شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


سه شنبه 9 خرداد 1396  


  نسخه چاپی


آیا سجود فرشتگان تشریعى است



بى شك در جمله یسجد له من فى السماوات فرشتگان داخلند
 

 بى شك در جمله یسجد له من فى السماوات فرشتگان داخلند ، ولى آیا سجده آنها تكوینى است یا تشریعى ؟ با توجه به اینكه آنها داراى عقل و شعور و معرفت و اراده‏اند ، سجود آنها جنبه تشریعى دارد یعنى عبادت و خضوعى است كه با اراده و اختیار انجام مى‏گیرد قرآن در باره فرشتگان مى‏گوید : لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون:

تفسیر نمونه ج : 14ص :51

آنها هیچیك از فرمانهاى الهى را عصیان نمى‏كنند و آنچه را كه او دستور داده انجام مى‏دهند ( تحریم - 6 ) .

3 -پاسخ به چند سؤال

1 -با توجه به اینكه من فى الارض ، شامل همه انسانها مى‏شود ، چرا بعد از آن جمله كثیر من الناس آمده است ؟ در پاسخ این سؤال مى‏توان گفت كه این جمله در حقیقت توضیحى است براى من فى الارض یعنى ساكنان زمین دو گروهند ، گروهى مؤمن و خاضع در برابر خدا و گروهى كافر و متمرد و سركش.

این احتمال را نیز بعضى از مفسران داده‏اند كه تعبیر من فى الارض كه جنبه عمومى دارد اشاره به سجود تكوینى است كه همه انسانها حتى كافران جزء جزء وجودشان در آن شركت دارند ، ولى جمله كثیر من الناس و ... اشاره به سجود تشریعى است كه در آن با هم مختلفند .

این احتمال نیز وجود دارد كه من فى الارض اشاره به فرشتگان ساكن زمین باشد مانند من فى السماء كه اشاره به فرشتگان ساكن آسمانها است ، در حالى كه جمله بعد ، از انسانهاى ساكن زمین سخن مى‏گوید.

2 -چرا در این آیه از ساكنان آسمان و زمین ، سخن به میان آمده نه از خود آسمان و زمین.

در پاسخ مى‏گوئیم آسمانها همان ستارگانند كه در كلمه نجوم جمعند ، و ذكر جبال ( كوهها ) كه قسمت مهمى از كره زمین را تشكیل مى‏دهند اشاره به خود زمین است.

3 -بالاخره آخرین سؤال این است كه چرا ا لم تر ( آیا نمى‏بینى )

تفسیر نمونه ج : 14ص :52

فرموده ، با اینكه سجده عمومى موجودات چیزى نیست كه با چشم دیده شود ؟ اما با توجه به اینكه رؤیت در لسان عرب گاهى به معنى علم مى‏آید پاسخ این سؤال نیز روشن مى‏شود ، بعلاوه گاه از مسائل بسیار روشن تعبیر به مشاهده مى‏كنیم و مثلا مى‏گویند آیا نمى‏بینى كه فلان انسان ، حسود و بخیل است ، یا فلان انسان عالم و عادل است ( در حالى كه این صفات جنبه حسى ندارد ) منظور درك قطعى است.

تفسیر نمونه ج : 14ص :53

هَذَانِ خَصمَانِ اخْتَصمُوا فى رَبهِمْفَالَّذِینَ كفَرُوا قُطعَت لهَُمْ ثِیَابٌ مِّن نَّارٍ یُصب مِن فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الحَْمِیمُ‏(19) یُصهَرُ بِهِ مَا فى بُطونهِمْ وَ الجُْلُودُ(20) وَ لهَُم مَّقَمِعُ مِنْ حَدِیدٍ(21) كلَّمَا أَرَادُوا أَن یخْرُجُوا مِنهَا مِنْ غَمٍ أُعِیدُوا فِیهَا وَ ذُوقُوا عَذَاب الحَْرِیقِ‏(22) إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتِهَا الأَنْهَرُ یحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَساوِرَ مِن ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاًوَ لِبَاسهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ(23) وَ هُدُوا إِلى الطیِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى صرَطِ الحَْمِیدِ(24)

ترجمه:

19 -اینها دو گروهند كه در باره پروردگارشان به مخاصمه و جدال پرداختند : كسانى كه كافر شدند لباسهائى از آتش براى آنها بریده مى‏شود ، و مایع سوزان و جوشان بر سر آنها فرو مى‏ریزند.

20 -آنچنان كه هم درونشان را آب مى‏كند و هم برونشان را!

تفسیر نمونه ج : 14ص :54

21 -و براى آنها گرزهائى از آهن است.

22 -هر گاه بخواهند از غم و اندوه‏هاى دوزخ خارج شوند آنها را به آن باز مى‏گردانند و ( به آنها گفته مى‏شود ) بچشید عذاب سوزان را!

23 -خداوند كسانى را كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده‏اند در باغهائى از بهشت وارد مى‏كند كه از زیر درختانش نهرها جارى است ، آنها با دستبندهائى از طلا و مروارید زینت مى‏شوند و لباسهایشان در آنجا از حریر است .

24 -آنها به سوى سخنان پاكیزه هدایت مى‏شوند و به راه خداوند شایسته ستایش راهنمائى مى‏گردند.

شان نزول:

جمعى از مفسران شیعه و اهل تسنن شان نزولى براى نخستین آیه از آیات فوق نقل كرده‏اند كه فشرده‏اش این است : روز جنگ بدر ، سه نفر از مسلمانان ( على (علیه‏السلام‏) و حمزه ، و عبیدة بن حارث بن عبد المطلب ) به میدان نبرد آمدند و به ترتیب ولید بن عتبه و عتبة بن ربیعه و شیبة بن ربیعه را از پاى در آوردند ، آیه فوق نازل شد و سرنوشت این مبارزان را بیان كرد .

و نیز نقل كرده‏اند كه ابو ذر سوگند یاد مى‏كرد كه این آیه در باره مردان فوق نازل شده.

ولى همان گونه كه بارها گفته‏ایم وجودشان نزول خاص هرگز مانع عمومیت مفهوم آیه نمى‏شود.



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما