نسخه چاپی


در باره حج تمتع و نقد و بررسى ترحیم آن بعد ازرسول الله (ص )



مهاجرین و انصار و همسران رسول خدا در حجة الوداع احرام بستند،
 

 بحث روایتى دیگر در باره حج تمتع و نقد و بررسى ترحیم آن بعد ازرسول الله (ص )

در الدر المنثور است كه بخارى ، و بیهقى از ابن عباس روایت كرده اند كه در پاسخ شخصى كه از وى از متعه حج سؤ ال كرده بود، گفته : مهاجرین و انصار و همسران رسول خدا در حجة الوداع احرام بستند، ما نیز احرام بستیم ، چون به مكه رسیدیم رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: نیت احرام حج را به عمره برگردانید، مگر كسانى كه با خود قربانى آورده ، و به این علامت لنگه كفشى به گردن آن حیوان انداخته باشند كه چنین افرادى باید به همان نیت حج باقى مانده ، بقیه نیت عمره كنند، و چون خانه خدا را طواف و در صفا و مروه سعى كردیم ، عمل عمره ما تمام شد، و از احرام در آمدیم ، و با زنان در آمیختیم ، و لباس پوشیدیم .

و درباره كسانى كه با خود قربانى آورده ، آن را نشان كرده بودند، فرمود: اینگونه افراد نباید از احرام در آیند، بلكه همچنان در احرام حج باشند، تا قربانیشان به جاى خود برسد (یعنى در منا ذبح شود) آنگاه در شب ترویه به ما كه از احرام در آمده بودیم ، دستور فرمود: به نیت حج احرام ببندیم ، ما نیز چنین كردیم ، تا از اعمال و مناسك حج در عرفات و مشعر و منا فارغ شدیم .

و آنگاه در روز عید به مكه آمدیم ، و خانه خدا را طواف و بین صفا و مروه سعى كردیم ، و در اینجا همه اعمال حج ما پایان یافت ، تنها مساله قربانى باقى ماند، كه مى بایست به حكم (فما است یسر من الهدى ، فمن لم یجد فصیام ثلثه ایام فى الحج و سبعه اذا رجعتم ) یا قربانى كنیم ، (كه البته در این قربانى گوسفند هم كفایت مى كند)، و یا به جاى آن روزه بگیریم ، سه روز در حج ، و هفت روز بعد از مراجعت به وطن .

در نتیجه آن سال هر دو عمل عمره و حج را در یكسال انجام دادیم ، و این سابقه نداشت ، دستورى بود كه خدا در كتابش نازل فرمود و سنت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) بر آن جارى شد، تا مسلمانان خارج مكه كه از راه دور مى آیند بتوانند قبل از رفتن به عرفات از احرام درآیند، و آنچه در احرام برایشان حرام بود حلال شود و اینكه گفتیم (مسلمانان خارج مكه )، دلیلش این كلام خدا است كه مى فرماید: (ذلك لمن لم یكن اهله حاضرى المسجد الحرام )، و ماههاى حج كه خداى تعالى آنها را ماه حج خوانده شوال ، و ذى القعده ، و ذى الحجه است ، پس هر كس در این ماهها حج تمتع كند، باید یا خونى بریزد، و یا روزه بگیرد، و رفث به معناى جماع ، فسوق به معناى معاصى و جدال به معناى ستیزگى در گفتار است .



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما