نسخه چاپی


حج سیر آفاقى و انفسى



سفر حج را سبك نشماریم و احساس كنیم به مقصد كه رسیدیم
 

سفر حج را سبك نشماریم و احساس كنیم به مقصد كه رسیدیم
 

مقصود را در مقصد یافتیم و بازگشتیم و وقتى برگشتیم، سیرمان «من الحق الى الخلق بالحق»(1) خواهد بود و این سیر گر چه سیر اُفُقى و آفاقى است امّا انفسى را نیز به همراه دارد. وقتى میهمان حق شدید درك مى كنید كه: «هو معكم أینما كنتم.»(2) در این هنگام است كه حاجى با یك نورانیت و نور خاصّى برمى گردد، گویى كه تازه از مادر متولد شده است.(3) و مردم موظفند كه به زیارت حاج بروند و زیارت او ثواب بسیار دارد; زیرا گذشته هاى او پاك شده و قبل از آن كه به معصیتى مبتلا شود، نور خاصّى در او هست. معلوم مى شود كه: «و اَرِنا مناسكنا و تُب علینا»(4) مسأله «یزكّیهم» را هم به همراه خواهد داشت.

1 ـ سالكین در وصول به مقامات سبعه، مرتبه طبیعت و مقام صدر و قلب و روح و سرّ و خفىّ و اخفى چهار سفر دارند كه از آنها به اسفار اربعه تعبیر مى شود:

الف: سیر «من الخلق الى الحق» كه از اول مقام طبیعت و طبع شروع مى شود. تا پایان مقام صدر، او با تأمل و مشاهده و تفكر در آیات آفاقى و انفسى مى فهمد اینها خالقى دارند و به حق مى رسند.

ب: سیر «من الحق الى الحق» كه از مقام قلب تا پایان مقام روح است. در اسماء و صفات عالى حق تعالى در وحدانیت و علم و قدرت حق بحث مى كند و سیر دارد.

ج: سیر «من الحق الى الخلق بالحق» كه از مقام سرّ الى ما شاء الله است كه از ظهورات حق در خلق مشاهداتى دارد، از فیوضات حق تعالى در خلق شهود دارد و این نبوّتى است در اصول و معارف دین نه این كه نبوت تشریعى داشته باشد. اگر انباء و خبرى هست در معارف دین است نه در احكام دین و نبوت تشریعى.

د: سیر «من الخلق الى الحق بالحق» و این سفر از خواص انبیاى مرسل است كه در بین مردم به حق سیر مى كنند و مقام نبوت تشریعى است كه مردم را به احكام الهى آشنا مى سازد و انسان با وصول به این مرحله و مقام، انسان كامل مى شود. (مقدمه اسفار اربعه، ج1; مقدمه فصوص الحكم قیصرى، فصل 12)

2 ـ حدید : 4

3 ـ بحار، ج96، ص385

4 ـ بقره : 128



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, آموزش حج
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
آداب حج آداب حج
هر یک بنفسه صلاحیت تصفیه نفس را دارد
فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند فرشتگان از اسرار حاجیان آگاهند
عصر روز عرفات و ظهر روز دهم كه زائران بیت الله الحرام در منا جمع هستند،
اسرار عرفات اسرار عرفات
كه شب نهم را در سرزمین عرفات بماند تا آن وقوف لازم را كه روز نهم مى باشد،
طواف طواف
غیر از انبیا و امامان معصوم، دچار یك سلسله گرفتاریهاى باطنى و ظاهرى هستند
«زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت «زیارت»، زمینه سازِ معرفت و محبّت
معرفت و عشق، پاى را به رفتن مى گشاید و «دوستى» به «دیدار» مى انجامد
كعبه، جلوه عرش خدا در زمین كعبه، جلوه عرش خدا در زمین
خداوند متعال براى انسان كعبه را بنا ساخت تا انسانِ دور آن طواف كند
تقوا و پارسایى روح عمل است تقوا و پارسایى روح عمل است
چون محور پذیرش هر عملى تقوا و وارستگى است،
آب زمزم، جام طاعت آب زمزم، جام طاعت
مستحب است انسان بعد از طواف و نماز آن، كنار چاه زمزم برود
اخلاق زائر اخلاق زائر
واى بحال آن زائرى كه از وطن آلوده به سیئات اخلاقى به حج برود
تفاوت حج با دیگر عبادات تفاوت حج با دیگر عبادات
جریان تعبّد در حجّ بیش از سایر دستورات دینى است

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما