شبکه تلویزیونی اینترنتی لبیک |خانه|--|درباره ما|--|ارتباط با ما|


دوشنبه 7 فروردين 1396  


  نسخه چاپی


چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 1



هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
 












إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ
اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِیَاشِكُمْ مِنْ فِتْنَةٍ قَدْ أَنَافَتْ
عَلَیْكُمْ.‏
بحارالأنوار، ج53، ص174؛ احتجاج، ج2، ص495؛ الخرائج و الجرائح، ج2، ص902.
ما در رعایت حال شما كوتاهى نمى كنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم, كه اگر
جز ایـن بود گرفتاریها به شما روى می آورد و دشمنان, شما را ریشه كـن مى
كردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانى كنید، در نجات دادن شما از فتنه هایی که
شما را در بر گرفته است.

....................................................

فَیَعْمَلُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِیَتَجَنَّبَ مَا یُدْنِیهِ مِنْ كَرَاهِیَتِنَا وَ
سَخَطِنَا فَإِنَّ امْرَأً یَبْغَتُهُ فَجْأَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنَجِّیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة.
بحارالأنوار، ج53، ص174؛ احتجاج، ج2، ص495.
هریك از شما باید به آنچه كه او را به دوستى ما نزدیك مى سازد, عمل كند واز
آنچه كه خـوشایند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزیند, زیرا مرگ به طور
ناگهانى انسان را مى گیرد, در وقتى كه توبه برایـش سودى ندارد وپشیمانى او را
از كیفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد.

....................................................

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَیْنَا فَعَلَیْنَا الْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا الْإِیرَادُ وَ لَا
تُحَاوِلُوا كَشْفَ مَا غُطِّیَ عَنْكُمْ وَ لَا تَمِیلُوا عَنِ الْیَمِینِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى الْیَسَارِ وَ اجْعَلُوا
قَصْدَكُمْ إِلَیْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُنَّةِ الْوَاضِحَةِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَاهِدٌ عَلَیَّ وَ
عَلَیْكُم‏.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
از خـدا بتـرسید و تسلیـم ما شـوید, كارها را به ما واگذاریـد, برماست كه شما را از
سرچشمه, سیراب برگردانیـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى
كشف آنچه از شما پـوشیده شده نروید. به چپ و راست منحرف نشوید. مقصد
خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهیــد.
به تحقیق که من شما را نصیحت کردم و خداوند بر من و شما گواه است.

....................................................

أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلَّا تَمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ إِلَّا زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَیَّ بِمَا أَذْكُرُه‏.
غیبت شیخ طوسی، ص287؛ بحارالأنوار، ج53، ص 193 و ج50، ص228؛ احتجاج، ج2، ص468.
خـداوند مقدر فرموده است كه حق به مرحله نهایى و كمال خود برسد و باطـل از بیـن رود، وخدا بـر آنچه بیـان نمـودم گواه است.

....................................................

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً وَ لَا أَمْهَلَهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ
أَسْمَاعاً وَ أَبْصَاراً وَ قُلُوباً وَ أَلْبَاباً ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمُ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) مُبَشِّرِینَ وَ
مُنْذِرِینَ یَأْمُرُونَهُمْ بِطَاعَتِهِ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یُعَرِّفُونَهُمْ مَا جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ
خَالِقِهِمْ وَ دِینِهِمْ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِمْ كِتَاباً وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ مَلَائِكَةً وَ بَایَنَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ
بِالْفَضْلِ الَّذِی لَهُمْ عَلَیْهِمْ وَ مَا آتَاهُمْ مِنَ الدَّلَائِلِ الظَّاهِرَةِ وَ الْبَرَاهِینِ الْبَاهِرَةِ وَ الْآیَاتِ
الْغَالِبَةِ.
غیبت شیخ طوسی، ص287؛ بحارالأنوار، ج50، ص228؛ احتجاج، ج2، ص468.
خداوند متعال, خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است, بلكه آنان را
به قـدرتـش آفریـده و بـراى آنها گـوش و چشـم و دل و عقل قرار داده, آن گاه
پیامبران راكه مژده دهنده و ترساننده هستنـد به سـویشان برانگیخت تا به
طاعتـش دستـور دهند واز نافرمانـى اش جلـوگیرى فـرمایند و آنچه را از امـر
خـداونـد و دینشان نمى دانند، به آنها بفهمانند. و بر آنان كتاب فرستاد و به
سـویشان فرشتگان بـرانگیخت تـا آنها میان خـدا و پیامبـران واسطه باشند، به
واسطه تفضّلـى كه بـر ایشان روا داشته، از دلایل آشکار و برهان های قاطع و آیات
غالب که به ایشان داده است.

....................................................

إِذَا أَذِنَ اللَّهُ لَنَا فِی الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْبَاطِلُ وَ انْحَسَرَ عَنْكُمْ وَ إِلَى اللَّهِ أَرْغَبُ فِی الْكِفَایَةِ وَ جَمِیلِ الصُّنْعِ وَ الْوَلَایَةِ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِیلُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
غیبت شیخ طوسی، ص289؛ بحارالأنوار، ج50، ص228و ج53، ص196؛ احتجاج، ج2، ص469.
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد كه سخن گـوییم, حق ظاهر شده و باطل از میـان خـواهـد رفت وخفقـان از سـر شمـا بـرطـرف خـواهـد شـد.
من به پشتیبانی و همراهی خداوند متعال امیدوارم و هم او برای ما کافی است و چه خوب وکیلی است . درود خدا بر محمدو آل محمد باد.

....................................................

فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً.
کمال الدین، ج2، ص516؛ غیبت شیخ طوسی، ص395؛ إعلام‏الورى، ص445؛ الصراط المستقیم، ج2، ص236.
ظهورى نیست, مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.

....................................................

سَیَأْتِی مِنْ شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.
کمال الدین، ج2، ص516؛ غیبت شیخ طوسی، ص395؛ إعلام‏الورى، ص445؛ احتجاج، ج2، ص478.
آگاه بـاشیـد به زودى كسانـى ادعاى مشاهده (نیابت خـاصه) مـرا خـواهند كرد. آگاه باشید هر كـس قبل از ((خروج سفیانى)) و شنیدن صداى آسمانى , ادعاى مشاهده مرا كند دروغگـو و افتـرا زننـده است. و حـركت و نیرویـى جز به خـداى بزرگ نیست.

....................................................

أَنَا بَقِیَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخِیرَةٌ مِنْ نُوحٍ وَ مُصْطَفًى مِنْ إِبْرَاهِیمَ وَ صَفْوَةٌ مِنْ محَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وسلم.
غیبت نعمانی، ص279؛ بحارالأنوار، ج52، ص239.
مـن باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمد (درود خـدا بر همگى آنان باد) هستم.
 

....................................................

زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللَّهِ دَاحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنَا فِی الْكَلَامِ لَزَالَ الشَّكُّ.
غیبت شیخ طوسی، ص244؛ کمال الدین، ج2، ص430؛کشف الغمه، ج2، ص498.
ستمگران پنداشتند كه حجت خدا از بین رفتنی است, در حالى كه اگر به ما اجازه سخـن گفتـن داده مـى شـد, هـر آینه تمـام شكها را از بیـن مـى بـردیـم.

....................................................

فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَانِ.
من‏لایحضره‏الفقیه، ج1، ص498؛ تهذیب الاحکام، ج2،ص175؛ احتجاج، ج2، ص479.
هیچ چیز مثل نماز بینى شیطان را به خاك نمى مالد، پس نماز بخوان و بینى شیطان را به خاك بمال.

....................................................

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْعَمَى بَعْدَ الْجِلَاءِ وَ مِنَ الضَّلَالَةِ بَعْدَ الْهُدَى وَ مِنْ مُوبِقَاتِ الْأَعْمَالِ وَ مُرْدِیَاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون‏.
کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128؛ بحارالأنوار، ج53، ص 190.
پناه به خدا مى برم از نابینایى بعد از بینایى و از گمراهى بعد از راهیابـى و از اعمـال نـاشـایسته و فـرو افتـادن در فتنه ها.زیرا خداوند متعال می فرماید : آیا مردم گمان کردند به صرف این که گفتند ایمان آوردیم رها می شوند و آزمایش نمی شوند!

....................................................

أَنَّ الْحَقَّ مَعَنَا وَ فِینَا لَا یَقُولُ ذَلِكَ سِوَانَا إِلَّا كَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا یَدَّعِیهِ غَیْرُنَا إِلَّا ضَالٌّ غَوِی‏.
کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128؛ بحارالأنوار، ج53، ص 190.
حق با ما و در میان ماست, كسى جز ما چنین نگوید, مگر آن كه دروغگو و افترا زننده باشد.

....................................................

ِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَلَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَیْرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدَ صَنَائِعِنَا.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
خداوند با ماست و جز خدا به چیزی نیاز نداریم. و حق نیز با ماست لذا اگر کسی هم با ما نباشد هرگز وحشتی نداریم. ما دست پرورده خدا هستیم و مردم نیز دست پرورده های ما می باشند.

....................................................

یَا هَؤُلَاءِ مَا لَكُمْ فِی الرَّیْبِ تَتَرَدَّدُونَ وَ فِی الْحَیْرَةِ تَنْعَكِسُونَ، أَ وَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
ای گروه مردم شما را چه شده که در شک وتردید به سر می برید ودر حیرت سرگردانید؟ آیا سخن خدا را نشنیده اید که می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و رسولش و نیز از ولی امر خود اطاعت کنید.

....................................................

أَوَ مَا رَأَیْتُمْ كَیْفَ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ مَعَاقِلَ تَأْوُونَ إِلَیْهَا وَ أَعْلَاماً تَهْتَدُونَ بِهَا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى أَنْ ظَهَرَ الْمَاضِی (علیه السلام) كُلَّمَا غَابَ عَلَمٌ بَدَا عَلَمٌ وَ إِذَا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمَّا قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ أَبْطَلَ دِینَهُ وَ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ كَلَّا مَا كَانَ ذَلِكَ وَ لَا یَكُونُ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ یَظْهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَ هُمْ كَارِهُون‏.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466.
آیا توجه نکردید که خداوند متعال از زمان آدم تا کنون مراکزی را قرار داد تا به سوی آن ها بروید و نشانه هایی را برایتان نصب کرد تا به واسطه آن ها هدایت شوید؟ هرگاه نشانه ای گم شد، نشانه ای دیگر جایگزین آن می شود وهرگاه ستاره ای افول کرد ستاره ای دیگر طلوع می کند پس آن گاه که امام پیشین (پدرم) رحلت کرد گمان کردید که خداوند متعال دینش را باطل و واسطه ی میان خود و خلقش را از میان برداشت! هرگز چنین نبوده و نخواهد شد تا زمان ظهور که خداوند امر خود را آشکار می فرماید؛ در حالی که آنها دوست ندارند.

....................................................

الْعِلْمُ عِلْمُنَا وَ لَا شَیْ‏ءَ عَلَیْكُمْ مِنْ كُفْرِ مَنْ كَفَر.
غیبت شیخ طوسی، ص373؛ بحارالأنوار، ج53، ص150.
دانـش , دانـش مـاست و از كفـر كـافـر,گزنـدى بـر شمـا نیست.

....................................................

وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَكِیل‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2،ص498؛ الخرائج والجرائح، ج2، ص902.
اگرشیعیان ماـ كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفق بداردـ در وفاى به عهد و پیمان الهى، اتحاد و اتفاق مى داشتند و عهد و پیمان را محترم مـى شمردند, سعادت دیـدار مـا به تـأخـیـر نمـى افتـاد و زودتـر به سعادت دیـدار ما نـائـل مى شدند. که این نشانه صداقت ایشان نسبت به ماست. پس چیزی ما را از ایشان محبوس نمی کند مگرانجام آنچه را که ما دوست نداریم و از طرف آنان توقع و انتظار نداریم. از خداوند متعال یاری می طلبیم و فقط او برای ما کافی و خوب پشتوانه ای است.

....................................................

قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّیعَةِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِینُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْه‏.
احتجاج، ج2،ص473؛ بحارالأنوار، ج25، ص266.
نادانان و كـم خـردان شیعه و كسانـى كه بال پشه هم از دینـدارى آنان محكمتـر است مارا آزار می دهند.

....................................................

اِرخَص نَفسَكَ وَ اجعَل مَجلِسَكَ فِى الدِّهلِیز وَ اقضِ حَوائِجَ الناسِ.
فرمایشان حضرت بقیه الله,ص 170.
خودت را (بـراى خـدمت) در اختیار مـردم بگذار, ومحل نشستن خویش را در ورودى خـانه قـرار بـده , و حـوائج مـردم را بــرآور.

....................................................

إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ كَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا یَعْنِیكُمْ وَ لَا تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ مَا قَدْ كُفِیتُم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص180؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ کشف الغمه، ج2، ص531.
وجود من براى اهل زمین, سبب امان و آسایش است, همچنان كه ستارگان سبب امان آسمان اند. پس از آنچه ارتباطی به شما ندارد سؤال نکنید و خود را به زحمت نیندازید برای چیزی که از شما نخواسته اند

....................................................

وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص180؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ وسائل الشیعه، ج27، ص140.
در پیشامـدهاى مهم اجتماعى به راویان حدیث ما مراجعه كنید, زیرا كه آنان حجت مـن بـر شمـا هستنـد و مـن هـم حجت خـدا بـر آنـان هستم.

....................................................

وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَكَالِانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ.
بحارالأنوار، ج52، ص92؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ کشف الغمه، ج2، ص531؛ اعلام الوری، ص452؛ احتجاج، ج2، ص469 .
كیفیت بهره ورى از من در دوران غیبت, مانند كیفیت بهره ورى از آفتاب است هنگامى كه ابر آن را از چشمها پنهان سازد.

....................................................

إِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِكُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِكُم‏.
بحارالأنوار، ج53، ص174.
علـم ودانـش ما به خبرهاى شما احاطه دارد وچیزى از اخبار شما بر ما پـوشیده نمى ماند.

....................................................

وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏.
بحارالأنوار، ج52، ص92؛ کمال الدین، ج2، ص483؛ کشف الغمه، ج2، ص531؛ اعلام الوری، ص452؛ احتجاج، ج2، ص469 .
براى تعجیل فرج زیاد دعا كنید, زیرا همین دعا كردن, فرج و گشایش شماست.

....................................................

أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی.
بحارالأنوار، ج52، ص30؛ کمال الدین، ج2، ص441؛ غیبت شیخ طوسی، ص246؛الدعوات، ص207.
مـن آخـریـن نفـر از اوصیا هستـم, خـداوند به وسیله من بلا را از خاندان و شیعیانم بر طرف مى گرداند.

....................................................

أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُورا.
بحارالأنوار، ج53، ص190؛ کمال الدین، ج2، ص510؛ منتخب الانوار، ص128. و امام على(علیه السلام) فرمودند: اللهم إنك لا تخلی الأرض من حجه إما ظاهرا مشهورا أو خائفا مغمورا. غیبت طوسی، ص221.
آیا نمی دانید که زمین هیچ گاه بدون حجت باقی نخواهد ماند؛ چه آن حجت، امام ظاهر و آشکار باشد و یا در پس پرده غیبت.

....................................................

أَنَّهُ مَنِ اتَّقَى رَبَّهُ مِنْ إِخْوَانِكَ فِی الدِّینِ وَ خَرَجَ عَلَیْهِ بِمَا هُوَ مُسْتَحِقُّهُ كَانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَةِ الْمُظِلَّةِ وَ مِحَنِهَا الْمُظْلِمَةِ الْمُضِلَّةِ وَ مَنْ بَخِلَ مِنْهُمْ بِمَا أَعَارَهُ اللَّهُ مِنْ نِعْمَتِهِ عَلَى مَنْ أَمَرَهُ بِصِلَتِهِ فَإِنَّهُ یَكُونُ خَاسِراً بِذَلِكَ لِأُولَاهُ وَ آخِرَتِه‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2، ص498 .
در قسمتی از نامه امام زمان (ع) به مرحوم شیخ مفید چنین آمده است :
اگر هر یک از برادران دینی تو تقوای الهی را رعایت نموده ، حقوق مالی که بر عهده اش می باشد را به مستحق واقعی آن برساند ، از فتنه های گمراه کننده به راه باطل، محفوظ خواهد ماند و از گرفتاری های تاریک که بر سر همه سایه می افکند در امان خواهد بود
واگر کسی بخل بورزد وآنچه از نعمت هایی که خداوند به رسم امانت در اختیار او قرار داده به مستحق آن و کسانی که باید به ایشان صله دهد نرساند، به این جهت حتما از زیان کاران در دنیا و آخرت خواهد بود .

....................................................

فَإِنَّهُ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ مِنْ مَوَالِینَا فِی التَّشْكِیكِ فِیمَا یَرْوِیهِ عَنَّا ثِقَاتُنَا.
بحارالأنوار، ج50، ص318؛ رجال کشّی، ص535؛ وسائل الشیعه؛ ج27؛ ص149.
امام زمان در مورد علمای مورد وثوق خود می فرماید :
د ر مورد روایات واخباری که علمای مورد وثوق ما از جانب ما برای شیعیان نقل می کنند کسی حق تشکیک و تردید ندارد .

....................................................

إِذَا بَدَتْ لَكَ أَمَارَاتُ الظُّهُورِ وَ التَّمْكِینِ فَلَا تُبْطِئُ بِإِخْوَانِكَ عَنَّا وَ بِأَهْلِ الْمُسَارَعَةِ إِلَى مَنَارِ الْیَقِینِ وَ ضِیَاءِ مَصَابِیحِ الدِّینِ تَلْقَ رُشْداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
بحارالأنوار، ج52، ص35؛ کمال الدین، ج2، ص448.
آنگاه که نشانه های ظهور برایت آشکار شد، سستی نکن و از برادران و دوستانت که به سوی ما می آیند عقب نمان، به سوی جایگاه نور و یقین و چراغ های پر فروغ دین به سرعت حرکت کن تا راه هدایت را بیابی، ان شاء الله.

....................................................

آیَةُ حَرَكَتِنَا مِنْ هَذِهِ اللُّوثَةِ حَادِثَةٌ بِالْحَرَمِ الْمُعَظَّمِ مِنْ رِجْسِ مُنَافِقٍ مُذَمَّمٍ مُسْتَحِلٍّ لِلدَّمِ الْمُحَرَّمِ یَعْمِدُ بِكَیْدِهِ أَهْلَ الْإِیمَانِ وَ لَا یَبْلُغُ بِذَلِكَ غَرَضَهُ مِنَ الظُّلْمِ لَهُمْ وَ الْعُدْوَانِ لِأَنَّنَا مِنْ وَرَاءِ حِفْظِهِمْ بِالدُّعَاءِ الَّذِی لَا یُحْجَبُ عَنْ مَلِكِ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ، فَلْیَطْمَئِنَّ بِذَلِكَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا الْقُلُوبُ وَ لِیَثِقُوا بِالْكِفَایَةِ مِنْهُ وَ إِنْ رَاعَتْهُمْ بِهِمُ الْخُطُوبُ وَ الْعَاقِبَةُ لِجَمِیلِ صُنْعِ اللَّهِ سُبْحَانَه‏.
بحارالأنوار، ج53، ص176؛ احتجاج، ج2، ص498 .
نشانه آغاز حرکت و خروج ما از این وضعیت، حادثه ای است که در حرم امن الهی و مکه مکرمه توسط شخصی منافق و پست روی می دهد که او ریختن خون مسلمانان را حلال می شمرد و با مکر و فریب، براهل ایمان پیروز می شود ، لکن با وجود ظلم و ستمی که می کند و تجاوزاتی که انجام می دهد به مقصود و هدف خود نمی رسد؛ زیرا ما پشتیبان و دعاگوی شیعیان هستیم و دعای ما قطعی و به عنایت خداوند آسمان و زمین به اجابت می رسد.
بنابر این دل های شیعیان ما باید به این نصرت و پیروزی، محکم و آرام باشد. و مطمئن باشند که خداوند آنان را کفایت می نماید، هر چند در این راه ، سختی ها و مشکلاتی بر آن ها وارد خواهد شد.اما عاقبت زیبا همان است که خداوند سبحان بخواهد.

....................................................

مَنْ یَسْتَحِلُّ مَا فِی یَدِهِ مِنْ أَمْوَالِنَا أَوْ یَتَصَرَّفُ فِیهِ تَصَرُّفُهُ فِی مَالِهِ مِنْ غَیْرِ أَمْرِنَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَمَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ قَدْ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله وسلم): الْمُسْتَحِلُّ مِنْ عِتْرَتِی مَا حَرَّمَ اللَّهُ مَلْعُونٌ عَلَى لِسَانِی وَ لِسَانِ كُلِّ نَبِیٍّ مُجَابٍ، فَمَنْ ظَلَمَنَا كَانَ فِی جُمْلَةِ الظَّالِمِینَ لَنَا وَ كَانَتْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِین‏.
بحارالأنوار، ج53، ص182؛ کمال الدین، ج2، ص520؛ احتجاج، ج2، ص479؛ وسائل الشیعه، ج9، ص540.
اگر کسی بدون امر و اجازه در اموال ما که در اختیار اوست تصرف کند، آن چنان که در اموال خودش تصرف می کند، هر کسی چنین کند ملعون است و از رحمت خدا به دور می باشد و ما اهل بیت نیز در روز قیامت دشمن وی خواهیم بود. به تحقیق که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کسی حلال بداند آنچه را که خداوند برای اهل بیت حرام نموده است، مورد لعن و نفرین من و تمام پیامبران مستجاب الدعوه قرار می گیرند. پس هر کسی که در حق ما ظلم و ستم نماید در زمره ظالمان خواهد بود و به لعن و نفرین خداوند گرفتار خواهد شد ، زیرا قرآن کریم می فرماید : آگاه باشید که لعن و نفرین خداوند بر ظالمین و ستمگران است

....................................................

یَا أَیُّهَا النَّاسُ! إِنَّا نَسْتَنْصِرُ اللَّهَ وَ مَنْ أَجَابَنَا مِنَ النَّاسِ وَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ نَبِیِّكُمْ مُحَمَّدٍ وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله وسلّم)
بحارالأنوار، ج52، ص237؛ غیبت نعمانی، ص279؛ الاختصاص، ص255.
ای مردم! ما از خداوند و از هر کسی که ما را اجابت نماید طلب یاری می کنیم .
ما اهل بیت پیامبرتان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و ما نزدیکترین مردم و سزاوارترین آنان به خدا و محمد صلی الله علیه و آله می باشیم .

....................................................

مُرْ فُلَاناً لَا فَجَعَنَا اللَّهُ بِهِ بِمَا یَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنَ الصِّیَامِ عَلَى مَا أَصِفُ إِمَّا كُلَّ یَوْمٍ أَوْ یَوْماً وَ یَوْماً لَا أَوْ ثَلَاثَةً فِی الشَّهْرِ وَ لَا یَخْلُو كُلَّ یَوْمٍ أَوْ یَوْمَیْنِ مِنْ صَدَقَةٍ عَلَى سِتِّینَ مِسْكِیناً أَوْ مَا یُحَرِّكُهُ عَلَیْهِ النِّیَّةُ وَ مَا جَرَى وَ تَمَّ وَ یَسْتَعْمِلُ نَفْسَهُ فِی صَلَاةِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ اسْتِعْمَالًا شَدِیداً وَ كَذَلِكَ فِی الِاسْتِغْفَارِ وَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاعْتِرَافِ فِی الْقُنُوتِ بِذُنُوبِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْهَا وَ یَجْعَلُ أَبْوَاباً فِی الصَّدَقَةِ وَ الْعِتْقِ عَنْ أَشْیَاءَ یَسِمُهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ یُخْلِصُ نِیَّتَهُ فِی اعْتِقَادِ الْحَقِّ وَ یَصِلُ رَحِمَهُ وَ یَنْشُرُ الْخَیْرَ فِیهَا وَ نَرْجُو أَنْ یَنْفَعَهُ مَكَانُهُ مِنَّا وَ مَا وَهَبَ اللَّهُ مِنْ رِضَانَا عَنْهُ وَ حَمْدِنَا إِیَّاه‏.
بحارالأنوار، ج55، ص255؛ فرج المهموم، ص114؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص172.
به فلانی - که خدا ما را به مصیبت او مبتلا نکند – برسان، تا قدرت دارد طبق دستورالعمل ما روزه بگیرد :
1 - یا هر روز را روزه بگیرد یا یک روز در میان و یا حداقل در هر سه ماه سه روز را روزه داشته با شد .
2- هیچ روزی را بدون صدقه سپری نکند؛ یا یک روز در میان به شصت فقیر مسکین صدقه بدهد یا به همان مقداری که نیت کرده است .
3- دائما خودش را به نماز در شب وروز مشغول سازد، خیلی زیاد .
4- همچنین استغفار را زیاد انجام دهد.
5- قرآن را زیاد تلاوت نماید.
6- خدا را به یاد آورد.
7- در دعاها و قنوت به گناهانش اعتراف کند و از آن ها استغفار نماید.
8- برای رهایی از گناهی که به یاد می آورد، از صدقه دادن استفاده کند و یا بنده ای را آزاد نماید.
9- در اعتقاد به امامت و در راه حق، نیت خود را خالص نماید.
10- صله رحم کند و به آن ها بیشتر نیکی کند.

....................................................

وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ لَا یُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا یَظْهَرُ وَ لَا یُعْلَنُ لَظَهَرَ لَكُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبْهَرُ مِنْهُ عُقُولُكُمْ وَ یُزِیلُ شُكُوكَكُمْ، لَكِنَّهُ مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ وَ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ.
بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466؛ غیبت شیخ طوسی، ص285؛ منتخب الانوار، ص118.
(اراده خداوند بر این قرار گرفته که فضایل و اسرار ما فاش نشوند) پس اگر چنین نبود که امر و اراده خدا مغلوب نمی شود و اسرارش فاش نمی گردد، هر آینه عظمت حق ما چنان آشکار می گشت که عقل های همگی را مبهوت خود می کرد و شک و تردید ها را از بین می برد، لکن هر چه خدا بخواهد همان می شود و برای هر کاری وقت معینی است.

....................................................

عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاكُمْ مِنَ الْمَهَالِكِ وَ الْأَسْوَاءِ وَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ كُلِّهَا بِرَحْمَتِهِ، فَإِنَّهُ وَلِیُّ ذَلِكَ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا یَشَاءُ وَ كَانَ لَنَا وَ لَكُمْ وَلِیّاً وَ حَافِظا.
بحارالأنوار، ج53، ص178؛ احتجاج، ج2، ص466؛ غیبت شیخ طوسی، ص285.
خداوند متعال همه ما و شما را به رحمت و عنایت خودش از تمام مهلکه ها، بدی ها، آفت ها و شرورها دور نماید، چرا که همه چیز به دست او و بر هر چه بخواهد قادر می باشد و اوست که سر پرست و حافظ ما و شماست .

....................................................

أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.
بحارالأنوار، ج52، ص111؛ احتجاج، ج2، ص469؛ غیبت شیخ طوسی، ص290؛ کمال الدین، ج2، ص483.
اما در مورد زمان ظهور، بدانید که آن فقط به دست خداست و کسانی که برای ظهور، وقت تعیین کنند، دروغ میگویند .

....................................................

از دعاهایى است كه امام زمان فرمودند در زمان غیبت بخوانید:
َ اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِی عَلَى دِینِكَ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِكَ وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِكَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَةِ وَلِیِّ أَمْرِكَ الَّذِی سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ فَبِإِذْنِكَ غَابَ عَنْ بَرِیَّتِكَ وَ أَمْرَكَ یَنْتَظِرُ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَیْرُ مُعَلَّمٍ بِالْوَقْتِ الَّذِی فِیهِ صَلَاحُ أَمْرِ وَلِیِّكَ فِی الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ كَشْفِ سِرِّهِ وَ صَبِّرْنِی عَلَى ذَلِكَ حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لَا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ وَ لَا أَكْشِفَ عَمَّا سَتَرْتَهُ وَ لَا أَبْحَثَ عَمَّا كَتَمْتَهُ وَ لَا أُنَازِعَكَ فِی تَدْبِیرِكَ وَ لَا أَقُولَ لِمَ وَ كَیْفَ وَ مَا بَالُ وَلِیِّ أَمْرِ اللَّهِ لَا یَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَ أُفَوِّضُ أُمُورِی كُلَّهَا إِلَیْك.
بحارالأنوار، ج52، ص187؛ جمال الاسبوع، ص521.
خدایا پس مرا در دین خود ثابت قدم بدار و به اطاعت و عبادتت مشغولم ساز ، دلم را برای پذیرش ولایت ولی امر نرم کن، و از امتحانات و ابتلائات سایر مردم عافیت بده ، و بر اطاعت از ولی امرت که او را غایب نموده ای ، پایدار بدار ، همان امامی که با اذن تو از مردمان غایب شده و منتظر امر و فرمان توست. و فقط تو می دانی و بهتر از همه می دانی وقت و زمانی که مصلحت است تا به ولی خودت امر فرمایی که امامت خود را ظاهر و اسرار خود را آشکار نماید . خدایا در این انتظار مرا صبری ده تا تعجیل آنچه را که مؤخر نمودی را درخواست نکنم و نخواهم تاخیر آنچه را مقدم نمودی و نیز آنچه را که تو پنهان نمودی آشکار نکنم و از آنچه که مخفی کردی جستجو نکنم ، در تدبیر تو چون و چرا نکرده ، نگویم چرا ؟ چگونه؟ پس چطور ولی امرت ظهور نمی کند ؟ در حالی که ظلم و ستم تمام زمین را فرا گرفته است. بنابر این تدبیر همه امورم را به تو می سپارم.

....................................................

اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِی مِیتَةً جَاهِلِیَّةً وَ لَا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی‏.
کمال الدین، ج2، ص512؛ مصباح المتهجّد، ص411؛ بحارالأنوار، ج52، ص187؛ جمال الاسبوع، ص521؛ البلدالأمین، ص306.این دعا از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است.
خدایا! خودت را به من بشناسان ؛ چرا که اگر تو خودت را به من معرفی نکنی، پیامبرت را نخواهم شناخت .
خدایا! فرستاده ات را به من بشناسان؛ زیرا که اگر پیامبرت را به من معرفی نکنی، حجت تو بعد از او را نخواهم شناخت .
خدایا! حجت خود را به من بشناسان ؛چرا که اگر حجت خود را به من معرفی نکنی، از دین خود گمراه خواهم شد .
خدایا! (به سبب عدم شناخت حجت) مرا به مرگ جاهلیت نمیران و قلب و دلم را پس از هدایت شدن ، گمراه نفرما.

....................................................

عافانَا اللهُ وَ إیّاکُم مِنَ الفِتَنِ وَ وَهَبَ لَنا ولَکُم روحَ الیَقینِ وَ اَجارَنا وَإیّاکُم مِن سُوءِالمُنقَلِب.
غیبت شیخ طوسی، ص285؛ احتجاج، ج2، ص466؛ بحار الانوار، ج53، ص178؛ منتخب الانوار، ص117
خداوند متعال ما و شما را از فتنه ها و آشوب ها محفوظ بدارد و به شما روح یقین عطا فرماید و همگی را از بد عاقبتی حفظ نماید.



برچسب هااحادیث, امام حجت بن حسن (ع) (عج), چهل حدیث
نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما:



مطالب پیشنهادی
احادیثی در باب قرآن احادیثی در باب قرآن
زنهار که جز به قرآن به چیز دیگری شفاء و بهبودی نجویید
احادیثی در باب دعا و مناجات احادیثی در باب دعا و مناجات
ناتوان ترین افراد كسى است كه از دعا و مناجات با خداوند ناتوان و محروم باشد
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 3 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 2 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 2
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 1 چهل حدیث از امام حجت بن الحسن (ع) (عج) - قسمت 1
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 4 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 4
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 3 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 2 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 2
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 1 چهل حدیث از امام حسن عسکری(ع)-قسمت 1
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند
چهل حدیث از امام هادی (ع) - قسمت 3 چهل حدیث از امام هادی (ع) - قسمت 3
هرکس چهل حدیث حفظ کند، خداوند وی را فقیه محشور می‌کند

• حج
آموزش
احکام
آشنایی با اماکن
• عترت
اهل بیت علیهم السلام
خاندان معصومین
زیارتنامه ها
احادیث و روایات
غدیر
• تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
انقلاب اسلامی
دفاع مقدس
بیداری اسلامی
• سبک زندگی
حجاب و عفاف
خانه و خانواده
خلاقیت و نوآوری
زندگی شهری
کودک و نوجوان
طب طبیعی
• چند رسانه ای
آوا و نما
عکس
نرم افزار
• هنر دینی
شعر آیینی
حکایات و لطایف
دلنوشته ها
داستانک
 • حج در معارف و کلام
وحی
معصومین ( علیهم السلام )
بزرگان
• اخلاق
اخلاق عملی
اخلاق نظری
• کتابخانه
حج
عترت ( علیهم السلام )
معارف
• سایر
دین شناسی
شخصیت شناسی
پیوندها
کلیه حقوق متعلق مادی و معنوی متعلق به امور حج و زیارت سازمان صدا و سیما می باشد
امور حج و زیارت صدا و سیما