شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 7 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند



پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
 

از آنجا كه در آیات گذشته سخن از مبدء و معاد بود ، آیه مورد بحث با طرح مساله توحید و خداشناسى ، حلقه مبدء و معاد را تكمیل مى‏كند ، پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید : آیا ندیدى تمام كسانى كه در آسمانها و تمام كسانى كه در زمین هستند براى خدا سجده مى‏كنند ، و خورشید و ماه و ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان ؟ ! ( ا لم تر ان الله یسجد له من فى السماواتو من فى الارض و الشمس و القمر و النجوم و الجبال و الشجر و الدواب).

و نیز بسیارى از مردم براى او سجده مى‏كنند ، در حالى كه بسیارى

تفسیر نمونه ج : 14ص :49

دیگر ابا دارند و مستحق عذابند ( و كثیر من الناس و كثیر حق علیه العذاب).

سپس اضافه مى‏كند : اینها نزد پروردگار بى‏ارزشند و هر كس را خدا بى ارزش سازد هیچكس نمى‏تواند او را گرامى دارد و مشمول سعادت و ثواب كند ( و من یهن الله فما له من مكرم).

آرى خداوند هر كارى را بخواهد و مصلحت بداند انجام مى‏دهد مؤمنان را گرامى و منكران را خوار مى‏سازد(ان الله یفعل ما یشاء).

نكته‏ها:

1 -این سجود همگانى چگونه است ؟

در قرآن مجید در آیات مختلف سخن از سجود عمومى موجودات جهان و همچنین تسبیح و حمد و صلوة ( نماز ) به میان آمده است و تاكید شده كه این عبادات چهار گانه مخصوص انسانها نیست ، بلكه حتى موجودات ظاهرا بیجان نیز در آن شركت دارند.

گر چه در ذیل آیه 44 سوره اسراء ( در جلد دوازدهم ) پیرامون حمد و تسبیح عمومى موجودات عالم به طور مشروح بحث كرده‏ایم ، و همچنین در جلد دهم ذیل آیه 15 سوره رعد از سجده عمومى موجودات عالم سخن گفته‏ایم باز در اینجالازم است اشاره‏اى به این مساله مهم بشود : با توجه به آنچه در آیه مورد بحث آمده موجودات عالم داراى دو گونه سجودند ، سجود تكوینى و سجود تشریعى.

خضوع و تسلیم بى قید و شرط آنها در برابر اراده حق و قوانین آفرینش و نظام حاكم بر این جهان همان سجود تكوینى آنها است كه تمام ذرات موجودات را شامل مى‏شود ، حتى سلولهاى مغز فرعونها و نمرودها و منكران لجوج ، و تمام ذرات وجود آنها مشمول این سجود تكوینى هستند.

به گفته جمعى از محققان تمامى ذرات جهان داراى نوعى درك و شعورند ،

تفسیر نمونه ج : 14ص :50

و به موازاتآن در عالم خود ، حمد و تسبیح خدا مى‏گویند ، و سجود و صلات دارند ( شرح این سخن را در ذیل آیه 44 سوره اسراء آوردیم ) و اگر این نوع درك و شعور را نپذیریم لااقل تسلیم و خضوع آنها در برابر همه نظامات هستى به هیچوجه قابل انكار نیست.

اما سجود تشریعى همان نهایت خضوعى است كه از صاحبان عقل و شعور و درك و معرفت در برابر پروردگار تحقق مى‏یابد.

در اینجا این سؤال پیش مى‏آید كه اگر برنامه سجود عمومى موجودات همه انسانها را در بر مى‏گیرد چرا در آیه فوق به گروهى از انسانها تخصیص داده شده است ؟.

اما با توجه به اینكهسجده در این آیه در یك مفهوم جامع میان تشریع و تكوین استعمال شده پاسخ این سؤال روشن مى‏شود ، زیرا سجده در مورد خورشید و ماه و ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان ، فرد تكوینیش منظور است ، اما در مورد انسانها تشریعى است كه بسیارى آن را انجام مى‏دهند و گروهى سرپیچى كرده و مصداق كثیر حق علیه العذاب هستند ، و مى‏دانیم استعمال یك لفظ در مفهوم جامع و عام با حفظ مصادیق مختلف هیچ مانعى ندارد ، حتى نزد آنها كه استعمال لفظ را در بیشتر از یك معنى جایز نمى‏دانند ، تا چه رسد به ما كه استعمال لفظ مشترك را در معانى متعدد مجاز مى‏دانیم ( دقت كنید ) .



برچسب هادین شناسی, فروع دین, حج, حج در كلام وحی
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه معناى كلمه هدى و فرق آن با هدیه
پیش كش كردن چیزى از نعمتها به كسى و یا به محلى ، به منظور تقرب جستن
«استلام حجر» «استلام حجر»
و سوگند به شاهد و مشهود.
همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى‏كنند
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) را مخاطب ساخته مى‏گوید
آنها كه بر لب پرتگاه كفرند آنها كه بر لب پرتگاه كفرند
دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه ، و رهبران گمراه كننده
آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج) آیات 196 تا 203 بقره (مربوط به حج)
اولئك لهم نصیب مما كسبوا و اذكروا اللّه و اللّه سریع الحساب
دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان دلائل معاددر عالم جنین و گیاهان
حقیقت قرآن مى‏خواهد صحنه‏هاى معاد را كه مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و كار دارند
حج در كلام نهج البلاغه حج در كلام نهج البلاغه
کعبه به عنوان مرکز توحید، قبله جهانیان، و حج به عنوان بی نظیرترین تجلّی
باز هم مجادله به باطل باز هم مجادله به باطل
گروهى از مردم كسانى هستند كه در باره خدا بدون هیچ علم و دانش و هدایت
اسرار حج اسرار حج
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است
پیروان شیطان! پیروان شیطان!
وحشت عمومى مردم به هنگام وقوع زلزله قیامت بود در آیات مورد بحث حال گروهى از بیخبران را منعكس مى‏كند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما