شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


يک شنبه 3 ارديبهشت 1396  


  نسخه چاپی


شطیطه، بانوی مؤمنه



این مقدار از خالص مال ماست كه برای خرج كفن و دفن جهت آن بانوی مؤمنه اختصاص می دهم
 

امام (علیه السلام) این جملات را هنگامی فرمود كه مبلغی در حدود چهارصد درهم در یك كیسه چرمی، برای بانویی پرهیزكار و مؤمنه به نام شطیطه به وسیله نماینده مردم خراسان ابوجعفر محمّد بن علی فرستاد و فرمود :

این مقدار از خالص مال ماست كه برای خرج كفن و دفن جهت آن بانوی مؤمنه اختصاص می دهم.

مقداری از این پول را تا وقتی زنده است مصرف كند و بقیه را جهت كفن و دفن بگذارد، ما اهل بیت پول كفن و دفن و مهریه زنان و مصرف حج را از مال خالص و طاهر خود خرج می كنیم.

هان، ای ابوجعفر ! چون به نیشابور رسیدی، به فاصله ای كوتاه در حدود چند روز بعد از ورود تو آن بانو از دنیا می رود و من قبل از دفن برای نماز بر او حاضر خواهم شد.

به آن هنگام كه برای نماز بر جنازه او حاضر شوم تو مرا خواهی دید، این توجه فوق العاده امام نسبت به شطیطه و سهیم كردن او در شؤون زندگانی خصوصی خود و خانواده اش، پاداش اخلاص آن بانو بوده كه از زحمت چرخ ریسی خود به قدر یك دستمال، یا یك كلاف نخ، یا یك سكه طلا از سهم امام (علیه السلام) به وسیله ابوجعفر محمد بن علی از نیشابور به مدینه فرستاد، تا خمس دسترنج خود را به دستور خدا به امام رد كرده باشد.

ابوجعفر كه امین مردم خراسان بود، گو این كه در ابتدای امر كلاف و سكه او را نمی پذیرفت، به عذر این كه اندك است و برای یك سكه نمی توان كیسه جداگانه ساخت، ولی آن بانو در آن وقت گفت : گر چه مال من اندك است ولی چه كنم سهم امام است و مرا همین مقدار می رسیده.

ابوجعفر آن مال ناچیز را گرفت و سكه را برای نشان دار بودنش مقداری كج كرد و در كیسه ای كه سكه دیگران را ریخته بود انداخت و از خراسان به مدینه آمد.

همین كه به محضر امام مشرف شد، امانات مردم خراسان را بر حضرت عرضه كرد.

امام هیچ كدام را قبول نكرد و فرمود : مال ما نیست، این ها را به صاحبانش بازگردان، اما امانتی نزد تو دارم از بانویی به نام شطیطه آن را جدا كن و به من بده.

ابوجعفر كیسه را گشود و در صدد جستجوی سكه شطیطه برآمد آن سكه ها را روی هم می غلطاند تا آن را بیابد ; امام، خودش آن را در میان نشان داد و هم اینطور بقچه ها را گشود و دستمال یا كلاف را نیز تقدیم كرد.

محمد بن علی می گوید : وقتی به وطن بازگشتم تمام صاحبان آن كالاها را فطحی مذهب دیدم، آنجا دریافتم كه امام فرمود : آن ها مال من نیست.

در این گیرودار مواظب وضع آن بانو بودم كه سیزده روز پس از ورود من به نیشابور درگذشت، ما جنازه او را به صحرا بردیم، در جمعیت انبوهی كه در بیابان برای نماز بر جنازه او حاضر بودند توجه داشتم امام را ببینم، ناگاه دیدم شتر سواری از جانب بیابان آمد، از شتر پیاده شد در حالی كه سر و صورت خود را پیچیده و پوشیده بر جنازه نماز گزارد، من نزدیك شدم تا ببینم، امام را شناختم كه برگشت و بر شتر سوار شده در صفحه بیابان از نظر غایب شد(16) ! !

آری، اولیای خدا چه مرد چه زن در صفحه ای از پاكی و نور و صفا زندگی می كنند و در تمام این عالم از دوست غیر دوستی نمی خواهند.

واقعیت مسئله حج

تماشای واقعیت حج، قلبی پاك، دیده ای بینا، سینه ای پر از نور، روحی الهی و نفسی تزكیه شده می خواهد.

اهل بصیرت را در زمینه این سفر مسائلی است كه از دسترس بسیاری از عقول دور است.

این سفر، سفری ملكوتی و سیری الهی آن هم به سوی صاحب آفرینش است، رسیدن به حضور مقدس او لیاقتی ما فوق لیاقت ها و طهارتی ما فوق طهارت ها لازم دارد.

در این سفر خشوعی كامل، خضوعی جامع، حالی الهی و نیتی استوار و عزمی راسخ و گذشتی به پهنای فلك لازم است.

زاد و توشه این راه تماماً معنوی است، زاد و توشه مادی به اندازه ای لازم است كه ضعف جسم را برطرف كند.

در این سفر جز برای خدا نروید، جز برای حق نباشید و جز برای دوست نشنوید. جز برای معبود نگویید و چون وارد مسجد الحرام شدید،جز خدا نبینید.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام معصومین
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
فضایل چهارگانه حج در احادیث فضایل چهارگانه حج در احادیث
استطاعت و امکانات در انجام این فریضه الهی مسامحه می کنند
فضیلت بی بدیل حج فضیلت بی بدیل حج
رهسپاران حج و عمره، باریابندگان به پیشگاه با عظمت خداوند هستند
حج یا معراج ملكوتی حج یا معراج ملكوتی
چون با دیده بصیرت به حج بنگری،آن را معراجی ملكوتی خواهی یافت
دورنمایی از حقیقت عبادات دورنمایی از حقیقت عبادات
قوای روحانی و ملكوتی در حدی كه انسان را به عالی ترین مدارج كمال برساند،
نیت صادق نیت صادق
این كه هر عبادتی از عبادات باید به نیت صادقه باشد
آرایش و پوشش كعبه آرایش و پوشش كعبه
آدم علیه السّلام كسى بود كه كعبه را ساخت و بنیان آن را نهاد
حج در كلام امام علی (ع) حج در كلام امام علی (ع)
حج ، ظهور جلوه یار و تابش بارقه ملکوت است
پیوند با قرآن در سفر حج پیوند با قرآن در سفر حج
قرآن مجید، در رأس تمام برنامه های الهی است،
امام رضا علیه السلام  در كلام میهمانی خدا امام رضا علیه السلام در كلام میهمانی خدا
کسانی که حج و عمره می روند میهمان خدایند و حق است
یاد حق یاد حق
این كه اسباب مشغله قلبی در این سفر برای خود فراهم نكند،

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما