كوچ و زمزمه هاى رفتن آشكار مى شود. باید به «مكه» رفت. اما «احرام» در پیش است و «میقات» و گفتن «لبّیك».

كسانى كه از مدینه به مكه مى روند، باید در میقات «مسجد شجره» احرام ببندند و عازم خانه خدا شوند.

با شور و شوق همراه با التهاب درونى، سوارماشین شده، مدینه را در حالى پشت سر مى گذارى كه چشمهاى اشگبار همچنان به سوى حرم پیامبر است.

مسجد شجره، كمتر از ده كیلومتر بیرون از مدینه قرار دارد، در منطقه «آبارعلى» (= چاههاى على)، منطقه اى كه حضرت على(علیه السلام)، براى استفاده زائران خانه خدا، به دست خود، چاههایى حفر نمود.

مسجد شجره، كه نام دیگرش «ذوالحُلَیفه» است، از معتبرترین میقاتهاست، و میقات حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) هم بوده است. نامگذارى این مسجد به شجره (درخت) از آنجاست كه در محل آن در زمان پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) درختى بوده كه حضرت، زیر آن درخت، احرام مى بست. البته اكنون آثارى از آن نیست.

مسجد شجره، مسجدى زیبا و بزرگ است. مردم بیرون مسجد، دوش گرفته و غسل مى كنند. سپس لباس احرام بر تن مى پوشند. پوشیدن دو جامه احرام و كندن لباسهاى عادى، معناى خاصى دارد.

اشكها در چشمها حلقه مى زند. بیرون آوردن لباسهاى دنیا و پوشیدن لباس آخرت! براى مردان دو حوله، یكى بر كمر و دیگرى بر دوش!

راستى چه دنیاى معنوى شگفتى در اعمال و مناسك این سفر، نهفته است! با خشوع و خضوع، به مسجد مى روند. ازدحام است. نمازى خوانده و نیت احرام مى كنند. با گفتن جملات «لبّیك اللّهم لبّیك...» مُحرِم مى شوند تا مَحرم شوند.

باز هم به یاد آخرت و قبر افتادن. دلهاى خاشعان ذوب مى شود و به صورت قطرات گرم اشك، بر چهره ها مى بارد. دل ها به یاد احرام بستن پیامبر در همین جا مى افتد. احرام بستن امام مجتبى(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام)و سفرهاى پیاده به سوى خانه خدا. ابا عبدالله(علیه السلام) در آغاز سفر كربلا، از همین جا مُحرم شد و به مكه رفت.

از مسجد كه بیرون مى آیند، طنین «لبّیك اللّهم لبّیك» در فضا مى پیچد. آنان كه دلى عاشق تر و معرفتى بیشرت دارند، بیشتر هم منقلب مى شوند. آهنگ حركت مى كنند، امّا حالت روحى افراد با لحظه ورود به این شهر و روزهاى اقامت در مدینه متفاوت است. هنگام ورود، یكپارچه شوق و سوز و گریه آمیخته به عشق بودند. اما اینك، دلها دو نیم است: نیمى سوزِ خدا و خشوعى كه از «احرام» پیدا كرده اند و نیمى دیگر كه در مدینه جا مانده است.

همه جا را «مسجد شجره» مى بینند. احساس مى كنند كه از آبهاى زلال «چاههاى على» سیراب شده اند و این آب، در رگ رگ جان و دلشان جریان یافته است. ماشین، از میان تپه ها و كوهها مى گذرد و به سوى خانه محبوب مى شتابد. شب است، اما حس مى كنند نورانیت مسجد النبى(صلى الله علیه وآله) را در دل خود به ارمغان مى برند.

گاه گاه، آواى «لبّیك» از زائران بر مى خیزد. چه شیرین است این ندا، كه پاسخى به دعوت پروردگار است. اینك اینان همه مهمانان خـدایند و به «ضیافت خانه الهى» روند. ... تا از «میقات خاك» به «میقات خدا» برسند.

راه طولانى مدینه تا مكّه، شبانه طى مى شود. همراهان برخى خواب اند و برخى همواره گریان و اشك ریزان. از این راه كه به «طریق الهجره» نیز معروف است، روزى

رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) عبور كرده است، آنگاه كه از زادگاهش مكّه، براى بسط آیین توحید و بهره گرفتن از پایگاه یثرب و نجات جان مسلمانان از شكنجه و آزارهاى قریش، كوچ كرد و هجرتش مبدأ تاریخ مسلمین و منشأ تحوّل عظیمى در وضع مؤمنان به وحى و قرآن گشت و تاریخ بشریت ورق خورد.

امّا آیا مسلمانان، واقعاً در همان «خط هجرت نبوى» حركت مى كنند؟ آیا از همان راهى مى روند كه پیامبرشان رفته است؟

كاش امروز رسول خدا در میان ما بود و هر جا كه مى رفت، در پى او مى رفتیم و هر كجا قدم مى نهاد، گام، جاى گامش مى نهادیم و در پى فرمانش جان مى باختیم... ولى سنّت و سیره او كه هست! اگر واقعاً پیرویم، راه او روشن است واین محجّه بیضاء و صراط مستقیم، رونده مى خواهد. شگفتا كه سیره و سنّت پیامبر، در میان مدّعیان پیروى از آیین او متروك و مهجور است.

و چه قدر، راه پیامبر بى رونده است!...



برچسب هافروع دین, حج, مکه, احرام
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
بررسی برخی احکام مربوط به حج بررسی برخی احکام مربوط به حج
آیا وضو گرفتن با آب زمزم موجود در داخل حرم مکی جایز است؟
حكمت احرام حكمت احرام
نخستین گام حج یا عمره، «احرام» است. چرا احرام؟و چرا از میقاتى معیّن؟
حكمت طواف حكمت طواف
هدف،الزام كامل و انضباط دقیق و هماهنگى بااراده تشریع خداونداست
احرام، در مسجد شجره احرام، در مسجد شجره
در كاروان ها، نشانه هاى كوچ و زمزمه هاى رفتن آشكار مى شود
حج استجابی 7 حج استجابی 7
كسانى كه از هند و پاكستان به عربستان مى آیندو در مكه معظمه مقیم مى شوند
احكام استجابی 6 احكام استجابی 6
آیا طواف در عمره مفرده استحبابى، حكمِ طواف واجب را دارد كه باید نماز آن خلف مقام باشد
حج استجابی 5 حج استجابی 5
اگر فاصله بین دو عمره كمتر از یك ماه باشد،
حج استجابی 4 حج استجابی 4
ماندن به منى، شب یازدهم و شب دوازدهم، و شب سیزدهم براى بعضى از اشخاص.
حج استجابی 3 حج استجابی 3
یكى «عمره تمتّع»، و دیگرى «حجّ تمتّع» و عمره تمتع مقدم است بر حج.
حج استجابی 2 حج استجابی 2
كیفیت افعال حجّ اِفراد; از احرام و وقوفین و اعمال منى و اعمال مكه، عین كیفیّت حجّ تمتع است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما