شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 7 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


وقوف در مشعر الحرام



از واجبات حج تمتع وقوف در مشعر الحرام (و به آن مزدلفه نیز میگویند) است،
 

سومّ : از واجبات حج تمتع وقوف در مشعر الحرام (و به آن مزدلفه نیز میگویند) است، مشعر الحرام بیابانى است كه بین (مأزمین) و (حیاض) و (وادى محسّر) قرار گرفته، و خود اینها همه حدود مشعر هستند و جزء موقف نیستند، مگر در زمان ازدحام و فشار جمعیت، كه در این حال جایز است بطرف (مأزمین) بالا رفت. (مأزمین نام تنگه اى است بین عرفات و مشعر الحرام).
مسأله ??? : واجب است بر كسى كه مشغول انجام مناسك حج است پس از حركت از عرفات مقدارى از شب عید را تا صبح در مشعر الحرام بماند، و احتیاط این است كه تا طلوع آفتاب در آنجا بماند، اگر چه اظهر این است كه جایز است كمى پیش از طلوع آفتاب از آنجا بطرف (وادى محسّر) حركت كند.
آرى جایز نیست پیش از طلوع آفتاب از (وادى محسّر)بگذرد و وارد منى شود.
مسأله ??? : وقوف در تمام وقت یاد شده اگر چه واجب است در حال اختیار، ولى مقدار ركن آن وقوف در مقدارى از وقت است. بنابر این اگر مقدارى از شب عید را در آنجا ماند و قبل از طلوع فجر از آنجا حركت كرد، بنابر اظهر حجش صحیح میباشد، و باید در صورتى كه با آگاهى از حكم شرعى این كار را كرده باشد یك گوسفند كفاره بدهد، و در صورتى كه حكم شرعى را نمیدانسته كفاره اى واجب نیست.
و چنانچه مقدارى از فاصله زمانى بین طلوع فجر و طلوع آفتاب در آنجا بماند، ولى تمام آن فاصله را در انجا نباشد، حجش نیز صحیح است، اگر چه از روى عمد باشد، و كفّاره هم واجب نیست اگرچه گناهكار است.
مسأله ??? : از وجوب وقوف مقدارى از شب عید تا صبح در مشعر الحرام بلكه بنابر احتیاط تا طلوع آفتاب، عده اى استثناء میشوند، و آنها عبارتند از : كسى كه ترس دارد و بچه و زنها و افراد ضعیف و ناتوان ـ مانند پیران و مریضها ـ و كسانى كه سرپرستى امور اینها را دارند، بنابر این براى اینها جایز است، به توقف شب عید در آنجا و حركت كردن قبل از طلوع فجر به طرف منى اكتفا كنند.
مسأله ??? : وقوف در مشعر الحرام باید با نیت قربت و اخلاص باشد، همچنان كه معتبر است از روى قصد و اختیار باشد، به همان توضیحى كه در وقوف عرفات گذشت.
مسأله ??? : كسى كه وقوف اختیارى مشعر الحرام را درك نكند، یعنى وقوف در شب عید و بین طلوع فجر و آفتاب، چه از روى فراموشى یا عذر دیگرى باشد، وقوف اضطرارى براى او كفایت میكند، یعنى مقدارى از فاصله بین طلوع آفتاب روز عید تا ظهر در آنجا بماند، و اگر این را عمداً ترك كند حجش باطل میشود.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, احكام حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
بررسی برخی احکام مربوط به حج بررسی برخی احکام مربوط به حج
آیا وضو گرفتن با آب زمزم موجود در داخل حرم مکی جایز است؟
حكمت احرام حكمت احرام
نخستین گام حج یا عمره، «احرام» است. چرا احرام؟و چرا از میقاتى معیّن؟
حكمت طواف حكمت طواف
هدف،الزام كامل و انضباط دقیق و هماهنگى بااراده تشریع خداونداست
احرام، در مسجد شجره احرام، در مسجد شجره
در كاروان ها، نشانه هاى كوچ و زمزمه هاى رفتن آشكار مى شود
حج استجابی 7 حج استجابی 7
كسانى كه از هند و پاكستان به عربستان مى آیندو در مكه معظمه مقیم مى شوند
احكام استجابی 6 احكام استجابی 6
آیا طواف در عمره مفرده استحبابى، حكمِ طواف واجب را دارد كه باید نماز آن خلف مقام باشد
حج استجابی 5 حج استجابی 5
اگر فاصله بین دو عمره كمتر از یك ماه باشد،
حج استجابی 4 حج استجابی 4
ماندن به منى، شب یازدهم و شب دوازدهم، و شب سیزدهم براى بعضى از اشخاص.
حج استجابی 3 حج استجابی 3
یكى «عمره تمتّع»، و دیگرى «حجّ تمتّع» و عمره تمتع مقدم است بر حج.
حج استجابی 2 حج استجابی 2
كیفیت افعال حجّ اِفراد; از احرام و وقوفین و اعمال منى و اعمال مكه، عین كیفیّت حجّ تمتع است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما