نسخه چاپی


سر تراشیدن و سرّ آن



موى سر، به حسب ظاهر، جمال و زیبایى انسان است
 

موى سر، به حسب ظاهر، جمال و زیبایى انسان است. اگر كسى موى سر شخصى را به اجبار بتراشد، زیبایى اش را از او گرفته است و باید دیه بپردازد.


ابن ابى العوجاء در مناظره اى كه با امام صادق ـ علیه السلام ـ داشت،(1)و شكست خورده بازگشت، از او پرسیدند: جعفر بن محمد ـ  علیهما السلام ـ را در این مناظره عملى چگونه یافتى؟


گفت: او دریاى علم است! سپس ادامه داد: «كَیفَ وَ هُو ابنُ مَن حَلَقَ رؤوسَ هؤلاء»(2); «او (جعفر بن محمد) فرزند كسى است كه پدرش سرِ همه این مردم را تراشید!»


هیچكس حاضر نیست موى سر خود را با تیغ بزند، بخصوص جوانان، امّا وقتى وارد سرزمین منا مى شود، این جمال را هم، كه برایش ارزش بسیار قائل است، در پاى فرمان آن جمیل محض، نثار مى كند.

در میان عرب، بسیار دشوار بوده است كه موهاى سر خود را تیغ بزنند امّا از آن هنگام كه فرمان وحى را توسط پیامبر ـ ص ـ شنیدند براى رضاى خدا از این جمال ظاهرى و صورى هم دل بریدند.


راز سر تراشیدن، این است كه انسان هر گونه غرور و كبر و نخوت و  منیّت را از سرش به دَر كند، و خود را از هر معصیتى تطهیر و تنظیف نماید. 
 

امام سجاد ـ علیه السلام ـ به شبلى فرمود: آیا هنگام تراشیدن سر و  رمى جمرات و قربانى كردن این اسرار را در نظر داشتى یا نه؟

عرض كرد: نه.

فرمود: گویا به منا نرفته اى و احكام آن را انجام نداده اى.

این گویاهایى را كه امام سجّاد فرمودند; گویا طواف نكردى، گویا در مقام ابراهیم نماز نخواندى، گویا آب زمزم را ننوشیدى و اشراف نكردى، گویا سعى بین صفا و مروه نكردى، گویا در عرفات نایستادى، گویا به مشعر نرفتى و... شبلى را به شدّت متأثّر كرد به طورى كه سال بعد موفّق شد حجّى را با دستورات امام سجّاد ـ سلام الله علیه ـ انجام دهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

1 ـ وافى، كتاب الحج، باب ابتلاء الخلق و اختبارهم بالكعبه، ج2، ص34; احتجاج طبرسى ج2، ص71

2 ـ احتجاج طبرسى، ص173

 



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما